۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۳۳۷۱ ۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۰ دسته: تولید
۰

مهم‌ترین محور در برنامه حمایت از تولید دولت بایدن، به خرید گسترده محصولات آمریکایی مرتبط است. دولت بایدن خود را متعهد کرده است که برنامه‌ای ۴۰۰ میلیارد دلاری برای خرید گسترده محصولات ساخت آمریکا از سوی دولت را در ۴ سال ریاست جمهوری خود به اجرا درآورد. بر اساس شعارهای بایدن، وقتی منابع مالی دولت از محل پرداخت مالیات مردم آمریکا تأمین شده، تمامی هزینه‌های دولت باید صرف خرید کالاها و خدمات ساخت آمریکا بشود.

به گزارش مسیر اقتصاد در گزارش قبل عنوان شد که بررسی برنامه‌ها و شعارهای انتخاباتی جو بایدن در حوزه‌های «حمایت از تولید داخلی» و «تجارت خارجی» حاکی از آن است که برخلاف تصور رایج، دست کم در این زمینه اشتراک زیادی بین آمریکای ترامپ و آمریکای بایدن وجود دارد. برنامه بایدن در راستای حمایت از تولید از ۶ محور اساسی تشکیل شده است که عبارتند از: «افزایش خرید محصولات آمریکایی»، «ساخت همه محصولات در آمریکا»، «تقویت تحقیق و توسعه آمریکایی»، «تسهیل سرمایه‌گذاری در آمریکا»، «اصلاح سیاست‌های مالیاتی و تجاری به سود تولید آمریکایی» و «ایجاد تمامی بخش‌های زنجیره‌های تولید در داخل آمریکا».

این برنامه‌ها هیچ تناسبی با قوانین سازمان تجارت جهانی و قواعد تجارت آزاد ندارد و نشان می‌دهد در آمریکا «تجارت آزاد» حتی در شعارهای نامزدهای ریاست جمهوری نیز دیگر جایی ندارد.

برنامه ۴۰۰ میلیارد دلاری دولت بایدن برای خرید محصولات آمریکایی

مهم‌ترین محور در برنامه حمایت از تولید دولت بایدن، به خرید گسترده محصولات آمریکایی مرتبط است. دولت بایدن خود را متعهد کرده است که برنامه‌ای ۴۰۰ میلیارد دلاری برای خرید گسترده محصولات ساخت آمریکا از سوی دولت را در ۴ سال ریاست جمهوری خود به اجرا درآورد. حوزه‌های زیرساخت، انرژی‌های پاک، فولاد و مصالح ساختمانی، محصولات بهداشتی و صنایع پیشرفته، اولویت اصلی در این زمینه عنوان شده اند.

تیم اقتصادی بایدن این طرح را بزرگترین اقدام در راستای افزایش میزان تقاضا برای کالاها و محصولات آمریکایی و یک اقدام تاریخی از زمان جنگ جهانی دوم تا به حال عنوان کرده است. بر اساس اعلام تیم بایدن، هزینه‌های دولتی ابزاری بسیار کارآمد در تحریک تولیدات داخلی و همچنین صادرات محصولات به دیگر کشورها محسوب می‌شود؛ با اینحال دولت آمریکا از زمان جنگ جهانی دوم تا به حال به درستی از این ابزار استفاده نکرده است.

دولت بایدن فقط کالا و خدمات آمریکایی میخرد

بر اساس شعارهای بایدن، وقتی منابع مالی دولت از محل پرداخت مالیات مردم آمریکا تأمین شده، تمامی هزینه‌های دولت باید صرف خرید کالاها و خدمات ساخت آمریکا بشود.

۹۰ سال قبل کنگره آمریکا قانونی با عنوان «ساخت آمریکا» را تصویب نموده است، اما دولت بایدن معتقد است این قانون اکنون به درستی اجرا نمیشود و اجرای آن را به عنوان یکی از اصلی تری شعارهای خود مطرح کرده است.

۷ راهکار دولت بایدن برای تقویت فروش کالا و خدمات آمریکایی

در ادامه به ۷ راهکار دولت بایدن برای افزایش میزان فروش کالاها و خدمات ساخت آمریکا اشاره می‌شود.

رفع گریزگاه‌های قانونی: درحال حاضر بر اساس قانون «ساخت آمریکا»، کالاهایی که تنها ۵۱ درصد مواد مورد استفاده در تولید آن‌ها در داخل آمریکا تولید شده باشند نیز برچسب «ساخت آمریکا» را دریافت می‌کنند. بایدن تضمین داده است که اصلاحات قانونی را به نحوی در دستورکار قرار می‌دهد که تنها کالاهایی این برچسب را دریافت کنند که بازتاب دهنده زحمات کارگران آمریکایی باشند.

حذف معافیت‌ها: در بسیاری از موراد خرید کالا و خدمات آمریکایی تنها به دستگاه‌های دولتی در سطح فدرال و محلی توصیه شده است و الزامی در کار نیست. دولت بایدن تضمین داده است که معافیت دستگاه‌ها در این زمینه را بسیار محدود می‌کند و تمامی دستگاه‌ها را ملزم به خرید کالا و خدمات ساخت آمریکا می‌نماید. بر اساس برنامه دولت بایدن، شرکت‌های دولتی آمریکا باید در یک روند قانونی اثبات کنند که نیازشان را نمی‌توانند از طریق تولیدات داخلی برطرف کنند و در این روند باید با اطلاع رسانی گسترده نیاز خود به تولیدکنندگان داخلی، به آن‌ها برای تولید محصول مورد نظر زمان کافی را بدهند.

جلوگیری از تبلیغات کاذب: درحال حاضر بسیاری از کالاها و خدمات غیر آمریکایی، به عنوان محصول ساخت آمریکا خودشان را معرفی می‌کنند. دولت بایدن تضمین داده است با سخت گیری بیشتر در این زمینه، از ارائه اطلاعات کاذب به خریداران آمریکایی جلوگیری نماید و جریمه بازدارنده‌ای برای متخلفان تعیین کند.

شمول بیشتر هزینه‌کردهای دولتی: درحال حاضر بخشی از هزینه‌کرد دولت آمریکا که به بخش‌های تحقیق و توسعه شرکت‌ها اختصاص می‌یابد، در نهایت به تولید محصول در داخل آمریکا منجر نمی‌شود. دولت بایدن قصد دارد کمک به تحقیق و توسعه را مشروط به تولید نهایی محصولات در داخل خاک آمریکا نماید و به این ترتیب بخش بیشتری از بودجه دولت را صرف کمک به تولید و فروش محصولات در داخل کشور نماید.

شمول بخش‌های میانی زنجیره‌های تولید: حمایت دولت بایدن از تولید و فروش محصولات آمریکایی تنها به بخش انتهایی زنجیره تولید محدود نمی‌شود.دولت بایدن قصد دارد بخش‌های میانی زنجیره تولید در حوزه‌هایی مثل فولاد را نیز مورد حمایت قرار دهد تا «ساخت آمریکا» تقویت گردد.

اصلاح قوانین جهانی خرید دولتی محصولات داخلی: دولت بایدن قصد دارد با همکاری شرکای بین‌المللی خود، قانون مربوط به خرید کالا و خدمات از سوی دولت‌ها را به نحوی اصلاح نماید که در نهایت منابع حاصل از درآمدهای مالیاتی مردم، تنها صرف خرید کالا و خدمات ساخت داخل شود.

تقویت ناوگان دریایی انتقال بار: دولت بایدن قصد دارد ناوگان دریایی آمریکا را نیز به سمت تولید و استفاده از قایق‌ها و کشتی‌های آمریکایی سوق دهد. برای این منظور کشتی‌های دیگر کشورها در استفاده از بنادر آمریکا با محدودیت‌هایی مواجه خواهند شد.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی جو بایدن joebiden.com/made-in-america

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.