۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۱۶۴۳ ۱۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۰ دسته: کشاورزی
۱

خضریان عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در جلسه امروز طرح سئوال از وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به سیاست‌های ضدتولید دولت در زمینه حمایت از تولید محصولات اساسی نظیر گندم گفت: دولت در سال گذشته برای واردات ۳ میلیون تن گندم بیش از ۱۶ هزار میلیارد تومان یارانه در قالب تخصیص دلار ۴۲۰۰ تومانی پرداخت کرده است.

به گزارش مسیر اقتصاد کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی ۱۹ شهریور ماه به منظور پاسخگویی به طرح سئوال یکی از نمایندگان مجلس در خصوص «حذف ردیف طرح خودکفایی در تولیدگندم از بودجه سالیانه دولت و واردات این محصول توسط برخی چهره های سیاسی» در مجلس حضور پیدا کرد.

در این جلسه ابتدا رئیس کمیسیون کشاورزی با تشکر از خضریان نماینده مجلس سئوال کننده در خصوص گندم گفت:  این سؤال مربوط به سال‌های ۹۳ و ۹۴ است و بنده از اردیبهشت ماه سال جاری وارد وزارت جهاد کشاورزی شدم و سعی کردم به احترام آقای خضریان همه اسناد را خیلی عادلانه مورد بررسی قرار دهم.

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه اظهار داشت: بر اساس ماده ۷ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت طرح تملک دارایی‌های سرمایه‌ای، طرحی است که در زمان مشخص شروع و در زمان مشخصی هم خاتمه می‌یابد و طرح خودکفایی گندم از سال ۸۲ شروع شده و در سال ۹۳ خاتمه پیدا کرده است.

واردات گندم برای تامین ذخایر استراتژیک انجام می شود

خاوازی با بیان اینکه من سعی کرده‌ام در بررسی اسناد به نگرانی آقای خضریان هم بپردازم، گفت: من فواصل ۵ سال بعد و ۵ سال قبل از این طرح را مورد بررسی قرار دادم و در طرح به صورت تجمعی در این ۵ سال ۴۹.۵ میلیون تن با میانگین تولید سالانه ۹.۹ میلیون تن تولید گندم بوده است.

وزیرجهاد کشاورزی تاکید کرد: در ۵ سال طرح ردیف ارتقای ضریب خوداتکایی در محصولات راهبردی که جایگزین شده ۶۵.۲ میلیون تن و با میانگین تولید سالانه ۱۳ میلیون تن در سال بوده است. بنابراین آقای خضریان این نگرانی را نداشته باشند که طرح مورد حمایت نباشد بلکه این طرح از طریق تزریق اعتبارات دیگر مورد حمایت قرار گرفته است.

وی اظهار داشت: وارداتی که توسط شرکت‌های دولتی اتفاق افتاده است که البته این از مرداد ماه سال ۹۸ مدیریت آن با وزارت جهاد کشاورزی نیست. به عبارتی دیگر مدیریت واردات با ما نیست و این اتفاقی که افتاده برای تأمین ذخایر استراتژیک کشور بوده است و تولید به اندازه مصرف و داخل وجود دارد.

یارانه ۱۶ هزار میلیارد تومانی دولت برای واردات ۳ میلیون تن گندم

در ادامه علی خضریان عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی و نماینده سئوال کننده از وزیر جهاد کشاورزی گفت: در اصول سوم و ۴۳ قانون اساسی بر لزوم خود کفایی در کشاورزی اشاره و تاکید شده است که باید با افزایش تولید محصولات کشاورزی، دامی و صنعتی نیازهای کشور تامین شود و کشور را از واردات بی‌نیاز کرد .

خضریان اظهار داشت: کشورهایی مانند آمریکا، روسیه، هند، چین، پاکستان، استرالیا، اوکراین، و دیگر کشورها برای تولید و صادرات گندم برنامه‌های راهبردی و منحصر به فردی دارند. آقایان غربگرا اگر کشور را با الگوهای آمریکایی می‌خواهید اداره کنید حداقل در اینجا از آمریکایی‌ها یاد بگیرید و کالای استراتژیک را در کشور خودمان تولید کنید.

عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با انتقاد از مجوزهای صادرشده واردات گندم برای برخی از چهره های سیاسی، اظهار داشت: طی سال گذشته بیش از ۱۶ هزار میلیارد تومان یارانه برای واردات گندم در قالب دلار ۴۲۰۰ تومانی پرداخت شده است در حالی که دولت می توانست همین منابع را صرف خرید تضمینی گندم در داخل کند.[۱]

فرصت ۲ هفته ای مجلس به وزیر جهاد کشاورزی

در پایان این نماینده مجلس با ارائه فرصت دوهفته ای به وزیر جهاد کشاورزی برای حل مشکلات اجرای قانون خرید تضمینی و برنامه های دولت برای حمایت از تولید گندم، رای گیری و قضاوت را به بعد از مهلت تعیین شده موکول کرد.

گفتنی است کمتر از ۱۱ روز به شروع سال زراعی جدید باقیمانده است و همچنان خبری در خصوص تعیین قیمت خرید تضمینی گندم نیست. دولت باید هرساله در آغاز سال زراعی جدید بر اساس قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی، قیمت خرید تضمینی گندم را به اطلاع کشاورزان برساند.

طبق اعلام تولیدکنندگان گندم قیمت مناسب خرید تضمینی این محصول در سال جاری باید حدود ۴۵۰۰ تا ۵۰۰۰ تومان تعیین شود. بررسی نظرات کارشناسی نشان می دهد، تعیین نادرست قیمت گندم باعث کاهش میزان تولید و خرید تضمینی این محصول اساسی می شود.

پینوشت:

[۱] خبرگزاری فارس؛ کد خبر ۱۳۹۹۰۶۱۹۰۰۰۳۶۰

انتهای پیام/ تولید گندم

  1. با یه حساب سرامگشتی از داده های این خبر مشخص می کنه که دولت برای واردات هر کیلو گندم به غیر از پرداخت ارز ۵۳۰۰ تومان یارانه داده که معلومه جیب خارجی ها رو پر کرده اما بدبخت کشاورز داخلی که گندمش رو به نصف قیمت مجبوره بده به دولت.

    ۰۱


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.