۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۲۷۲۵ ۲۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۰ دسته: اقتصادِ محور مقاومت، تجارت و دیپلماسی کارشناس: سید حسن محفوظی
۱

طی سال‌های اخیر خدمات الکترونیک در کشور سوریه با پیشرفت چشمگیری همراه بوده است. شرکت پست این کشور در اقداماتی امکان پرداخت شهریه دانشگاهی، دریافت حقوق و صدور بیمه‌نامه را بدون مراجعه به بانک، برای شهروندان سوری فراهم کرده و در ادامه به دنبال راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی است. با وجود اعلام موافقت طرف سوری جهت همکاری با ایران در خدمات و پرداخت الکترونیک، همچنان اقدام عملی در این زمینه انجام نشده است.

به گزارش مسیر اقتصاد با گسترش شیوع ویروس کرونا در کشور سوریه و نیاز روزافزون ساکنان مناطق مختلف این کشور به خدمات الکترونیک مختلف، شرکت پست سوریه در اعلام کرد که در حال تلاش برای فراهم‌آوردن مقدمات راه‌اندازی بسیاری از خدمات الکترونیک از جمله خرید از فروشگاه اینترنتی در این کشور است.

همکاری شرکت پست و دانشگاه مجازی سوریه

مسئولان شرکت پست سوریه پیش از این در توافقی با دانشگاه مجازی این کشور، امکان پرداخت هزینه‌های تحصیلی دانشجویان را با استفاده از شعبه‌های شرکت پست در سراسر استان‌های کشور سوریه امکان‌پذیر کرده بود.

دانشگاه مجازی سوریه (الجامعة الافتراضية السورية) در سال ۲۰۰۲ و با دستور رئیس جمهور این کشور تاسیس شد و در حال حاضر بالغ بر ۳۵ هزار دانشجو دارد که تا پیش از آن هزینه‌ها و شهریه واحدهای درسی این دانشگاه به کمک بانک‌ها از دانشجویان اخذ می‌شده است. با این توافق علاوه بر شعبات مختلف بانکی، دانشجویان می‌توانند هزینه‌های خود را به کمک پرداخت در شعبات مختلف اداره پست این کشور پرداخت کنند.

صدور بیمه‌نامه در بستر خدمات الکترونیک در سوریه

ادراه پست سوریه در اقدامی دیگر، زیرساخت‌های لازم جهت صدور بیمه‌نامه‌های مختلف از طریق دفاتر پستی را راه‌اندازی کرده که در حال حاضر تنها در یک دفتر در دمشق به صورت آزمایشی اجرایی شده است که در صورت موفقیت‌آمیز بودن طرح، این خدمات در تمام دفاتر پستی سوریه امکان‌پذیر شود.

همچنین اداره پست سوریه در اطلاعیه‌ای اعلام کرده است که به زودی و در همکاری با کمیسیون ملی خدمات شبکه و شرکت پرداخت‌های الکترونیک سوریه، در حال تلاش برای عملی‌سازی ارائه خدمات پرداخت الکترونیک در سطح کشور است. با توجه به روند ۲۰ ساله کشور سوریه در استقرار دولت الکترونیک در این کشور، این اقدامات شرکت پست جهشی واقعی در این امر به‌وجود خواهد آورد.

راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی در سوریه به کمک شرکت پست

علاوه بر این شرکت پست سوریه در حال راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی است که از طریق آن با اعمال کنترل‌هایی جهت بررسی استاندارد و کیفیت محصولات در معرض فروش، کالاهای فروخته‌شده را از طریق سیستم‌های توزیع خود به دست مشتریان در سراسر کشور برساند. سیستم توزیع پستی سوریه طی چند سال گذشته با کاهش شدیدی همراه بوده است؛ به نحوی که توزیع‌کنندگان استان دمشق از ۱۰۰ به ۲۸ توزیع‌کننده کاهش یافته‌اند.

قابل ذکر است که شرکت پست خدمات پرداخت حقوق را نیز در دفاتر خود فعال کرده است؛ این امر به بخش مهمی از شهروندان در حومه شهر کمک می‌کند تا حقوق خود را از نزدیکترین اداره پست دریافت کنند. همچنین با سازمان عمومی بیمه و بازنشستگی توافق شده است که حقوق بازنشستگان تحت پوشش بیمه اجتماعی نیز به این روش تامین شود.

در حال حاضر حدود ۷۰۰ هزار بازنشسته در یک تاریخ مشخص برای تأمین حقوق به بانک‌ها رجوع می‌کنند که به کمک استفاده از شعبه‌های پراکنده شرکت پست، مراجعه به بانک‌ها با کاهش چشمگیری روبرو خواهد شد. البته این خدمات هم‌اکنون تنها با همکاری بانک املاک و مستغلات سوریه در حال انجام است و به زودی شبکه بانک‌های تحت پوشش گسترده‌تر خواهد شد.

نیاز شرکت پست سوریه به توسعه و بازسازی

حیان مقصود، مدیر کل شرکت پست سوریه، در اظهارات اخیر خود بیان داشت داشت که این شرکت علاوه بر همکاری با بخش های دولتی، به دنبال همکاری با شرکت‌های بخش خصوصی و ارائه خدمات به آن‌ها است و در حال حاضر توافق‌نامه‌ای با شرکت MTN سوریه در مورد خدمات پستی و حمل‌ونقل وجود دارد که قرار است شرکت پست به عنوان ارائه‌دهنده خدمات حمل‌ونقل رسمی MTN فعالیت کند.

در نتیجه جنگ بسیاری از دفاتر پستی سوریه تخریب شده اند و تعداد دفاتر دفاتر در حال فعالیت در سرایر مناطق آزاد‌شده سوریه (مناطق شهری و روستایی) تنها ۲۰۰ دفتر است؛ در حالیکه تعداد ۲۰۶ دفتر همچنان غیرفعال مانده است که نیاز به بازسازی و تجهیز مجدد دارد که به‌زودی بازسازی آن نیز آغاز خواهد شد.

جای خالی همکاری ایران در خدمات الکترونیک و فروشگاه اینترنتی سوریه

لازم به ذکر است که با وجود اعلام نیاز طرف سوری جهت همکاری با ایران در زمینه ارتباطات و فناوری اطلاعات و روابط بانکی از جمله واگذاری اپراتور سوم تلفن همراه سوریه به ایران، توافق اولیه بر ایجاد بانک مشترک ایران و سوریه (بانک الامان)، راه اندازی سیستم سپام بین بانک‌های دو کشور و راه اندازی سیستم کارت‌های پرداخت مشترک بین شهروندان ایران و سوریه، این توافقات تا کنون جامه عمل به خود نپوشده و فرصت‌های همکاری ایران و سوریه یکی پس از دیگری در حال فراموشی است.

منبع: شام تایمز

انتهای پیام/ اقتصاد بین‌الملل

  1. ناراحت کننده است بعد از گذشت ۴ سال از توافقات امضا شده برای اتصال شبکه بانکی دو کشور، ایجاد بانک مشترک و حضور اپراتور تلفن همراه ایرانی در سوریه به لطف بی تفاوتی مسئولان دولت قبل هچکدام عملی نشد

    ۰۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.