۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۳۸۳۹ ۰۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۰ دسته: انرژی
۰

امارات متحده عربی قصد دارد تا در یک برنامه ۵ ساله با سرمایه گذاری ۱۲۲ میلیارد دلاری، میزان تولید نفت و گاز خود را افزایش دهد. در این برنامه قرار است تولید نفت این کشور از ۴ به ۵ میلیون بشکه در روز برسد. این درحالیست که بر اساس تعهدات امارات به سازمان اوپک، این کشور باید تولید نفت خود را دست کم تا پایان سال جاری به ۲.۶ میلیون بشکه در روز محدود نماید.

به گزارش مسیر اقتصاد امارات متحده عربی در حال ارتقای سرمایه گذاری برای افزایش تولید نفت و گاز خود است؛ درحالیکه این اقدام در تعارض با محدودیت های اعمال شده از سوی اوپک پلاس در خصوص تولید نفت محسوب می‌شود.

افزایش تولید نفت و گاز امارات با سرمایه گذاری ۱۲۲ میلیارد دلاری

رسانه های دولتی امارات گزارش دادند، شورای عالی نفت ابوظبی، بودجه ۴۴۸ میلیارد درهمی (معادل ۱۲۲ میلیارد دلار) را برای هزینه های نفت و گاز طبیعی در طول ۵ سال آینده تصویب کرد. این طرح سرمایه گذاری به رشد و گسترش شرکت ملی نفت ابوظبی «در تمام زمینه های تجاری» از جمله تولید، پالایش و تجارت کمک خواهد کرد.

دولت ابوظبی همچنین تصویب کرد که شرکت ملی نفت ابوظبی، توسعه هیدروژن به عنوان منبع انرژی کم کربن را در دستور کار خود قرار دهد.

شرکت ملی نفت ابوظبی، متعلق به دولت ابوظبی، تقریباً تمام نفت امارات متحده عربی را به تنهایی استخراج می کند. این شرکت در نظر دارد تا سال ۲۰۳۰ ظرفیت روزانه خود را از ۴ به ۵ میلیون بشکه در روز برساند. اوپک پلاس تولید امارات را تقریباً در حدود ۲.۶ میلیون بشکه در روز تا پایان سال محدود کرده است.

بر اساس گزارش رسانه های دولتی امارات، این شرکت ۲ میلیارد بشکه اضافی در میادین متعارف کشف کرده است. این اکتشاف، کل ذخایر نفت قابل برداشت در امارات متحده عربی را به ۱۰۷ میلیارد بشکه می رساند.

همچنین شرکت ملی نفت ابوظبی ۲۲ میلیارد بشکه میادین نفت غیرمتعارف دیگر را نیز کشف کرده است که استخراج آن دشوار و ممکن است قابل برداشت نباشد.

آیا امارات به محدودیت های تولید نفت اوپک پلاس پایبند می ماند؟

مقامات ابوظبی، هفته گذشته به طور خصوصی این ایده را مطرح کردند که این کشور می تواند اوپک را ترک کند ، اقدامی بسیار غیرمعمول که احتمالاً بازارهای نفت را بی ثبات می کند.

سهیل المزروعی، وزیر انرژی این کشور بعداً گفت امارات متحده عربی «همیشه عضوی متعهد بوده است» اگرچه او در مورد آینده این کشور در اوپک پلاس نپرداخت.

اعضای اوپک پلاس هفته آینده برای تصمیم گیری در مورد افزایش میزان تولید در ژانویه پس از کاهش تولید در اوج همه گیری کرونا در ماه می گردهم می آیند. ممکن است با ادامه شیوع ویروس کرونا، افزایش مجدد تقاضای انرژی با تاخیر مواجه شود.

اوپک پلاس، سازمان کشورهای صادرکننده نفت به علاوه ی ۱۰ کشور غیر عضو این سازمان از جمله روسیه، پس همه گیری ویروس کرونا در کشورهای مختلف و کاهش تقاضای انرژی، جهت کاهش تولید در میان اعضای خود تلاش کرده است.

با این حال، امارات متحده عربی، مانند برخی دیگر از کشورهای نفتی، تولید بیشتر نفت را راهی برای تقویت درآمد و اقتصاد خود می داند. این کشور همچنین تصمیم دارد پس از بهبود تقاضا در بازارهای نفت، از هرگونه کمبود، بهره برداری کند.

منبع: بلومبرگ 

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.