۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۷۵۱۴ ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۰ دسته: انرژی، بهینه سازی مصرف انرژی کارشناس: محمد صادق پاک پرور
۰

در اواخر سال ۲۰۲۰، وزارت توسعه جوامع و اراضی اوکراین، ۲ دستورالعمل مهم را در زمینه بهینه سازی مصرف انرژی در این کشور تصویب کرد. بر طبق دستورالعمل‌های مذکور، استانداردهای بهره وری انرژی میباست در همان مراحل ابتدایی طراحی و تدوین پروژه‌های ساختمانی اعمال گردد. فرمولی برای تعیین میزان و زمان ساخت‌وساز‌های جدید در این کشور و همچنین دارا بودن ساختمان‌ها از برچسب انرژی با درجه c و بالاتر، از جمله موارد عنوان شده در ۲ دستورالعمل فوق به شمار می‌رود.

به گزارش مسیر اقتصاد در سراسر دنیا، اتخاذ سیاست‌ها و استراتژی‌های سازگار در جهت بهینه سازی مصرف انرژی امری مرسوم به شمار می‌رود. کشورها با هدف تامین امنیت انرژی که متضمن رشد اقتصادی هر کشوری است، برنامه‌های متنوعی در بخش‌های مختلف همچون خانگی و صنعتی تدارک می‌بینند. از طرفی دیگر، داشتن درکی کامل از وضعیت و شرایط فعلی در هر کشور، از مهمترین موارد لازم در جهت برنامه ریزی درست در بخش انرژی به شمار می‌آید.

وضعیت سبد انرژی مصرفی در ساختمان‌ها در اوکراین

در نمودار ذیل، سبد انرژی مصرفی در بخش ساختمانی در اوکراین مشاهده میگردد.

همانطور که مشاهده می‌شود، گاز طبیعی بیشترین سهم را از سبد انرژی مصرفی در ساختمان‌های اوکراین از آن خود کرده است. وابستگی این کشور به گاز طبیعی که اغلب آن از طریق واردات از روسیه تامین می‌شود، سبب شده است در فصول سرد سال این کشور که مشکلات سیاسی عدیده ای با روسیه دارد، با چالش روبرو شود.

در نموداری که در ادامه نشان داده شده است نیز درصد خانه‌های این کشور بر حسب سال ساخته شده مشاهده می‌شود.

بر اساس نمودار فوق، ساختمان‌های با عمر متوسط بیش از ۶۸ سال و ۵۶ سال بیشترین سهم را در بین ساختمان‌های اوکراین از حیث میزان عمر آن خود کرده‌ است. از همین رو بدلیل عمر متوسط بالای ساختمان‌ها در این کشور، در دستورالعمل‌های جدیدی که از سوی دولت اوکراین در جهت بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان‌های این کشور ارائه شده‌ است، دولت کمک‌های منتوعی را با هدف بهبود بهره وری سیستم‌های گرمایش منازل و همچنین عایق سازی دیوارها و پنجره‌ها در نظر گرفته است. همچنین کاهش وابستگی این کشور به سوخت‌های فسیلی نیز از جمله دیگر مواردی است که سیاست‌های جدید اوکراین بر اساس آن چیده می‌شود.

قوانین جدید اوکراین برای بهینه سازی مصرف انرژی

در اواخر سال ۲۰۲۰، وزارت توسعه جوامع و اراضی این کشور، ۲ دستورالعمل مهم را در زمینه بهینه سازی مصرف انرژی در این کشور تصویب کرد. این ۲ دستورالعمل، چارچوب اصلی و همچنین حداقل الزامات را برای بهبود بهره وری انرژی در ساختمان‌های این کشور، چه اداری و عمومی و چه شخصی و مسکونی، مشخص می‌کند. دستورالعمل‌های عنوان شده اغلب از جنس فنی و عملیاتی ‌است. فرمولی برای تعیین میزان و زمان ساخت‌وساز‌های جدید در این کشور و همچنین دارا بودن ساختمان‌ها از برچسب انرژی با درجه c و بالاتر، از جمله موارد عنوان شده در ۲ دستورالعمل فوق به شمار می‌رود.

لازم به ذکر است در این ۲ دستورالعمل استثنائاتی نیز وجود دارد؛ همچون اینکه الزامات فوق در مواردی مثل بازسازی بخشی از ساختمان‌ها(سقف، دیوار و غیره)، بازسازی ساختمان پس از بلایای طبیعی مثل سیل و طوفان و همچنین زیرساخت‌های عمومی که عموم مردم با آن سروکار دارند، قابل انعطاف بوده و لازم الاجرا نیست.

اجرای دستورالعمل‌های بهینه سازی مصرف انرژی در مراحل ابتدایی طراحی ساختمان‌ها

یکی از مهمترین نکاتی که در ۲ دستورالعمل وزارت توسعه جوامع و اراضی اوکراین به آن اشاره شده است، درنظرگرفتن و اجرای موارد مذکور در مرحله طراحی و تدوین پروژه‌های ساختمانی است. ضرورت این مورد به این دلیل است که بسیاری از پروژه‌های ساختمانی در ابتدا بدون اعمال استانداردهای بهره وری انرژی در مرحله طراحی شروع به کار کرده و در پایان انجام پروژه صرفا برخی از استانداردها که قابلیت عملیاتی دارد اعمال می‌گردد و بسیاری از استاندارهای بهینه سازی مصرف انرژی نادیده گرفته می‌شود.

به همین دلیل است که بر طبق دستورالعمل‌های مذکور، استانداردهای بهره وری انرژی میباست در همان مراحل ابتدایی طراحی و تدوین پروژه‌ها اعمال گردد.

منبع:  پایگاه تخصصی-تحلیلی لکسولوژی

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.