۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۵۹۱ ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۴ دسته: پول و بانک، سومین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی
۰

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به وضعیت کنونی نظام بانکی گفت: باید کارکرد بانک ها به سمت کارکرد هدایتی برود که نهاد بانک به عنوان نقطه قوت اقتصاد مطرح شود و نه نقطه ضعف.

به گزارش مسیر اقتصاد حجت الاسلام محمد حسین حسین زاده بحرینی؛ عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه ( ۱۳ بهمن) در سومین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی در خصوص تعریف اقتصاد مقاومتی گفت: اقتصاد مقاومتی اقتصادی است که ماتریس swot ( تهدیدها، فرصت‌ها، نقاط ضعف و نقاط قوت) خود را به خوبی ترسیم کرده باشد.

وی گفت: از زمانی که اقتصادها پولی شد همزمان نهادهای پولی هم در اقتصاد مطرح شدند، در واقع نهاد بانک پس از ایجاد پول شکل گرفت و با اعتباری شدن پول هم اهمیتش افزایش یافت.

بحرینی افزود: بانک می تواند مانند هر نهاد دیگری به قوت یک اقتصاد و یا ضعف آن تبدیل شود، اما به نظر من نهاد بانک در ایران به نقطه ضعف تبدیل شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه فرودسی مشهد با اشاره به این که یکی از عوامل موثر در منحرف کردن نقدینگی کشور، خود بانکها هستند، گفت: مهمترین نشانه از این که بانک به ضعف اقتصاد تبدیل شده است بحث انحراف نقدینگی است به طوری که در کشور نقدینگی وجود دارد اما در جایی که باید صرف نمی شود.

وی با بیان این که برخی افراد با بیان اینکه بانک ها منابع ندارد، آدرس غلط می دهند، گفت: دولت به دنبال کاهش بدهی بانک ها به بانک مرکزی بود اما در عمل نتوانست موفق باشد به طوری که در ۳ سال میزان نقدینگی تقریبا  ۲ برابر شده است.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی افزود: برخی شبهه مطرح می کنند که اگر نقدینگی افزایش یافته پس چگونه تورم کم شده است، در صورتی که باید گفت دلیل اصلی این امر نوع نقدینگی ایجاد شده است که اکثراً به صورت شبه پول است و در صورت تبدیل آن به پول بحران بزرگی در کشور شکل خواهد گرفت که قابل کنترل نخواهد بود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان این که بانک‌ها خود خالق پول هستند و بانک مرکزی نیز نمی تواند جلوی آن را بگیرد، گفت: در اقتصاد ایران سال‌هاست این اتفاق نظر به وجود آمده است که بانک‌ها باید مورد بازبینی قرار بگیرند و باید کارکرد بانک ها به سمت کارکرد هدایتی برود که نهاد بانک به عنوان نقطه قوت اقتصاد مطرح شود و نه نقطه ضعف.

وی افزود: زمانی که رهبری بحث حمایت از تولید ملی و سرمایه ایرانی را مطرح کردند نزد ایشان رفتم و گفتم که با وضعیت کنونی نظام بانکی امکان تحقق این امر نیست؛ ایشان نیز در پاسخ به من گفتند که بنده نیز به این امر واقف هستم، شما بروید روی آن کار کنید و من نیز سهم خود را انجام خواهم داد.

نماینده مردم مشهد گفت: صحبت رهبری نقطه شروع طرح بانکداری اسلامی (بانکداری بدون ربا شد و کمیسیون اقتصادی مجلس جلسات متعددی گذاشت و در نهایت در مجلس نهم این طرح مطرح و در صحن نیز تصویب شد، اما به دلیل نزدیکی به انتخاب و عدم تشکیل جلسات کمیسیون مجلس این طرح به مجلس دهم موکول شد

بحرینی افزود: مهمترین رویکرد طرح بانکداری اسلامی تقویت بانک مرکزی است به طوری که بتواند بر روی خلق پول بانک ها نظارت داشته باشد؛ در صورت تحقق این امر نهاد بانک در کشور می تواند از نقطه ضعف به نقطه قوت تبدیل شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: این طرح به مراجع تقدیم شد و در جلسه ای که با آیت الله مکارم شیرازی داشتیم، ایشان مشکلات طرح را مطرح کردند و ما به آن ها پاسخ دادیم به طوری که ایشان از طرح ابراز رضایت نمودند و در جلسه خارج فقه فردای آن روز گفتند: من به شما بشارت می دهم یک طرح خوبی در حوزه بانکی مطرح شده است که می تواند بسیار مؤثر باشد و به نمایندگان توصیه می کنم آن را تصویب نمایند.

به گزارش شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی از دبیرخانه سومین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی، این همایش با موضوع «پایش وضعیت اقتصاد مقاومتی در سال ۱۳۹۵ و چشم انداز سال ۱۳۹۶» در تاریخ ۱۳ و ۱۴ بهمن ماه سال جاری در دانشگاه علم و صنعت ایران برگزار می شود.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.