۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۷۸۹۱ ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۰ دسته: تجارت و دیپلماسی، هفتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی
۰

محمدامین حاج کاظمیان کارآفرین و صادرکننده نمونه، با بیان اینکه تحریم تنها مبادلات مالی را محدود می‌کند ولی نمی‌تواند مانع توسعه صادرات ایران باشد، گفت: ایران میتواند علاوه بر صادرات کالا به کشورهای منطقه، بخشی از تولیدات خود را با همکاری این کشورها انجام دهد و از ظرفیت آن‌ها برای صادرات کالا به دیگر کشورهای جهان بهره ببرد.

به گزارش مسیر اقتصاد  محمدامین حاج کاظمیان کارآفرین و صادرکننده نمونه در هفتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با عنوان تجارت منطقه‌ای؛ اولویت راهبردی، در نشست ظرفیت‌های تغییر شرکای تجاری به سمت کشورهای منطقه با بیان این که ما در شرایط تحریم و جنگ اقتصادی به سر می‌بریم گفت: این واقعیتی انکارناپذیر است که باید به آن توجه شود.

روابط تجاری قوی با همسایگان، عامل مقاومت آن‌ها در برابر تحریم‌ها

وی ادامه داد: امروز بحث ایمنی غذایی داریم نه امنیت غذایی. با پیش فرض شرایط جنگ اقتصادی بیاییم روی ایمنی غذایی تمرکز کنیم. آیا ما باید هر نوع محصول وارداتی را مصرف کنیم؟ قوانین و استانداردهای غذایی همواره در جهان در حال بروزرسانی است. اگر قرار است مبادی واردات کشور را مدیریت کنیم باید روی کیفی سازی محصولات و تعیین قوانین و استانداردهای مناسب کار کنیم.

حاج کاظمیان افزود: سوال اینجاست که مدیریت کالاهای وارداتی توسط چه کسی انجام می‌شود. این که ما کالایی را از کشور واسطه ای وارد می کنیم تدبیر دولت است. هیچ کشوری را در جهان نمی‌توان یافت که روابط خوبی با ایران داشته‌باشد و موافق تحریم نباشد مگر این که دیپلمات‌ها و رایزنان اقتصادی ما بتوانند روابط تجاری قابل قبول و دوجانبه با آن‌ها ایجاد کنند.

تحریم مبادلات مالی را محدود می‌کند نه مبادلات کالایی

وی افزود: چرا در اتاق فکر تصمیم سازان ما کسانی که فعال تجارت خارجی باشند حضور ندارند؟ تحریم مبادلات مالی ما را محدود کرده‌است نه مبادلات کالایی ما را. چرا ما باید هزینه قابل توجهی برای واردات به واسطه کشورهای دیگر بدهیم؟ با استفاده از نظرات صاحب نظران تخصصی می‌توان این مساله را حل نمود. با سپردن واردات به بخش خصوصی به صورت آزاد می‌توان اتفاقات خوبی را رقم زد.

این کارآفرین و صادرکننده نمونه ادامه داد: در مورد کشورهای همسایه تمرکز تنها روی خرید و فروش از کشورهای همسایه است. باید توجه شود کشور همسایه می‌تواند دو نقش حرفه‌ای برای ما ایفا کند. اولا کشورهای همسایه می‌توانند مبادی صادراتی ما باشند ثانیا بسیاری از این کشورها از تعرفه‌های ترجیحی برای دنیا برخوردارند. ما می‌توانیم ارزش افزوده‌ای در کشورهای منطقه ایجاد کنیم. ظرفیت‌های زیادی در اطراف ماست و الآن هم تا حدی از آن‌ها استفاده می‌کنیم اما ظرفیت‌ها بسیار بیشتر است.

وی ادامه داد: نباید از شهادت سردار سلیمانی راحت بگذریم. ما یک قهرمان ملی را از دست داده‌ایم ولی تنها به عنوان یک سردار نظامی از او یاد می‌کنیم. باید از راهی که ایشان باز کرد استفاده کنیم. ما صادرکننده‌ها راه‌ها را یاد گرفته‌ایم.‌اصلا تحریم نمی‌تواند ما را متوقف کند. مشکل عمده ما در حمل و نقل و زیرساخت‌های حمل و نقل است.

دانش اقتصادی باید به ارزآوری یا جلوگیری از خروج ارز منجر شود

وی ادامه داد: وقتی صحبت از صادرات می کنیم، باید بدانیم تعریفمان از صادرات چیست. صادرات باید منصفانه و پایدار باشد. ما قرار نیست هر کالایی را صادر کنیم. قرار نیست کالاهای مورد نیاز خود را صادر کنیم. توافقات اوراسیا منعقد شد اما برای صادرکنندگان چه فایده‌ای داشت؟ نرخ ارز سامانه نیما بعضی وقت‌ها تا ۲۰ درصد کمتر از قیمت بازار است. اولین چالش یک صادرکننده برای صادرات به حوزه اوراسیا مساله پرداخت است. همه دنیا دارند از صادرات حمایت می کنند. البته من نمی‌گویم صادرکنندگان باید از دولت درخواست کمک کنند ولی این را بدانیم که دولت هیچ حمایتی از صادرات نکرده‌است.

وی در پایان گفت: دانشی که به ارز آوری یا ممانعت از خروج ارز منجر نشود دانش نیست. مهم ترین و کلیدی ترین طرح کلان محرومیت زدایی، خلق زنجیره ارزش یک کالا یا خدمت در کشور است. مگر در شرایط تحریم می‌توان با نام ساخت ایران محصول ایرانی را صادر نمود؟ نباید بی‌جهت چنین موانعی را برای صادرکنندگان ایجاد نمود. فرهنگ ارزآوری و فرهنگ عدم خروج ارز را باید در کشور استقرار بخشیم. یک نکته مهم را نیز باید در نظر داشت که تنها راهکار برون رفت از شرایط اقتصادی امروز تمرکز بر صنعت حمل و نقل و زیرساخت‌های حمل و نقل است.

انتهای پیام/ هفتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.