۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۴۱۸۶ ۲۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۰ دسته: انرژی، انرژی هسته‌ای
۱

امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه روز سه شنبه با حضور در مراسمی در حمایت از صنعت هسته ای این کشور گفت: انرژی هسته‌ای در سال‌های آتی نیز به عنوان بخش مهمی از منبع تأمین انرژی کشور مورد استفاده قرار خواهد گرفت. وی همچنین با تأکید بر تسریع در ساخت و بهره برداری از ۳ نیروگاه هسته‌ای جدید افزود: صنعت هسته ای در آینده نیز به عنوان سنگ بنای اصلی استقلال استراتژیک فرانسه در حوزه انرژی باقی خواهد ماند.

به گزارش مسیر اقتصاد امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه روز سه شنبه با حضور در مراسمی در حمایت از صنعت هسته ای این کشور گفت: انرژی هسته‌ای در سال‌های آتی نیز به عنوان بخش مهمی از منبع تأمین انرژی کشور مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

نقش صنعت هسته ای در حوزه انرژی فرانسه

فرانسه تنها قدرت هسته‌ای اتحادیه اروپا محسوب میشود و در کنار بریتانیا، دو قدرت بزرگ صنعت هسته ای در منطقه هستند. خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا موجب شده است فرانسه به تنهایی به عنوان پرچمدار انرژی هسته‌ای در این اتحادیه مطرح شود.

صنعت هسته‌ای نقشی ویژه در حوزه انرژی و حتی نظامی فرانسه دارد؛ به طوریکه وابستگی تولید برق این کشور به انرژی هسته‌ای درحال حاضر ۷۵ درصد است. این کشور در سال‌های اخیر به منظور متنوع سازی سبد انرژی خود و همچنین حرکت به سمت انرژی‌های پاک، دیگر انواع تولید برق ازجمله برق خورشیدی و بادی را نیز دردستورکار قرار داده است؛ اما همچنان صنعت هسته‌ای نقشی اساسی در حال و آینده فرانسه دارد.

ساخت سه نیروگاه هسته‌ای جدید در فرانسه تا سال ۲۰۲۳

بر اساس برنامه ریزی ها، قرار است به دلیل رشد تولید برق از دیگر حوزه‌ها، سهم برق هسته‌ای از تولید برق فرانسه از ۷۵ درصد کنونی به ۵۰ درصد تا سال ۲۰۳۵ میلادی کاهش یابد؛ اما در این زمان نیز صنعت هسته ای بازیگر اول تولید برق فرانسه خواهد بود و این کشور قصد دارد ساخت سه نیروگاه هسته‌ای با فناوری‌های جدید را در دستورکار قرار دهد.

سه نیروگاه هسته‌ای جدید فرانسه از سوی شرکت برق دولتی این کشور احداث می‌شوند و قرار است از سال ۲۰۲۳ میلادی به شبکه برق فرانسه متصل شوند. با اینحال امانوئل ماکرون قصد دارد شرایط را برای احداث و بهره برداری سریعتر از این نیروگاه‌ها فراهم نماید.

رئیس جمهور فرانسه در این خصوص گفته است: درحال حاضر اقدامات لازم برای ساخت و بهره برداری از نیروگاه های هسته‌ای در دستورکار قرار گرفته است؛ اما من دستور داده‌ام مرحله مطالعاتی ساخت این نیروگاه‌ها، هرچه سریعتر و در ماه‌های آتی به پایان برسد تا ساخت و بهره برداری نیز در اولین زمان ممکن عملیاتی شود.

صنعت هسته ای محور استقلال استراتژیک فرانسه در حوزه انرژی

پیش از این برخی از کارشناسان و سیاستمداران فرانسوی، از جمله برخی از مسئولین شرکت برق دولتی فرانسه، ساخت و بهره برداری از نیروگاه‌های هسته‌ای جدید را مورد تردید قرار داده بودند؛ اما تأکید رئیس جمهور این کشور بر لزوم ساخت سریعتر آن‌ها، در عمل به همه تردیدها پایان داد.

امانوئل ماکرون پیش از این از حرکت فرانسه به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر نیز استقبال کرده بود؛ اما در عین حال وی تأکید کرده است حرکت به سمت انرژی های تجدیدپذیر به منزله غافل شدن از ظرفیت‌های صنعت هسته ای نیست.

رئیس جمهور فرانسه در این خصوص گفته است: صنعت هسته ای در آینده نیز به عنوان سنگ بنای اصلی استقلال استراتژیک فرانسه در حوزه انرژی باقی خواهد ماند.

صنعت هسته ای پاسخی مناسب به نیازهای کشورها در حوزه انرژی

برخی از طرفداران لزوم حرکت به سمت تولید کمتر کربن و دیگر آلاینده‌های زیست محیطی، انرژی هسته‌ای را گزینه مناسبی برای جایگزین شدن به جای نفت و گاز نمی‌دانند. در فرانسه که وابستگی بسیار قابل توجهی به صنعت هسته‌ای دارد نیز بخشی از سیاستمداران با این نظریات همراه هستند. این افراد معتقدند سرمایه‌ای که دولت برای ساخت نیروگاه هسته‌ای هزینه می‌کند باید صرف حمایت از تولید انرژی‌های تجدیدپذیر بشود.

اما در عین حال حرکت اخیر فرانسه و تأکیدات صریح ماکرون نشان داد رویکرد کلی این کشور در حوزه انرژی، برمحوریت انرژی هسته‌ای استوار است و فرانسه صنعت هسته ای را پاسخی مناسب برای نیازهای انرژی خود در عین حفظ استقلال و خودکفایی می‌داند.

منبع: رویترز 

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل

  1. انرژی هسته ای فقط واسه ما خار داشت؟

    ۰۱


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.