۱۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۶۰۵۰ ۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۰ دسته: انرژی، بهینه سازی مصرف انرژی کارشناس: محمد صادق پاک پرور
۰

کشور فرانسه در مقایسه با دیگر کشورهای اروپایی، وضعیت مطلوبی در زمینه بهینه سازی مصرف انرژی در بخش ساختمان ندارد. از این رو این کشور از سال ۲۰۱۷ برنامه جامع ملی بهره وری انرژی (NEEAP) را در دستورکار قرار داده که یکی از محورهای آن بهینه سازی بخش ساختمان از حیث مصرف انرژی است. عایق کاری ویژه بافت‌های سنتی و ساختمان‌های قدیمی با استفاده از مواد بیولوژیکی، یکی از مهم‌ترین برنامه‌های فرانسه در راستای بهینه سازی انرژی در بخش ساختمان محسوب میشود.

به گزارش مسیر اقتصاد بهینه سازی مصرف انرژی در بخش‌های مختلف (خانگی، تجاری و صنعتی) از جمله مهمترین چالش‌های پیش رو در هر کشوری به شمار می‌رود. از همین رو کشورهای مختلف و بویژه کشورهای اروپایی تدابیر و اقدامات متعددی را در همین راستا طی سالها و دهه های اخیر در دستور کار قرار داده‌اند. آلمان، سوئد و انگلستان از جمله کشورهای پیشرو در عرصه بهبود بهره وری انرژی در اروپا به شمار می‌روند. اما از سویی دیگر فرانسه در این زمینه دچار عقب ماندگی قابل توجهی نسبت به همسایگان خود شده است. همین امر سبب شده است این کشور برنامه جامع ملی بهره وری انرژی (NEEAP) را در سال ۲۰۱۷ تهیه و در دستور کار قرار دهد.

طبق آمار داده شده از سوی مقامات این کشور، حدود ۷ میلیون نفر از مردم این کشور در منازلی اقامت دارند که دارای درجه انرژی F یا حتی G هستند. این بدین معنی است که در فصول سرد سال نیاز به مصرف انرژی بالایی جهت گرمایش دارند.

بازسازی ساختمان‌ها در فرانسه با هدف بهبود بهره وری انرژی

پاریس بر طبق برنامه اجرایی اتحادیه اروپا موسوم به climate action 2050 که در راستای کاهش آلاینده‌های زیست محیطی است، متعهد شده است تمام ساختمان‌ها در بخش خانگی، اداری و… را از منظر استانداردهای بهره وری انرژی، کارآمد و بهینه سازی کند. اجرای این برنامه در شهری همچون پاریس که اغلب مناطق آن دارای معماری سنتی و تاریخی است، به گفته مسئولان این کشور هر چند ضروری است،، اما امری چالش برانگیز و پیچیده بنظر می‌رسد.

همچنین بر طبق اظهارات تیم‌های مسئول بازسازی ساختمان‌های شهر پاریس چالش و سوال اصلی موجود بر سر راه بهبود بهره وری ساختمان‌ها در این شهر این است که آیا این اقدام یک نوسازی و یا یک اقدام به تخریب بافت تاریخی و سپس بازسازی به شمار می‌رود؟

بدین منظور مسئولان پیشنهاد داده اند که عایق کاری ساختمان‌ها و اماکن مسکونی در مناطق با بافت سنتی میبایست از داخل انجام شود و انجام اصلاحات در نمای ساختمان‌ها هرچند به منظور افزایش بهره وری انرژی، ممنوع است.

استفاده از نمای زیستی به منظور عایق کاری اماکن مسکونی و تجاری

پیشنهاد دیگری که از سوی پژوهشگران ارائه شده، استفاده از عایق کاری بیولوژیکی به جای استفاده از روش‌ها و مواد مرسوم فعلی است. استفاده از این مواد می‌تواند علاوه بر ایفای نقش موثر در افزایش بهره وری انرژی، نمای ظاهری اماکن را نیز حفظ می‌کند.

علاوه بر این، از این عایق های بیولوژیکی که از آب و جلبک‌های ریز تشکیل شده اند، می‌توان به منظور تولید انرژی نیز استفاده کرد. بدین صورت که این مواد گرمای خروجی از ساختمان را به خود جذب می‌کنند و گرمای جذب شده می‌تواند مجددا در ساختمان مورد استفاده قرار بگیرد. بر طبق گفته پژوهشگرانی که این طرح را پیشنهاد داده‌اند، این نوع از عایق کاری بیولوژیکی می‌تواند تلفات انرژی در ساختمان‌ها را تا نصف کاهش دهند.

لازم به ذکر است این شیوه نوین عایق کاری، می‌تواند در ساختمان‌های جدید و مدرن مانند برج‌های تجاری مورد استفاده قرار گیرد اما اجرای آن در بناهای تاریخی و بافت‌های سنتی مناطق مختلف پاریس و دیگر شهرهای فرانسه کارساز نخواهد بود و حتی ممکن است به این اماکن آسیب وارد کند.

منبع: فرانس ۲۴

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.