۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۲۲۰۹ ۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۰ دسته: تجارت و دیپلماسی، سازمان تجارت جهانی
۰

براساس حکم سال گذشته و حکم هفته اخیر سازمان تجارت جهانی، اتهامات وارده به آمریکا و اتحادیه اروپا در زمینه حمایت گسترده از صنایع هواپیماسازی داخلی برخلاف قواعد تجارت آزاد، به اثبات رسیده است. این احکام ازطرفی نشان می‌دهد بزرگترین اقتصادهای جهان تمایلی به اجرای قواعد تجارت آزاد ندارند و از طرف دیگر نشان از ناتوانی سازمان تجارت جهانی در الزام کشورها به اجرای قوانین است.

به گزارش مسیر اقتصاد سازمان تجارت جهانی به تازگی رأی نهایی خود درخصوص پرونده ۱۶ ساله شکایت متقابل آمریکا و اتحادیه اروپا در زمینه حمایت‌های ضد تجاری دوطرف از صنعت هواپیماسازی داخلی را اعلام نموده است. بر اساس اعلام این سازمان، هردو طرف در طول سال‌های متمادی برخلاف قواعد تجارت آزاد  از صنایع هواپیماسازی داخلی خود حمایت نموده‌اند.

در این مدت شرکت هواپیماسازی بوئینگ آمریکا از روش‌های متنوعی همچون معافیت مالیاتی تحت حمایت دولت این کشور قرار داشته است و در مقابل شرکت ایرباس نیز به روش‌های نسبتا مشابهی از سوی اتحادیه اروپا مورد حمایت قرار گرفته است.

حکم سازمان تجارت جهانی علیه آمریکا و اروپا

در اواخر سال گذشته میلادی سازمان تجارت جهانی رأی خود درخصوص شکایت آمریکا از حمایت‌های ضد تجارت آزاد اتحادیه اروپا از ایرباس را صادرکرد و بر اساس آن دولت آمریکا توانست علیه ۷.۵ میلیارد دلار محصولات وارداتی از اروپا، تعرفه واردات اضافی اعمال نماید.

در هفته اخیر نیز رأی WTO در زمینه شکایت اروپا از حمایت‌های ضد تجارت آزاد آمریکا از شرکت بوئینگ صادر شده است و در اقدامی مشابه، این سازمان به اتحادیه اروپا مجوز وضع تعرفه واردات اضافی بر ۴ میلیارد دلار محصول وارداتی از آمریکا را داده است.

بر اساس این احکام اتهامات به آمریکا و اروپا در زمینه حمایت گسترده از صنایع هواپیماسازی داخلی برخلاف قواعد تجارت آزاد، به اثبات رسیده است.

تشدید جنگ تجاری آمریکا و اروپا

مقامات اروپایی اعلام کرده‌اند مجوز جدید برای وضع تعرفه واردات بر ۴ میلیارد دلار محصول آمریکایی، جدا از احکامی است که پیش از این از سوی سازمان تجارت جهانی صادر شده و به این اتحادیه مجوز وضع تعرفه بر ۴.۲ میلیارد دلار محصول آمریکایی را داده است؛ به این ترتیب اکنون اتحادیه اروپا این اجازه را دارد که در مجموع بر ۸.۲ میلیارد دلار کالای آمریکا تعرفه وضع کند.

وضع متقابل تعرفه بر کالاهای وارداتی از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا از زمان آغاز به کار دونالد ترامپ در آمریکا آغاز شده است و حکم جدید سازمان تجارت جهانی می‌تواند این جنگ تجاری و تعرفه‌ای را شدیدتر نماید.

تجارت آزاد شعاری برای دیگر کشورهاست

آمریکا و اتحادیه اروپا در طول دهه‌های اخیر جزء سردمداران اصلی تجارت آزاد و حامی اجرای کامل قوانین سازمان تجارت جهانی از سوی دیگر کشورهای جهانی بوده‌اند.

اما حکم اخیر این سازمان به خوبی نشان داد هردو طرف در طول سال‌های متمادی هیچ اعتنایی به قوانین WTO ندارند و تاجای ممکن حمایت از صنایع داخلی در برابر رقبای خارجی را در دستورکار دارند.

سازمان تجارت جهانی قدرتی جز صدور مجوز اقدام متقابل ندارد

نکته دیگری که در زمینه این پرونده تجاری بزرگ قابل توجه است، ناتوانی سازمان تجارت جهانی در اعمال قوانین و الزام کشورها به اجرای آن‌هاست؛ به طوریکه اقتصادهای قدرتمندی همچون آمریکا و اتحادیه اروپا عملا هیچ اعتنایی به اجرای قوانین ندارند.

در نهایت نیز پس از بررسی شکایت‌ها، سازمان تجارت جهانی سال‌ها پس از وقوع جرم، تنها می‌تواند مجوز اقدام متقابل را به کشورهای شکایت کننده صادر نماید. این مسئله بیش از پیش مشکلات ساختاری سازوکار حل اختلاف سازمان تجارت جهانی را نمایان ساخته است.

منبع: رویترز 

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.