۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۵۰۶۹ ۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

در برنامه رادیویی حدیث ایستادگی با بررسی ابعاد اقتصادی حضور آمریکا در منطقه که مانع رشد و پیشرفت اقتصادی است، به ظرفیت‌های مغفول تقویت تعاملات اقتصادی ایران و کشورهای منطقه از جمله کشور افغانستان پرداخته شد.

به گزارش مسیر اقتصاد ویژه برنامه حدیث ایستادگی که به مناسبت ایام شهادت سردار سلیمانی از رادیو مقاومت پخش می‌شود، به موضوع اقتصاد محور مقاومت، شیوه نقش آفرینی کشورهای محور در توسعه همکاری‌های اقتصادی با یکدیگر و تقویت تعاملات اقتصادی می‌پردازد.

تقویت اقتصاد محور مقاومت ادامه مبارزه علیه منافع آمریکا در منطقه

در قسمت چهارم از این برنامه، صمد محمدی، کارشناس ارشد روابط بین‌الملل، با اشاره به تاریخ منطقه جنوب غرب آسیا و نقشه جغرافیایی فعلی منطقه، شکل‌گیری کشورهای کوچک و امیرنشین را حاصل توطئه‌های کشورهای استعمارگری همچون انگلیس و بعدها آمریکا در جهت دستیابی منافع‌شان دانست.

محمدی افزود: تامین امنیت حداکثری رژیم جعلی صهیونیستی بعنوان یکی از خط قرمزهای آمریکا و تسهیل خارج کردن منابع عظیم نفتی و گازی از منطقه والقای اینکه کشورهای منطقه باید فقط نفت صادر کنند و کالا وارد کنند و وابستگی این کشورها به واردات کالاهای کشورهای غربی را باید  از دلایل اصلی حضور این کشورها در منطقه دانست.

محمدی با اشاره به تهدید شدن منافع قدرت‌های استعمارگر با پیروزی انقلاب اسلامی ایران گفت: قبل از پیروزی انقلاب، رژیم شاهنشاهی پهلوی تامین کننده منافع آمریکایی‌ها و متحدانش هم به لحاظ صادرات نفت و تامین نیاز این کشورها و هم به لحاظ داشتن بازار مناسب برای کالاهای کشورهای غربی بود اما با پیروزی انقلاب اسلامی ایران به عنوان یکی از نقاط عطف و تحولات مهم سیاسی-اجتماعی منطقه، با توجه به تاکید حضرت امام خمینی (ره) به استقلال همه جانبه کشور از خارج و نفی نظام سلطه، این منافع به شکل جدی دچار تهدید شد.

ظرفیت مغفول تقویت تعاملات اقتصادی ایران و افغانستان

در ادامه برنامه حدیث ایستادگی رادیو مقاومت محمدمهدی جوان‌مرد قصاب رایزن بازرگانی ایران در کشور افعانستان در گفتگوی تلفنی خود خاطر نشان کرد: حضور و هدف آمریکا در کشور افغانستان برخلاف تبلیغاتی که خود آمریکایی‌ها انجام می‌دهند به هیچ وجه توسعه زیرساخت ها و تامین امنیت افغانستان نبوده و حضور این کشور تنها مانع توسعه و پیشرفت افغانستان بوده است.

جوان‌مرد قصاب در ادامه گفت: جمهوری اسلامی ایران برخلاف آمریکا تنها به دنبال کمک به توسعه زیرساخت ها و  افزایش و تقویت توان تولیدی کشور افغانستان است.

وی با اشاره به موانع عمیق همگرایی بین کشورهای ایران و افغانستان افزود: ضعف بخش خصوصی در این زمینه بسیار چشمگیر بوده است و این درحالی است که افغانستان بازار بسیار مناسبی برای کالاها و محصولات تولیدی در ایران است. می توان گفت بخش اعظم همکاری اقتصادی بین ایران و افغانستان برعهده دولت بوده است و انتظار این است که بخش خصوصی هم مثل همه کشورها در این زمینه مکمل دولت باشد.

جوان‌مرد قصاب در پایان خاطر نشان کرد: ما قطعا به دنبال گسترش مناسبات و همکاری های اقتصادی و تجاری خود با افغانستان هستیم و در این زمینه کارهایی مثل ایجاد بازارچه مرزی و غیره هم در دستورکار ما قرار دارد، چرا که با توجه به نزدیکی جغرافیایی دو کشور فرصت برای تقویت تعاملات اقتصادی فراهم است.

انتهای پیام/ اقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.