۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۳۸۰۹ ۰۴ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰ دسته: تولید
۰

پنجمین محور برنامه‌های اعلام شده از سوی دولت احتمالی بایدن به منظور حمایت از تولید و اشتغال در آمریکا، به بازطراحی نظام مالیاتی و تجاری اختصاص دارد. «وضع جرائم بازدارنده علیه دولت‌های خارجی»، «ایجاد اتحاد جهانی علیه قواعد غیرمنصفانه تجاری»، «جلوگیری از دزدی دارایی‌های فکری آمریکا»، «جلوگیری از جاسوسی سایبری از شرکت‌های آمریکایی»، «وضع جریمه مالیاتی برای شرکت‌هایی که از آمریکا می‌روند»، «وضع جریمه مالیاتی به منظور کاهش تولید کربن»، «حذف گریزگاه‌های مالیاتی شرکت‌های چندملیتی» و «تقویت اتحادیه‌های کارگری مستقل» ۸ محور مطرح شده از سوی دولت بایدن برای بازطراحی نظام مالیاتی و تجاری آمریکا است.

به گزارش مسیر اقتصاد در گزارش قبل عنوان شد که بررسی برنامه‌ها و شعارهای انتخاباتی جو بایدن در حوزه‌های «حمایت از تولید داخلی» و «تجارت خارجی» حاکی از آن است که برخلاف تصور رایج، دست کم در این زمینه اشتراک زیادی بین آمریکای ترامپ و آمریکای بایدن وجود دارد. برنامه بایدن در راستای حمایت از تولید از ۶ محور اساسی تشکیل شده است که عبارتند از: «افزایش خرید محصولات آمریکایی»، «ساخت همه محصولات در آمریکا به ویژه در بخش صنعت»، «تقویت تحقیق و توسعه آمریکایی»، «تسهیل سرمایه‌گذاری در آمریکا»، «بازطراحی نظام مالیاتی و تجاری به سود تولید آمریکایی» و «ایجاد تمامی بخش‌های زنجیره‌های تولید در داخل آمریکا».

این برنامه‌ها هیچ تناسبی با قوانین سازمان تجارت جهانی و قواعد تجارت آزاد ندارد و نشان می‌دهد در آمریکا «تجارت آزاد» حتی در شعارهای نامزدهای ریاست جمهوری نیز دیگر جایی ندارد.

بازطراحی نظام مالیاتی و تجاری آمریکا به سود تولید داخلی

پنجمین محور برنامه‌های اعلام شده از سوی دولت احتمالی بایدن به منظور حمایت از تولید و اشتغال در آمریکا، به بازطراحی نظام مالیاتی و تجاری اختصاص دارد. دولت بایدن معتقد است تولید داخلی آمریکا توانایی رقابت با نمونه‌های خارجی را دارد؛ اما لازمه تحقق این هدف نقش آفرینی هوشمندانه دولت در تنظیم قواعد مالیاتی در داخل و قواعد تجاری در خارج است.

به همین دلیل از یک سو تنظیم قواعد مالیاتی به نحوی که به سود تولید و کارگر آمریکایی باشد و از سوی دیگر تلاش برای رفع مشکلات صادرکنندگان آمریکایی به دلیل قواعد غیرمنصفانه کشورهای مقصد و همچنین بهبود قوانین مربوط به واردات کالاهای خارجی به آمریکا، دو برنامه مهم دولت احتمالی بایدن برای حمایت از تولید داخلی آمریکا عنوان شده است.

انتقاد از عملکرد دولت ترامپ در سیاست‌های مالیاتی و تجاری

در برنامه دولت بایدن ضمن انتقاد از رویکرد دولت ترامپ در حمایت از شرکت‌های بزرگ و ثروتمند در برابر کارگران آمریکایی، خصوصا در برنامه کاهش مالیات سال ۲۰۱۷ میلادی، این شعار داده شده است که با اصلاح قوانین مالیاتی، تعادل فعلی به سود کارگران آمریکایی تغییر خواهد کرد.

در خصوص برنامه‌های تجاری نیز در برنامه بایدن از شیوه تقابل دولت ترامپ با چین به شدت انتقاد شده است. در این برنامه حاصل تقابل ترامپ با چین تداوم سیاست‌های غیرمنصفانه دولت چین علیه محصولات آمریکایی و در عین حال کاهش میزان صادرات محصولات صنعتی و کشاورزی آمریکا به این کشور عنوان شده است.

۸ اقدام دولت احتمالی بایدن در جهت بازطراحی نظام مالیاتی و تجاری

برای تحقق شعارهای فوق، دولت بایدن ۸ اقدام را به منظور بازطراحی نظام مالیاتی و تجاری آمریکا به سود تولید داخلی پیشنهاد داده است:

وضع جرائم بازدارنده علیه دولت‌های خارجی: بر اساس این برنامه قرار است علیه دولت چین یا هر کشور دیگری که با قواعد تجاری غیرمنصفانه، دامپینگ، سوءاستفاده از شرکت‌های بزرگ دولتی و هرگونه حمایت غیرمنصفانه از تولید داخلی، موجب تضعیف تولید داخلی آمریکا می‌شود، جریمه‌های بازدارنده‌ای در نظر گرفته شود.

ایجاد اتحاد جهانی علیه قواعد غیرمنصفانه تجاری: دولت بایدن قصد دارد در عرصه تجارت خارجی با متحدین خود برای الزام دیگر کشورها و به طور خاص چین به کنار گذاشتن قواعد غیرمنصفانه تجاری همکاری نماید. درحالیکه در دولت ترامپ رویکرد آمریکا در این زمینه کنار گذاشتن متحدین و اقدام یکجانبه بوده است.

جلوگیری از دزدی دارایی‌های فکری آمریکا: دولت بایدن با بیان اینکه در سال‌های اخیر چین و برخی دیگر کشورها، از طریق حملات سایبری و یا الزام به انتقال فناوری، اقدام به دزدی توانمندی‌های فکری و خلاقیت‌های شرکت‌های آمریکایی کرده‌اند، تضمین داده است به این روند پایان خواهد داد.

جلوگیری از جاسوسی سایبری از شرکت‌های آمریکایی: دولت بایدن تضمین داده است تهدیدهای ناشی از جاسوسی سایبری از شرکت‌های آمریکایی، از سوی چین و یا دیگر کشورها را جدی بگیرد و برای جلوگیری از آن از ابزارهای تحریمی استفاده نماید.

وضع جریمه مالیاتی برای شرکت‌هایی که از آمریکا می‌روند: دولت بایدن تضمین داده است کل معافیت‌های مالیاتی و سرمایه‌گذاری‌های انجام شده را در شرکت‌هایی که قصد تعطیل کردن کسب و کار خود در آمریکا و فعالیت در دیگر کشورها را دارند، با وضع جریمه‌های مالیاتی به مردم آمریکا بازگرداند.

وضع جریمه مالیاتی به منظور کاهش تولید کربن: دولت بایدن قصد دارد به منظور کاهش تخریب محیط زیست، برای شرکت‌هایی که در جهت کاهش تولید کربن گام برنمی‌دارند، جریمه مالیاتی وضع نماید.

حذف گریزگاه‌های مالیاتی شرکت‌های چندملیتی: دولت بایدن قصد دارد گریزگاه‌های مالیاتی فعلی که به موجب آن شرکت‌های بزرگ و چندملیتی بخشی از زنجیره تولید خود را به خارج از آمریکا میبرند و در عین حال هیچ مالیاتی به دولت آمریکا پرداخت نمی‌کنند، مسدود نماید.

تقویت اتحادیه‌های کارگری مستقل: در برنامه‌های دولت احتمالی بایدن، اتحادیه‌های کارگری مستقل اهمیتی ویژه دارند و وی تضمین داده است در دولت خود اختیار عمل این اتحادیه‌ها در تعیین سیاست‌ها را تقویت خواهد کرد.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی جو بایدن joebiden.com/made-in-america

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.