۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۴۱۴۸ ۲۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۰ دسته: مسکن کارشناس: افشین بیک پور
۰

سیاستمداران در اروپا باهدف کاهش قیمت‌ها در بازار خرید و اجاره مسکن، قواعد کنترلی متنوعی را در دستورکار قرار داده‌اند که کارکرد اصلی آن‌ها مقابله با سوداگری است. کنترل پلتفرم‌های املاک در بارسلونا، مقابله دانمارک با خانه‌های خالی و اعمال جریمه برای مالکان برلین به منظور عرضه بلند مدت مسکن از جمله این اقدامات است.

به گزارش مسیر اقتصاد همانطور که در گزارش پیشین مربوط به آثار آزاد سازی بازار مسکن در اروپا بیان شد، در بسیاری از شهرهای قاره اروپا مانند مونیخ و وین به دلیل افزایش قیمت اجاره، تهیه مسکن قابل استطاعت برای افراد متوسط دشوار شده است. سیاستمداران در اروپا نیز به کنترل بازار مسکن و مقابله با افزایش قیمت مسکن روی آورده‌اند. طبق نظر کارشناسان اروپایی ساخت مسکن اجتماعی با وجود تاثیر زیاد، برای بهبود بازار مسکن و جلوگیری از افزایش شدید قیمت مسکن و نرخ اجاره کافی نیست و لازم است قواعد تکمیلی دیگری برای کنترل سوداگری در بازار خرید و اجازه مسکن در دستوکار قرار بگیرد.

کنترل پلتفرم‌های اجاره مسکن در بارسلونا با هدف مقابله با سوداگری

در شهرهایی مانند بارسلونا، پاریس و برلین که گردشگران زیادی دارند، هر کس میتواند آپارتمان‌های مالکان را اجاره کنند و به صورت خصوصی به عنوان خانه‌های تعطیلاتی مجددا به گردشگران اجاره دهد. این کار باعث شده است؛ در سه سال گذشته اجاره بها در بارسلونا ۳۳ درصد افزایش یابد. در نتیجه آدا کولائو شهردار چپگرای بارسلونا علیه تجارت‌های بی قاعده ایر بی اند بی[۱] و سایر پلتفرم های حوزه مسکن اعلان جنگ نموده است.

در بارسلونا به ازای هر ساکن، ۵ توریست در هر سال وجود دارد. ۱۸ درصد آنها از طریق ایر بی اند بی محل سکونت خود را انتخاب میکنند. این آپارتمان‌ها معمولا توسط مالکان به توریست‌ها اجاره داده نمیشوند، بلکه نزدیک به ۶۰ درصد آنها از طریق کسانی که بیش از یک ملک اجاره کرده‌اند به توریست ها عرضه میشود و این باعث سوداگری در قیمت اجاره شده است.

این پلتفرم ها موظف شده‌اند تا آپارتمان‌های اجاره‌ای در مدت زمان کوتاه را ثبت کنند و برای هر کاربر محدودیت در نظر گرفته شده است. در سال ۲۰۱۶ بارسلونا ۶۰۰ هزار یورو جریمه برای ایر بی اند بی اعمال نمود.

 کاهش قیمت اجاره در اتریش با مسکن دولتی

تقریبا نیمی از اتریشی‌ها مالک خانه‌هایی هستند که در آنها زندگی می کنند. بیش از نیمی از مستاجران در آپارتمان‌های یارانه‌ای دولتی زندگی میکنند. اما بدلیل اینکه در سال‌های اخیر سهم مسکن یارانه‌ای در ساخت و سازهای جدید از دو سوم به یک سوم کاهش یافته، قیمت مسکن افزایش یافته است و این روند در آینده نیازمند یارانه بیشتر از طرف دولت به منظور مقرون به صرفه شدن مسکن خواهد بود.

زیرا یکی از مزایای وجود مسکن دولتی کاهش قیمت مسکن در بازار آزاد است و مالکان خانه‌ها برای عرضه بیشتر خانه‌های خود مجبورند نرخ اجاره را برای یافتن مستاجر با تقاضا تطبیق دهند.

مقابله دانمارک با خانه‌های خالی به منظور کنترل سوداگری مسکن

دانمارک تنها کشور عضو اتحادیه اروپا است که ساختاری مانند نروژ دارد. یکی از شروط این کشور در هنگام پیوستن به اتحادیه اروپا، حفظ کنترل دولت بر بازار املاک بود. ترس این کشور بخاطر این بود که آلمانی‌ها بتوانند خانه‌های تعطیلاتی در دانمارک را بخرند و سپس آنها را خالی بگذارند. موضوعی که در شهر برلین آلمان پس از سال ها نیز مورد بحث قرار گرفت و مقرارتی برای خانه های خالی به منظور جلوگیری از افزایش قیمت خانه‌ها وضع شد.

اعمال جریمه برای مالکان برلین به منظور عرضه بلند مدت مسکن

در سال ۲۰۱۴ مباحثات پیرامون استفاده مصرفی از مسکن در بازار املاک برلین شکل گرفت. به منظور مقابله با استفاده نامناسب از املاک مسکونی، قانونی برای استفاده از آپارتمان‌ها برای زندگی مردم وضع شد. در واقع این قانون میگوید که آپارتمان‌ها نباید بیش از ۴ ماه خالی باشند و نیز برای مدت کوتاه به گردشگران اجاره داده نشوند. مسئولین برای شناسایی این واحدها به سوت زنی‌های شهروندان برلین اعتماد میکنند؛ چون از نظر آنها مالکان به علت ذینفع بودن کمک زیادی در این زمینه نخواهند کرد.

مقامات برلین قصد دارند از طریق این قانون با استفاده تجاری و سرمایه‌ای از مسکن مقابله نمایند. هر چند این قانون از زمان اجرا در سال ۲۰۱۴ تا کنون باعث عرضه ۹۳۰۰ آپارتمان به بازار عادی اجاره شده است، اما هنوز مستلزم بهبود است؛ زیرا نرخ جریمه‌ها پایین است و تاثیری بر بسیاری از ثروتمندان بین المللی ندارد.

پینوشت:

[۱]AirBnB: پلتفرمی مجازی که از طریق وب یا اپلیکیشن، متقاضیان مسکن را به عرضه کنندگان آن متصل میکند.

منبع: سایت :scoope.me

انتهای پیام/ راه و ساختمان



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.