۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۳۴۳۶ ۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۰ دسته: تولید
۰

حمایت از بخش‌های صنعتی ویژه که موجب افزایش تقاضا در دیگر بخش‌های اقتصاد می‌گردند، یکی از برنامه‌های ویژه دولت احتمالی بایدن در تقویت تولید و اشتغال در آمریکا عنوان شده است. برای این هدف دولت بایدن قصد دارد سه برنامه «افزایش خرید محصولات ساخت داخل از سوی دولت»، «سرمایه‌گذاری ویژه در بخش زیرساخت» و «تقویت بخش تحقیق و توسعه شرکت‌های صنعتی» را از طریق منابع عمومی در دستورکار قرار دهد. علاوه بر این دولت بایدن قصد دارد برخلاف دولت ترامپ، تمرکز خود را بر حمایت ویژه از شرکت‌های کوچک و متوسط صنعتی قرار دهد.

به گزارش مسیر اقتصاد در گزارش قبل عنوان شد که بررسی برنامه‌ها و شعارهای انتخاباتی جو بایدن در حوزه‌های «حمایت از تولید داخلی» و «تجارت خارجی» حاکی از آن است که برخلاف تصور رایج، دست کم در این زمینه اشتراک زیادی بین آمریکای ترامپ و آمریکای بایدن وجود دارد. برنامه بایدن در راستای حمایت از تولید از ۶ محور اساسی تشکیل شده است که عبارتند از: «افزایش خرید محصولات آمریکایی»، «ساخت همه محصولات در آمریکا به ویژه در بخش صنعت»، «تقویت تحقیق و توسعه آمریکایی»، «تسهیل سرمایه‌گذاری در آمریکا»، «اصلاح سیاست‌های مالیاتی و تجاری به سود تولید آمریکایی» و «ایجاد تمامی بخش‌های زنجیره‌های تولید در داخل آمریکا».

این برنامه‌ها هیچ تناسبی با قوانین سازمان تجارت جهانی و قواعد تجارت آزاد ندارد و نشان می‌دهد در آمریکا «تجارت آزاد» حتی در شعارهای نامزدهای ریاست جمهوری نیز دیگر جایی ندارد.

تمرکز ویژه دولت بایدن بر تقویت بخش صنعت آمریکا

محور دوم برنامه دولت بایدن برای حمایت از تولید و اشتغال در آمریکا، تلاش برای ساخت همه محصولات در داخل این کشور است. در این بخش تمرکز اصلی دولت بایدن بر بخش صنعت و محصولات کارخانه‌ای در شرکت‌های کوچک و متوسط است.

از نظر دولت بایدن، بخش صنعت و به طور خاص صنایعی همچون خودروسازی، قلب بخش تولید در آمریکا محسوب می‌شوند. از این نظر لازم است آمریکا در این حوزه‌ها همچنان قدرت جهانی خود را حفظ کند و شرکت‌های آمریکایی توانایی رقابت در عرصه بین‌الملل داشته باشند؛ چراکه این بخش‌ها عملا خریدار محصولات دیگر بخش‌های تولیدی محسوب می‌شوند و رونق آن‌ها به معنی رونق کل بخش تولید خواهد بود.

از این رو حمایت از بخش‌های صنعتی ویژه که موجب افزایش تقاضا در دیگر بخش‌های اقتصاد می‌گردند، یکی از برنامه‌های ویژه دولت احتمالی بایدن در حمایت از تولید و اشتغال در آمریکا عنوان شده است.

افزایش هزینه‌های دولتی با هدف تحریک تقاضا

یکی از مهمترین برنامه‌های بایدن در این زمینه، افزایش میزان هزینه‌های دولت آمریکاست. برای این هدف دولت آمریکا قصد دارد سه برنامه «افزایش خرید محصولات ساخت داخل از سوی دولت»، «سرمایه‌گذاری ویژه در بخش زیرساخت» و «تقویت بخش تحقیق و توسعه شرکت‌های صنعتی» را از طریق منابع عمومی در دستورکار قرار دهد.

بر اساس ارزیابی تیم اقتصادی بایدن، که مورد تأیید موسسه مکنزی نیز قرار گرفته است، تنها همین بخش از برنامه‌های بایدن به ایجاد ۲ میلیون شغل جدید در آمریکا منجر می‌شود و از سال ۲۰۲۵ میلادی میزان تولید داخلی سالانه آمریکا را تا ۵۰۰ میلیارد دلار افزایش می‌دهد.

حمایت از شرکت‌های کوچک و متوسط به جای شرکت‌های بزرگ

در برنامه حمایت از تولید و اشتغال دولت بایدن به طور ویژه بر حمایت از شرکت‌های کوچک و متوسط تأکید شده است. دولت بایدن معتقد است تمرکز اصلی برنامه‌های اقتصادی دولت ترامپ بر حمایت از شرکت‌های بزرگ بود، ولی دولت آتی احتمالی بایدن قصد دارد این روند را به سود شرکت‌های کوچک و متوسط تغییر دهد.

«تسهیل دسترسی شرکت‌های کوچک و متوسط به منابع مالی»، «تشکیل کمیته ویژه برای کمک به شرکت‌های کوچک و متوسط در بستن قرارداد با شرکت‌های دولتی»، «افزایش میزان معافیت‌ها و اعتبارات مالیاتی» و «کمک به تحقیق و توسعه در شرکت‌های کوچک و متوسط»، ۴ برنامه عملی است که دولت بایدن تعهد داده است در صورت شروع به کار خود، باهدف حمایت از شرکت‌های کوچک و متوسط صنعتی در دستورکار قرار دهد.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی جو بایدن joebiden.com/made-in-america

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.