۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۲۹۰۰ ۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۰ دسته: انرژی کارشناس: افشین غلامعلی پور
۱

در خرداد ماه سال جاری برای اولین بار، بالغ بر۹۰ درصد از تقاضای برق ترکیه از طریق منابع داخلی تأمین شده و وابستگی این کشور به گاز وارداتی درحال کاهش است. درحال حاضر انرژی‌های برق آبی و زغال سنگ سهم اصلی را در تولید برق ترکیه دارند، اما این کشور قصد دارد در سال‌های آتی سهم انرژی‌های بادی و خورشیدی را نیز افزایش دهد.

مسیر اقتصاد/ وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه در یک توئیت رسمی اعلام نمود که در هفتم خرداد ماه سال جاری رکورد جدیدی در زمینه تأمین تقاضای برق ترکیه از طریق منابع داخلی این کشور به ثبت رسیده است. وی اظهار داشت که در این روز حدود ۹۰ درصد از تقاضای برق ترکیه از طریق منابع داخلی تولید شده است. در حقیقت ۴۴ درصد از تقاضای برق ترکیه از طریق برق آبی تأمین شده است و پس از آن زغال سنگ داخلی با ۱۶.۵درصد، انرژی بادی با ۱۴.۵ درصد، پانل‌های خورشیدی با ۷ درصد، انرژی زمین گرمایی با ۵ درصد و زیست توده با ۳ درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند. نکته قابل توجه پیشی گرفتن سهم مزارع بادی از سهم نیروگاه‌های گازی است [۱].

نمودار زیر مجموع تولید برق کشور ترکیه از منابع مختلف را نشان می‌دهد.

تأمین تقاضای برق ترکیه از طریق افزایش سهم انرژی‌های تجدیدپذیر

با توجه به سند چشم انداز ۲۰۲۳ ترکیه، این کشور قصد دارد سهم انرژی‌های تجدیدپذیر را برای تأمین تقاضای برق خود افزایش دهد. در چارچوب این هدف، برنامه‌ریزی برای دستیابی به ظرفیت ۳۴ هزار مگاوات انرژی آبی، ۲۰ هزار مگاوات انرژی بادی، ۵ هزار مگاوات انرژی خورشیدی و هزار مگاوات انرژی زمین گرمایی و هزار مگاوات انرژی زیست توده انجام شده است [۲].

نمودار زیر روند تولید برق کشور ترکیه از منابع مختلف را نشان می‌دهد. مشخص است که تولید برق از طریق گاز طبیعی در چند سال اخیر با توجه به افزایش سهم انرژی‌های تجدیدپذیر از تولید، کاهش یافته است.

۶ میلیارد دلار تسهیلات برای حمایت از انرژی‌های تجدیدپذیر

تولیدکنندگان انرژی‌های پاک در ترکیه، در سال ۲۰۱۹ از طریق طرح حمایت از انرژی‌های تجدیدپذیر(YEKDEM) 6.4 میلیارد دلار تسهیلات مالی دریافت کرده‌اند. در حقیقت ترکیه به منظور حمایت از توسعه و استفاده بهینه از منابع انرژی بومی و تجدیدپذیر در این کشور، برنامه مالی ذکر شده را طراحی کرده است.

این تسهیلات در قالب تعرفه‌های خرید تضمینی به نیروگاه‌های تجدیدپذیر مانند برق آبی، باد، خورشیدی، زمین گرمایی و زیست توده تعلق می‌گیرد. طرح تأمین مالی مذکور از سال ۲۰۱۱ آغاز شده است و تا پایان سال ۲۰۲۰ خاتمه خواهد یافت، البته قرار است طرحی کاراتر و به روزتری جایگزین آن شود [۳].

ترکیه رتبه اول ظرفیت برق آبی در اروپا

به گزارش مؤسسه بین المللی انرژی، در سال ۲۰۱۹، ترکیه با افزودن ظرفیت ۱۰۸۵ مگاوات انرژی برق آبی به ترکیب تولید برق این کشور، رتبه اول برق آبی در اروپا را به دست آورد [۴]. ضمن اینکه نشریه انرژی بادی اروپا، ترکیه را از بین ۳۸ کشور فعال در زمینه انرژی بادی در رتبه ششم اروپا جای داده است. افزایش انرژی بادی ترکیه در نتیجه حمایت‌های بخش دولتی و تلاش‌های بخش خصوصی به دست آمده است.

در سال ۲۰۱۹، ۶۸۷ مگاوات به ظرفیت انرژی بادی ترکیه افزوده شد و مجموع ظرفیت نصب شده انرژی بادی در ترکیه را به ۸۰۵۶ مگاوات رساند [۵]. البته موقعیت ویژه جغرافیایی ترکیه، پتانسیل بالایی برای ظرفیت تولید برق بادی ایجاد نموده است؛ به طوریکه ظرفیتی در حدود ۴۸ هزار مگاوات را در این کشور امکان پذیر می‌سازد.

لزوم توجه به اقتضائات یک کشور برای برنامه‌ریزی کلان انرژی

در نهایت می‌توان گفت کشور ترکیه با توجه به محدودیت‌هایش در زمینه منابع انرژی و نیاز روزافزون این کشور به این منابع، راهبردهای کلان خود در این حوزه را طراحی کرده و در واقع شرایط و اقتضائات خود را در نظر گرفته است. این کشور در راستای کاهش وابستگی در تأمین تقاضای برق ترکیه از طریق واردات حامل‌های انرژی، گام‌های موثری را در جهت توسعه انرژی تجدیدپذیر برداشته است. لذا برنامه‌ریزی در حوزه صنعت انرژی بدون در نظر گرفتن محدودیت‌ها و اقتضائات یک کشور موثر واقع نخواهد شد.

پینوشت:

[۱] خبرگزاری حریت

[۲] خبرگزاری دیلی صباح

[۳] خبرگزاری دیلی صباح

[۴] خبرگزاری دیلی صباح

[۵] پایگاه خبری- تحلیلی بالکان گرین انرژی

انتهای پیام/ نفت و انرژی

  1. جا داره تبریک بگم به شما...
    چه در انتخاب عکس چه در نمودارها شما بسیار با سلیقه عمل می‌کنید.
    ممنون

    ۱۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.