۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۳۷۴۵ ۰۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۰ دسته: انرژی کارشناس: مسعود صباغی
۰

بر اساس گزارش سالانه نهاد شفافیت اقلیم در سال ۲۰۲۰ میلادی، ۱۹ عضو از میان ۲۰ اقتصاد برتر جهان، تعهدات داوطلبانه خود در توافقنامه اقلیمی پاریس را اجرایی نکرده‌اند. در بین اعضای G20، فقط هند توانسته است تعهدات داوطلبانه خود در این توافقنامه را به سرانجام برساند. این بدان معنی است که کشورهای توسعه یافته در عمل بعد از گذشت ۵ سال، اعتنایی به توافق اقلیمی پاریس نداشته‌اند و در عین حال بر اجرای تعهدات از سوی کشورهای درحال توسعه تأکید کرده‌اند.

به گزارش مسیر اقتصاد حدود ۵ سال از تصویب توافقنامه پاریس می گذرد و مطابق با گزارش سالانه نهاد شفافیت اقلیم در سال ۲۰۲۰ میلادی، از میان کشورهای عضو گروه ۲۰، فقط هند توانسته است تعهدات داوطلبانه خود در این توافقنامه را به سرانجام برساند. گزارش نهاد بین المللی شفافیت اقلیم به وضعیت کشورهای G20 در مورد اقدامات اقلیمی و حرکت به سمت یک اقتصاد با تولید خالص صفر دی اکسید کربن پرداخته است.

تسنیم اسوپ، مدیر عامل شبکه بین المللی اقدامات اقلیمی در این زمینه می گوید: کشور های گروه ۲۰ برخی از بالاترین میزان گازهای گلخانه‌ای در جهان را منتشر می کنند. بنابراین، آنها وظیفه دارند با اقدامات جدی و قاطع در زمینه آب و هوایی، پیشرو در زمینه کاهش انتشار گازهای گلخانه ای باشند.

وی در ادامه می افزاید: گزارش شفافیت اقلیم نه تنها به این کشورها کمک می کند تا بفهمند چه میزان به کار بیشتر نیاز دارند، بلکه همچنین به شهروندان کمک می کند تا دولت های خود را در اجرای توافقنامه پاریس تحت فشار قرار دهند.

۱۹ عضو از ۲۰ اقتصاد برتر دنیا به توافقنامه پاریس پایبند نیستند

به طور کلی در این گزارش پس ارزیابی اقدامات ۲۰ اقتصاد برتر دنیا، آن ها را به ۴ سطح تقسیم کرده است که شامل رنگ های سبز، زرد، نارنجی و قرمز است.

  1. تنها کشور هند دارای زنگ سبز است که به معنی سازگاری اقدامات این کشور در مقایسه با تعهدات خود در توافقنامه پاریس است. این کشور متعهد شده است که شدت انتشار خود را بر اساس GDP، به میزان ۳۳ تا ۳۵ درصد در سال ۲۰۳۰، نسبت به سال پایه ۲۰۰۵ کاهش دهد؛
  2. در ادامه اقدامات ۹ عضو این گروه ناکافی ارزیابی شده است و با رنگ زرد به نمایش درآمده است. این کشور ها عبارت اند از استرالیا، برزیل، کانادا، اتحادیه اروپا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، مکزیک و بریتانیا؛
  3. در ادامه گزارش اقدامات ۵ کشور شدیدا ناکافی ارزیابی شده است و با رنگ نارنجی نشان داده شده است. این کشور ها شامل چین، اندونزی، ژاپن، کره جنوبی و آفریقای جنوبی هستند؛
  4. در انتها اقدامات ۵ عضو نیز بحرانی ارزیابی شده است و با رنگ قرمز به نمایش در آمده است. این کشور ها نیز عبارت اند از آرژانتین، روسیه، عربستان، ترکیه و آمریکا.

کشورهای توسعه یافته اعتنایی به اجرای توافق پاریس ندارند

گروه ۲۰ که شامل ۱۹ اقتصاد برتر دنیا و اتحادیه اروپا است، سهمی نزدیک به ۸۰ درصد از کل گازهای گلخانه ای منتشر شده در دنیا را به صورت سالانه دارد. اما همانطور که این گزارش اشاره می کند به جز کشور هند، باقی اعضا در دستیابی به اهداف خود در توافقنامه پاریس ناکام مانده اند.

مسئله ای که حائز اهمیت است این است که ۲۰ عضو فعلی گروه ۲۰ در مسیر توسعه یافتگی خود، بیشترین سهم را در انتشار تجمیعی گازهای گلخانه ای از طریق مصرف منابع نفت و گاز و ذغال سنگ داشته اند و در حال حاضر نیز تعهد چندانی برای انجام توافقنامه پاریس ندارند.

کشورهای درحال توسعه تعهدات توافقنامه پاریس را جدی بگیرند؟

تعهدات اولیه در توافقنامه پاریس به صورت کاملا داوطلبانه از سوی کشور ها تهیه و تدوین شده است. با این حال کشور های توسعه یافته مطرح شده در گروه ۲۰ که مسئول اصلی تولید و انتشار گازهای گلخانه ای در دنیا هستند، از انجام تعهدات خود به صورت کامل سر باز زده اند. بر اساس آمار سالانه حدود ۸۰ درصد گازهای گلخانه ای تولید شده توسط گروه ۲۰ تولید شده است.

با این اوصاف چرا باید کشور های در حال توسعه، محدودیت های مد نظر در توافقنامه اقلیمی پاریس را اجرا کنند و اساسا اجرا کردن این تعهدات توسط سایر کشور ها در حالی که کشورهای توسعه یافته بدان پایبند نیستند، چه اهمیتی دارد؟

منبع: یورونیوز

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.