۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۷۳۶ ۱۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۸ دسته: دولت و حکمرانی، سومین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی
۰

استاندار کرمان مردمی شدن اقتصاد را شاه کلید سیاست های اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: کشور با ۱۰ هزار شرکت ساخته می شود، نه با پول دولت.

به گزارش مسیر اقتصاد علیرضا رزم حسینی در روز پنجشنبه ۱۴ بهمن در سومین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با بیان اینکه در موضوع اقتصاد مقاومتی بحث های نظری زیادی شده است، گفت: ما از ابتدای دوره استانداری  به چالش های توسعه اقتصادی کشور پرداخته ایم.

رزم حسینی با بیان اینکه بند ۱۱ سیاست های اقتصاد مقاومتی که تأکید بر مردم محور بودن اقتصاد دارد مهمترین شاه کلید اجرای اقتصاد مقاومتی است، گفت: در این نگاه مردم کارفرما و دولت کارگزار است.

وی افزود: رویکرد استان در این سال ها همین بوده است و ما معتقدیم هر خانوار ایرانی می تواند قدرت گذراندن زندگی عزتمندش را به وسیله فعالیت خودش داشته باشد.

رزم حسینی با بیان اینکه چالش های جدی ای در داخل کشور داریم، گفت: اولین مشکل دعواهای سیاسی است که موجب وحدت نمی شوند و به عقلانیت منجر نمی گردند و مهم ترین آفت اقتصاد مقاومتی این دعواهای سیاسی است و در استان کرمان تلاش شده است که از همه ظرفیت ها استفاده شود.

وی افزود: ما در استان کرمان به دنبال توسعه و ولایت هستیم. همه کسانی که در راستای پیشرفت کشور در چارچوب قانون اساسی کار می کنند ولایت مدار هستند و فقط سپاه و بسیج نیستند که ولایت مدارند.

استاندار کرمان با بیان اینکه آفت دوم عدم انسجام در کشور و نبود تمرکز و انسجام در دستگاه های اجرایی است، گفت: برای توسعه باید بین دستگاه ها و کنش گرهای اقتصادی هماهنگی وجود داشته باشد و تمام تلاش ما در استان ایجاد انسجام بین این کنشگرهاست.

وی با بیان اینکه سرمایه گذاران یکی از مهمترین کنشگرها هستند گفت: ما در استان کرمان فرش قرمز برای کارآفرینان و سرمایه گذاران پهن می کنیم و آنها را مجاهد اقتصادی می دانیم.

رزم حسینی ادامه داد: امامان جمعه یکی از کنشگرهای مهم دیگر است زیرا می توانند بر روی رفتارهای اقتصادی مردم تأثیر بگذارند. البته لازم است امامان جمعه تغییر نگرش دهند و به جای اینکه بگویند فقر ما فخر ماست، بر روی کار در سیره امام علی تأکید کنند.

استاندار کرمان مجلس را یکی دیگر از کنش گرهای اقتصادی معرفی کرد و گفت: مجلس شورای اسلامی ما همواره در جهت عدم توسعه یافتگی حرکت می کند. یکی از موارد مهم در این زمینه ازدیاد قانون است که باعث عدم موفقیت اقتصاد مقاومتی است و لازم است در آن ها اصلاحاتی صورت پذیرد.

رزم حسینی چالش جدی بعدی را بروکراسی کهنه و فاسد اداری دانست و گفت: ما به رئیس جمهور نامه نوشتیم و در آن به نامه دانشگاه هاروارد در سال ۱۳۳۴ که پیش بینی ساقط شدن حکومت شاه به علت بروکراسی اداری ناکارآمد و فاسد را کرده بود اشاره نمودیم و وجود این خطر برای جمهوری اسلامی را گوشزد نمودیم.

وی با بیان اینکه بروکراسی اداری سم مهلک اجرای اقتصاد مقاومتی است و اینکه امید چندانی به تحول نظام اداری ندارم، گفت: به دلیل اینکه تغییر بروکراسی موجود کشور در کوتاه مدت ممکن نیست ما تصمیم گرفتیم بروکراسی اداری را دور بزنیم و این کار با هماهنگی دولت مرکزی صورت پذیرفت. البته برنامه هایی برای اصلاح این نظام داریم، اما لازمه آن عزم جدی دولت مرکزی است.

استاندار کرمان در ادامه به عملکرد استان پرداخت و گفت: ما از بنیاد مستضعفان هیچ زمانی کمک نخواستیم بلکه خواستیم خودش بیاید و مدیریت قلعه گنج را برای توسعه بر عهده بگیرد.

وی با اشاره به موفقیت طرح اقتصاد مقاومتی قلعه گنج و با اشاره به سفر وزیر اقتصاد آلمان به قلعه گنج، گفت: وزیر اقتصاد آلمان سوال کرد که مدل توسعه شما در اقتصاد کرمان چیست و این گروه ها که هستند و ما در جواب گفتیم که همه اینها شرکت های خصوصی هستند که مسئولیت توسعه بخش های مختلف استان را بر عهده گرفته اند.

رزم حسینی ادامه داد: وزیر اقتصاد آلمان نیز گفت که آلمان بعد از جنگ را با شرکت ها ساختیم نه با استفاده از دولت.

استاندار کرمان گفت: کشور را باید با ۱۰ هزار شرکت ساخت نه با پول دولت، زیرا دولت که پولی ندارد و پولی هم اگر دارد وابسته به قیمت نفت است.

رزم حسینی چالش دیگر استان را متناسب نبودن اختیارات مسئولین با وظایف آنها دانست و گفت: پیشنهاد ما برای رفع این مشکل ایجاد نهاد اقتصاد مقاومتی در استان ها با اختیازر تام به همراه پاسخگویی است که این الگو با اداره ایالتی کشور نیز متفاوت است.

استاندار کرمان با بیان اینکه من به آقای جهانگیری گفتم اگر جای دولت بودم هیچ پولی به وزارت راه و شهرسازی نمی دادم، گفت: هدف اقتصاد ارتقای سطح عمومی رفاه خانوار است و با وجودیکه جاده های آسفالته تا روستاها رفته است اما مردم در آنجا اقتصاد ندارند و دلیل آن هم این است که می خواهیم همه کار را دولت انجام بدهد.

وی گفت: ما به جای این شیوه ناموفق سعی کردیم الگوی مردمی زمان جنگ که موفقیت های چشمگیری نصیب کشور کرد را در زمینه اقتصاد مقاومتی استفاده و ظرفیت های مردمی را فعال کنیم.

استاندار کرمان در انتها ضمن بیان اینکه ما باید از مدیران کارآمد بی نیاز از بودجه دولت استفاده و مدیریت جهادی را جایگزین مدیریت جناحی کنیم، گفت: دانشجویان و اساتید ما باید در حوزه توسعه فریاد بزنند.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.