۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۵۲۲ ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۳ دسته: دولت و حکمرانی، سومین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی
۰

استاد دانشگاه امام صادق(ع) با بیان لزوم تشکیل ۴ جبهه مردمی جهت تحقق اقتصاد مردمی، گفت: اگر جریانهای مردمی، خوب شناسایی بشوند و ظرفیت هایشان سنجیده بشود و برنامه ریزی بشود می توانند در جریان تحقق اقتصاد مقاومتی بسیار موثر باشند و نقش آفرینی کنند.

حجت الله عبدالملکی استاد دانشگاه امام صادق و سخنران کلیدی سومین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی در گفتگو با مسیر اقتصاد  با اشاره به فعالیت های مردمی در حوزه اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: در اقتصاد مقاومتی دو گروه باید ایفای نقش بکنند: گروه اول در چارچوب حاکمیت قرار می‌گیرد که ۹۰ درصد آن دولت است به عنوان قوه مجریه و گروه دوم مردمی که چه به عنوان شخصیت حقوقی و چه شخصیت حقیقی عضو دولت و استخدام شده در دستگاههای اجرایی نباشند، حالت ایده آل اقتصاد مقاومتی این است که این دو بتوانند به درستی وظایف خودشان را انجام بدهند.

قائم مقام رئیس انجمن مدرسان اقتصاد مقاومتی گفت: متاسفانه ما وقتی عملکرد دولت را به عنوان مهمترین بخش حاکمیت در بحث اقتصاد مقاومتی بررسی می کنیم، می بینیم نه تنها کار قابل توجهی در این زمینه انجام نداده اند، بلکه برداشت هایشان از اقتصاد مقاومتی نیز برداشت های ناصحیحی بوده است.

وی افزود: اولویت اقدام در بخش اقتصاد مقاومتی از دو جهت با دولت است: از طرفی بخش بزرگی از اقتصاد ما دولتی است و اگر دولت عملکردش را اصلاح بکند این بخش به طور خودکار مقاومتی شده است، از طرف دیگر بخش مردمی و غیر دولتی را دولت باید هدایت، نظارت و پشتیبانی بکند.

استاد دانشگاه امام صادق(ع)گفت: اگر دولت وظایفش را به درستی انجام ندهد، مردم نیز نمی توانند همه ظرفیت های خودشان را در این حوزه به فعلیت برسانند.

عبدالملکی در خصوص اقدامات مردمی گفت: در بخش مردمی فارغ از دولت، برای اقدام کردن در چهارچوب اقتصاد مقاومتی می‌توان روی حدود ۸۵ درصد مردم حساب باز کرد که در حال حاضر ۳۰ درصد مردم به صورت بالفعل آماده عملیات اقتصاد مقاومتی هستند بدون آنکه در زمینه ضرورت اقتصاد مقاومتی در کشور توجیه بشوند و ضرورتش (اقتصاد مقاومتی) برای آنان بیان شود، چون خود به این امر واقفند، اما باید برای ۵۵ درصد باقیمانده ضرورت اقتصاد مقاومتی بیان بشود تا حاضر باشند در عمل اقدام انجام بدهند.

این سخنران همایش در خصوص اقدامات عملی برای این ۸۵ درصد مردم گفت: در این خصوص خیلی نمی توانیم روی دولت حساب کنیم اما جریانهایی به صورت جهادی در همین ۸۵ درصد وجود دارند که می توانند کمک کنند تا اقتصاد مقاومتی محقق بشود.

 عبدالملکی گفت: اگر جریانهای مردمی، خوب شناسایی بشوند و ظرفیت هایشان سنجیده بشود و برنامه ریزی بشود می توانند در جریان تحقق اقتصاد مقاومتی بسیار موثر باشند و نقش آفرینی کنند.

قائم مقام رئیس انجمن مدرسان اقتصاد مقاومتی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا بدون حضور دولت امکان موفقیت در چنین فرآیندی وجود دارد، گفت: دولت در این خصوص هم وظیفه سنگینی دارد و هم بسیار موثر است. ورود جدی، عالمانه و آگاهانه دولت به این قضیه باعث می شود کارها با سرعت بیشتری جلو برود، اما اینگونه نیست که اگر دولت برای ورود به این بخش اعتقادی نداشت بگوییم  هیچ کاری نمیشود انجام داد، ما نمونه عالی تمدن اسلامی را در قرن سوم تا نهم هجری قمری داشتیم که عموما به دست حاکمان و پادشاهان رخ ندارد بلکه عمده اتفاقات به صورت مردمی می افتاد یعنی دانشمندان مردمی بودند و فعالان فرهنگی، روحانیون و حوزه های علمیه و گروههای مختلفی که موثر بودند هر جایی که نیاز به تامین مالی داشتند خود مردم تامین مالی می کردند با نذورات یا به خصوص به صورت وقف که موتور تمدن اقتصاد اسلامی بوده است.

استاد دانشگاه امام صادق(ع) افزود: جریانهای مردمی این سبقه تمدنی را دارند که بدون کمک دولت، هر چند که قدری کارشان سخت تر هست این عمل مهم را به سرانجام برسانند.

گفتنی است که آقایان محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، محمدحسین حسین زاده مدیرعامل بانک قرض الحسنه رسالت، سیدمحمد صاحبکار رئیس امور شرکت های دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، محمدرضا رضایی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، محمدحسین بحرینی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، رحیم زارع رئیس کمیته اقتصاد مقاومتی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، محمد قاسمی معاون پژوهش های اقتصادی مرکز پژوهش های مجلس، عباس علی آبادی مدیرعامل گروه مپنا، مهدی غضنفری عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی پیشرفت دانشگاه علم و صنعت و وزیر سابق صنعت، بهزاد سلطانی رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی، علی هاشمی استاندار محترم استان سیستان و بلوچستان، علیرضا رزم حسینی استاندار استان کرمان، اسدالله درویش امیری استاندار استان زنجان، نعمان غلامی رئیس سازمان بسیج سازندگی، سیدفرشاد فاطمی عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف، وحدت عیدی فرماندار شهر قلعه گنج شهر نمونه اقتصاد مقاومتی، وحید شقاقی عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی و مشاور کمیسیون نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، حجت الله عبدالملکی عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام و احمد توکلی مدیر سازمان مردم نهاد دیده بان شفافیت و عدالت و نماینده سابق مجلس از سخنرانان این همایش هستند و مقاله های متعددی حول اقتصاد مقاومتی در همایش ارائه خواهد شد.

به گزارش مسیر اقتصاد از دبیرخانه سومین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی، این همایش با موضوع «پایش وضعیت اقتصاد مقاومتی در سال ۱۳۹۵ و چشم انداز سال ۱۳۹۶» در تاریخ ۱۳ و ۱۴ بهمن ماه سال جاری در دانشگاه علم و صنعت ایران برگزار می شود.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.