۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۵۴۹ ۱۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۸ دسته: دولت و حکمرانی، سومین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی
۰

معاون کمیسیون نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اگر بخش خصوصی یک کشوری مهم باشد، رئیس اتاق بازرگانی باید در سطح رئیس ۳ قوه جایگاه داشته باشد.

به گزارش مسیر اقتصاد دکتر وحید شقاقی معاون کمیسیون نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام در روز پنجشنبه (۱۴ بهمن) در سومین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با اشاره به این که  دولتها زمانی که شروع به کار می کننند، ارزیابی راهبردی ندارند، گفت: ما نیازمند تولید شاخص های کلیدی هستیم، که متاسفانه شاخص های کلیدی خوب تولید نمی شوند.

وی با اشاره به مثال شاخص اندازه کیف رئیس فدرال رزرو گفت: اگر بخش خصوصی یک کشوری مهم باشد، رئیس اتاق بازرگانی باید در سطح رئیس ۳ قوه جایگاه داشته باشد.

رئیس ستاد اقتصاد مقاومتی دانشگاه خوارزمی گفت:  اگر بخواهیم تصویر خوبی از عملکرد دولتها بدهیم باید شاخص های حیاتی را پیاده سازی کنیم، چون زمانی که مثلا دولت نرخ تورم را اعلام می کند مردم کاهش تورم را حس می کنند ولی بر سر درصد تورم باز با دولت مخالفند چون بیشتر مردم از ۵۰ کالای مصرفی استفاده می کنند در حالی که نرخ تورم ۳۱۵ کالا را در نظر می گیرد.

وی گفت: زمانی دانشگاه‌های کشور مقاوم هستند که بتواند بدون تکیه بر دولت روی پای خودشان بایستند.

شقاقی با بیان این که خیلی از شاخص ها شاید با دید مطلق گرا خوب باشند ولی در دید نسبی می توان به نکاتی مفیدی‌تری دست یابیم، گفت: مثلا ما صادرات کالاهایمان از سنگاپور بالاتر است در حالی که باید بدانیم که سنگاپور هم جمعیتش از ما پایین تر است و هم وسعتش تنها به یک سوم جزیره قشم می رشد.

معاون کمیسیون نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: به جای شاخص های گوناگون باید شاخص های حیاتی و ترکیبی درنظر بگیریم.

وی گفت : ارزش صادرات های تک کشور حدود ۶۰۰ میلیون دلار است در حالی که صادرات های تک چین ۵۲۸ میلیارد دلار، و مالزی ۶۰ میلیارد دلار است.

عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی گفت: مهمترین شاخص حیاتی، رشد پویاست که متاسفانه رشد اقتصادی کشور به شدت به کاهش و افزایش قیمت نفت و حجم صادرات آن وابسته است.

وی افزود: اگر بتوانیم رشد اقتصادی را خوب بشکافیم می توانیم بفهمیم که چه اتفاقاتی در کشور افتاده است، چون می بینیم که صادرات نفت ما افزایش یافته است ولی باید بدانیم که ۶۶ درصد صادرات ما به ۵ کشور است که این موضوع شکنندگی رشد اقتصادی ما را نشان می دهد.

به گزارش شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی از دبیرخانه سومین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی، این همایش با موضوع «پایش وضعیت اقتصاد مقاومتی در سال ۱۳۹۵ و چشم انداز سال ۱۳۹۶» در تاریخ ۱۳ و ۱۴ بهمن ماه سال جاری در دانشگاه علم و صنعت ایران برگزار می شود.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.