۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۰۹۶۳ ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰ دسته: مسکن
۰

مهندس آقامیرسلیم ضمن بیان تاثیر خالی نگه‌داشتن مسکن در افزایش قیمت آن عنوان کرد: مالیات بر خانه های خالی ابزار مناسبی است که می‌تواند عرضه مسکن را افزایش دهد. این مالیات تاثیر خود را در دیگر کشورهای جهان نظیر کانادا نشان داده و موجب کاهش ۳۰ درصدی خانه های خالی شده است.

مهندس مصطفی آقامیرسلیم نماینده مردم محترم تهران، ری شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مسیر اقتصاد درباره طرح اصلاح قانون مالیات بر خانه های خالی و آثار اخذ این مالیات بر بهبود بازار مسکن سخن گفت.

احتکار مسکن عامل افزایش قیمت آن است

مهندس میرسلیم در مقدمه بحث با اشاره به افزایش قیمت مسکن گفت: آمار اخیر وزارت راه و شهرسازی در مورد قیمت مسکن بسیار نگران‌کننده است. طبق این آمار قیمت متوسط مسکن در تهران به حدود متری ۲۱ میلیون تومان رسیده است که نشان‌دهنده عدم مدیریت صحیح این بازار است.

وی افزود: در سال‌های اخیر رشد قیمت مسکن و اجاره‌بها در کشور بیش از توان مالی اغلب مردم بوده و با درآمدهای عموم جامعه همخوانی نداشته است. یکی از دلایل اصلی این افزایش قیمت‌، عدم عرضه مناسب یا همان احتکار مسکن است.

مالیات بر خانه های خالی تاثیر خود را در جهان نشان داده است

عضو کمیسیون اصل ۹۰ در مورد مالیات بر خانه های خالی به عنوان راهکار جلوگیری از احتکار مسکن اظهار داشت: وضع این مالیات برای افزایش عرضه مسکن به بازار مناسب خواهد بود که راهکار تجربه شده جهانی و تاثیر خود را در جهان نشان داده است. در کشورهای توسعه یافته‌ای که مشکل مسکن در آن‌ها حل شده، اگر افرادی بخواهند خانه‌ای را تولید و احتکار کنند، قوانین مالیاتی سنگینی وضع شده است.

وی ادامه داد: به عنوان مثال این مالیات در سال ۲۰۱۷ در شهر ونکوور کانادا اجرا شد و مالیات بر خانه‌های خالی تاثیر مثبت خود را بر بازار مسکن اجاره‌ای آنجا گذاشته است. به نحوی که مقامات این شهر اخیرا اعلام کرده‌اند تعداد خانه های خالی به نسبت سال ۲۰۱۷ به میزان ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

تعداد خانه های خالی در کشور بالاتر از حد طبیعی است

این نماینده مجلس شورای اسلامی در پاسخ به شبهه ای مبنی بر اینکه تعداد خانه‌های خالی مناسب بوده و در سایر کشور‌ها همین میزان است؛ بنابراین نیازی به اخذ مالیات نیست،گفت: به دلیل عدم راه‌اندازی سامانه ملی املاک و اسکان کشور نمی‌توان به دقت بیان کرد چه تعداد از خانه خالی در کشور وجود دارد. اما آماری که از سرشماری سال ۹۵ بدست آمده، رقم قابل توجهی در حدود ۲.۶ میلیون خانه خالی را گزارش می‌دهد.

وی افزود: وجود خانه‌های خالی به میزان نرخ طبیعی، امر ذاتی برای تعادل در بازار مسکن تلقی می گردد. آنچه برهم زننده تعادل و جزء غیر ذاتی بازار تلقی می گردد، فاصله قابل توجه نرخ واقعی خانه های خالی نسبت به نرخ طبیعی آن است که این امر به دلیل وجود تقاضای سوداگرانه خانه های خالی رخ می‌دهد و با افزایش تقاضا این فاصله بیشتر هم خواهد شد.

خانه های خالی قیمت مسکن را نه تنها کاهش نداده بلکه عامل افزایش بوده است

مهندس میرسلیم خاطرنشان کرد: با این حال، بیشتر بودن نرخ واقعی خانه های خالی از نرخ طبیعی که باید به کاهش قیمت تعادلی بازار مسکن بیانجامد، اتفاق نیفتاده است. زیرا که عرضه کم مسکن در ایران و کم‌کاری‌های چند سال گذشته در ساخت مسکن، خود عامل افزایش قیمت مسکن شده و در چنین شرایطی، بازار مسکن دچار سوداگری و احتکار شده است.

همچنین ایشان در پایان خاطرنشان کردند: در حال حاضر نرخ خانه‌های خالی ۷ درصد از میزان مناسب و تعادلی بیش‌تر است؛ در چنین شرایطی، ورود دولت در بازار با استفاده از ابزارهای تنظیم‌گری مانند مالیات، اقدامی ضروری و اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. یکی از مهم‌ترین و مؤثرترین ابزارها برای تنظیم‌ بازار و مقابله با تقاضای سوداگرانه در بخش مسکن، وضع مالیات بر خانه‌های خالی است. این نوع مالیات با افزایش هزینه خالی نگه‌داشتن واحدهای مسکونی، انگیزه‌های سوداگرانه مالکان مسکن‌های خالی را کاهش می‌دهد.

انتهای پیام/ راه و ساختمان



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.