۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۸۱۴۵ ۰۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۰ دسته: انرژی، بهینه سازی مصرف انرژی کارشناس: محمد صادق پاک پرور
۰

بر اساس مقاله‌ای که در مجمع جهانی اقتصاد منتشر شده، استفاده از نوآوری‌های بوجود آمده در حوزه دیجیتال می‌تواند نقش مهمی در اتخاذ سیاست‌های جدید به ویژه در جهت بهینه سازی مصرف انرژی ایفا کند. در این بین بخش ساختمانی نقش اساسی در آینده انرژی دنیا ایفا می‌کند و استفاده از ابزارهای نوین دیجیتال برای بهره وری انرژی در ساختمان‌ها، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. بر اساس محاسبات، استفاده از راه‌حل‌های هوشمند و ابزارهای دیجیتال در سیستم‌های انرژی بر بخش ساختمانی، می‌تواند تا سال ۲۰۳۰، به کاهش هزینه‌های انرژی بخش ساختمانی تا ۳ میلیارد یورو منجر شود.

به گزارش مسیر اقتصاد بخش خانگی همواره به عنوان یکی از مهمترین بخش‌ها از حیث مصرف انرژی به شمار میرفته است. بر طبق آمار ارائه شده از سوی آژانس بین‌المللی انرژی(IEA) بخش ساختمانی بیش از ۴۰ درصد از انرژی مصرفی در دنیا را به خود اختصاص داده است. بعلاوه این بخش، در انتشار آلاینده‌های زیست محیطی نیز سهم بسزایی دارد.

لزوم بازنگری در سیاست‌های مدیریت انرژی در دوران همه گیری کرونا

کشورها تلاش‌های زیادی را در راستای بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان‌ها به کار بسته‌اند. در دستور کار قرار گرفتن طرح خانه‌های سبز(Green Homes) در بریتانیا نمونه‌ای از این تلاش‌ها به شمار می‌رود. شیوع گسترده و جهانی ویروس کووید ۱۹، اجرای چنین تلاش‌هایی را تا حد زیادی تحت تاثیر منفی خود قرار داده است. هر چند همه گیری کرونا به اذعان بسیاری از کارشناسان حوزه انرژی، می‌تواند نقط عطفی بزرگ در زمینه بازنگری در سیاستگذاری‌ها در حوزه انرژی به شمار آید.

طی یک سال اخیر که شیوع کرونا، سراسر دنیا را تحت تاثیر خود قرار داده، صدمات جدی به بخش‌های مختلف از جمله بخش انرژی وارد شده است. از همین رو لازم است در اجرای سیاست‌های حوزه انرژی بازنگری جامعی با توجه به شرایط پیش آمده صورت پذیرد.

ضرورت استفاده از ابزارهای دیجیتال در مدیریت انرژی در ساختمان‌ها

ژان پاسکال تریکویره[۱] مدیر اجرایی شرکت اشنایدر الکتریک[۲] که در زمینه ابزارهای دیجیتالی فعالیت می‌کند، در مقاله ای که در مجمع جهانی اقتصاد منتشر شده، معتقد است سیاستگذاران و تصمیم گیران حوزه انرژی میبایست با توجه به شرایط به وجود آمده، در سیاست‌های اتخاذ شده در دوران قبل از همه گیری تجدید نظر کنند. وی اضافه می‌کند که ارزش معنوی سیاستگذاری‌ها و سرمایه گذاری در حوزه انرژی بر بعد صرفا مادی آنها ارجحیت داشته باشد؛ چراکه استفاده از نوآوری‌های بوجود آمده در حوزه دیجیتال می‌تواند نقش مهمی در اتخاذ سیاست‌های جدید به ویژه در جهت بهینه سازی مصرف انرژی ایفا کند.

از همین رو، شرکت اشنایدر الکتریک که در زمینه مدیریت انرژی با استفاده از ابزارهای دیجیتال در بسیاری از کشورها از جمله ایران فعالیت می‌کند، قصد ارائه یک چارچوب جدید با بکارگیری ابزارهای دیجیتال در جهت بهینه سازی مصرف انرژی و کمک به مدیریت بهتر انرژی را دارد. به گفته مدیر اجرایی این شرکت، هدف از ارائه چارچوب ذکر شده، کمک به سیاستگذاران حوزه انرژی جهت ارزیابی دقیق نتایج سرمایه گذاری خود در زمینه بهینه سازی مصرف انرژی، آن هم به شیوه‌ای مدرن است.

نقش پمپ‌های حرارتی و دیگر روش‌های نوین در بهره وری انرژی ساختمان‌ها

ژان پاسکال در ادامه مقاله خود می‌افزاید، بخش ساختمانی نقش اساسی در آینده انرژی دنیا ایفا می‌کند. از همین رو مدیریت انرژی در بخش ساختمانی که خود مشتمل بر بخش خانگی، اداری و تجاری است، کمک زیادی به افزایش بهره وری انرژی خواهد کرد. از طرف دیگر این بخش، مسئولیت انتشار حدود یک سوم آلاینده‌های گلخانه‌ای در جهان را نیز به خود اختصاص داده است.

بر اساس ارزیابی‌های انجام شده توسط شرکت اشنایدر الکتریک، اغلب ساختمان‌ها در اروپا از سوخت‌های فسیلی جهت سرمایش و گرمایش استفاده می‌کنند. اما در صورتیکه تنها ۲۰ درصد از سیستم‌های فعلی موجود با پمپ‌های حرارتی که با برق کار می‌کند جایگزین شود، علاوه بر کاهش حدود ۱۰ درصدی در انتشار آلاینده‌ها، بهره وری انرژی را نیز تا حد زیادی افزایش خواهد داد.

همچنین پاسکال در قسمتی از مقاله خود می‌گوید استفاده از راه‌حل‌های هوشمند و ابزارهای دیجیتال در سیستم‌های انرژی بر بخش ساختمانی، می‌تواند تا سال ۲۰۳۰، به کاهش هزینه‌های انرژی بخش ساختمانی تا ۳ میلیارد یورو منجر شود.

لزوم توجه و سرمایه گذاری در روش‌های نوین مدیریت انرژی

وی در ادامه اظهار می‌کند که در جهت نیل به هدف گفته شده، دو راه حل اصلی وجود دارد؛ راه حل اول استفاده از روش‌های سنتی همچون عایق کاری دیوار و پنجره ساختمان‌ها است. راه حل دوم که به عقیده وی به مراتب کارآمدتر و ارزانتر است و همچنین از زمان بازگشت سرمایه کوتاه تری نیز برخوردار است، تجهیز کردن ساختمان‌ها به ابزارهای دیجیتال جهت بهینه سازی مصرف انرژی در بخش سرمایش و گرمایش ساختمان‌ها است. استفاده از صفحات خورشیدی جهت تامین برق ابزارهای دیجیتالی مورد استفاده در ساختمان‌های نیز می‌تواند یک راه حل مفید در رسیدن به هدف مذکور محسوب گردد.

پاسکال در پایان مقاله خود خاطرنشان می‌کند دنیای آینده، دنیای دیجیتال است و استفاده از ابزارهای سنتی همچون عایق کاری منسوخ خواهد شد. از همین رو سرمایه گذاران و سیاستگذاران میبایست توجه خود را از روش‌های سنتی به روش‌های نوین و کارآمد در جهت مدیریت بهتر انرژی معطوف کنند.

پینوشت:

[۱] Jean-Pascal Tricoire

[۲] Schneider Electric

منبع: مجمع جهانی اقتصاد

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.