۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۴۸۰۵ ۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۰ دسته: انرژی کارشناس: مسعود صباغی
۰

ژاپن کشوری است که فاقد منابع قابل توجه نفت و گاز است و در راستای بحث های زیست محیطی، متعهد به عدم انتشار کربن تا سال ۲۰۵۰ شده است. برنامه‌ای بلندپروازانه که علاوه بر چالش‌های جدی در مورد موفقیت آن، هزینه گزاف ۱۸۰۰ میلیارد دلاری را روی دست این کشور می‌گذارد.

به گزارش مسیر اقتصاد ژاپن اعلام کرده است که قصد دارد در سال ۲۰۵۰، میزان انتشار گازهای گلخانه ای خود را به صفر برساند. برنامه عدم انتشار کربن تا ۳۰ سال آتی، مستلزم سرمایه گذاری های جدیدی است که هزینه های گزافی را به این کشور تحمیل می کند.

خسارت ۱۸۰۰ میلیارد دلاری ژاپن در صورت کاهش انتشار کربن

تعهد جاه طلبانه ژاپن در زمینه عدم انتشار کربن تا سال ۲۰۵۰، می تواند منجر به خسارت ۱۸۰۰ میلیارد دلاری برای اقتصاد این کشور شود.

هدفگذاری نخست وزیر سوگا یوشیدو برای دستیابی به عدم انتشار کربن تا سال ۲۰۵۰، نیازمند این است که صنایع مختلف، مدل های تجاری خود را تغییر دهند. این مسئله ممکن است سرمایه گذاری های گسترده ای را برای پاکسازی زنجیره های تأمین و توسعه فناوری های نوآورانه در پی داشته باشد.

بر اساس این گزارش دولتی، تأثیر اقتصادی سالانه این تصمیمات می تواند در سال ۲۰۳۰ به ۹۰ تریلیون ین و در سال ۲۰۵۰ به ۱۹۰ تریلیون ین (۱.۸ میلیارد دلار) برسد.

طبق تجزیه و تحلیل بلومبرگ با وجود اینکه میزان انتشار کربن ژاپن روند نزولی داشته است، اما برای رسیدن به اهداف در سه دهه آتی باید با سرعت بالاتری کاهش یابد.

راه طولانی و پرهزینه ژاپن برای برنامه سبز

گزارش دولتی همچنین شاملِ به اصطلاح استراتژی سبز ملی است. در این گزارش، ارائه اولین نگاه اجمالی به سیاست های گسترده ای است که ژاپن برای دستیابی به تعهد ۲۰۵۰ اتخاذ می کند.

یکی از استراتژی های اساسی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای، برقی کردن بخشهایی مانند حمل و نقل و گرمایش خواهد بود. این اقدامات می تواند تقاضای برق ژاپن را تا ۵۰۵۰ به میزان ۵۰ درصد افزایش دهد، در حالی که بیش از نیمی از برق توسط منابع تجدیدپذیر تولید می شود. تمام اقداماتی که ژاپن در این مسیر به اصطلاح سبز شدن انجام می دهد، صرفا بار هزینه ای بر دوش این کشور خواهد بود.

سبد انرژی کشورها تابعی از دسترسی به منابع امن و ارزان انرژی است

هزینه ۱۸۰۰ میلیارد دلاری در طی ۳۰ سال آتی در واقع معادل هزینه سالانه ۶۰ میلیارد دلاری برای ژاپن خواهد بود. این هزینه در مورد مسئله ای که چالش های جدی در خصوص مبانی علمی گرمایش زمین به دلیل تولید گاز های گلخانه ای وجود دارد.

استفاده روزافزون از انرژی تجدیدپذیر، غالبا توسط کشور هایی ترویج می شود که روزگاری با استفاده حداکثری از منابع نفت و گاز، به توسعه یافتگی دست پیدا کرده اند و امروز، سایر کشورها را از استفاده از منابع فسیلی منع می کنند و به استفاده هر چه بیشتر از منابع تجدیدپذیر تشویق می کنند.

فناوری منابع تجدیدپذیر انرژی، عمدتا در اختیار کشورهایی مثل آلمان و چین است که فاقد منابع فسیلی هستند و در حال حاضر با تشویق سایر کشورهای دنیا علی الخصوص کشورهای دارای منابع نفت و گاز، به دنبال ایجاد بازار جدیدی در سبد انرژی کشورهای دنیا هستند.

برنامه ای که ژاپن در حال حاضر انجام می دهد، مسیری است که در صورت اثبات درستی آن، متناسب با منابع و داشته های این کشور در حوزه انرژی است و صرفا برای این کشور قابل تجویز و توصیه است که بهره ای از منابع نفت و گاز ندارد.

منبع: بلومبرگ 

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.