۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۰۲۷۹ ۲۱ تیر ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۰ دسته: تجارت و دیپلماسی، راه ابریشم چین کارشناس: رضا سهرابی
۰

بانک سرمایه‌گذاری زیرساخت آسیا در کنار صندوق راه ابریشم، یکی از دو نهاد اصلی برای تامین مالی پروژه‌های مرتبط با جاده ابریشم جدید چین است. این بانک بین‌المللی که با هدف بهبود وضعیت اقتصادی-اجتماعی کشورهای آسیایی و فراتر از آن ایجاد شده است از طریق تامین مالی پروژه‌های زیرساختی یا اعطای وام، به کمک اعضای خود می‌آید. از جمله سیاست‌های جدید این بانک، حمایت مالی از کشورهای درگیر با همه‌گیری کووید-۱۹ است.

به گزارش مسیر اقتصاد بانک سرمایه‌گذاری زیرساخت آسیا (AIIB) که حدود ۵ سال از تاسیس آن می‌گذرد، تاکنون ۸۳ درخواست وام از سوی اعضای مختلف را مورد تایید قرار داده است. در این میان، هند با ۱۷ و بنگلادش با ۹ وام، بیشترین تعداد وام تایید شده را به نام خود ثبت کرده‌اند. ترکیه، پاکستان، بنگلادش روسیه و اندونزی نیز بارها این بانک آسیایی را به دیگر گزینه‌های موجود برای دریافت وام ترجیح داده‌اند.[۱]

قزاقستان، تسهیلات بهبود بحران دریافت می‌کند

بانک سرمایه‌گذاری زیرساخت آسیا در یکی از آخرین اقدامات خود، وامی به ارزش ۶۶۱.۸ میلیون یورو، معادل تقریبی ۷۵۰ میلیون دلار را برای حمایت از دولت قزاقستان در مقابل آسیب‌های کووید-۱۹ بر بخش سلامت، درآمد و فرصت‌های اقتصادی مردم این کشور اختصاص داده است.[۲]

شیوع ویروس کووید-۱۹ به فعالیت‌های اقتصادی قزاقستان آسیب زده و معیشت مردم – به خصوص اقشار ضعیف و آسیب‌پذیر- را تحت تاثیر قرار داده است. زن‌ها به علت اینکه بیش از ۶۵ درصد از نیروی کار قزاقستان در بخش‌های متاثر از این همه‌گیری، نظیر گردشگری، آموزش و خرده‌فروشی را تشکیل می‌دهند، در معرض بیشترین آسیب‌ها قرار دارند. سقوط ناگهانی قیمت نفت، درآمد‌های ناشی از صادرات را به شدت کاهش داده است و بدون واکنش مالی، ممکن است نرخ فقر از ۶.۶ درصد فعلی به ۱۱ تا ۱۳ درصد برسد.

بانک زیرساخت آسیا، با همکاری مالی بانک توسعه آسیا، به تامین مالی اقداماتی نظیر پرداخت نقدی به بیکاران، ایجاد مشوق‌های مالیاتی به منظور کاهش فشار مالی بر روی کسب و کارها و تلاش‌های صورت گرفته در راستای کاهش تاثیر افزایش قیمت مواد غذایی بر اقشار آسیب‌پذیر می‌پردازد.

این وام‌ و موارد مشابه آن، در راستای طرح ۱۰ میلیارد دلاری بانک زیرساخت آسیا موسوم به «تسهیلات بهبود بحران»[۳] به بخش عمومی و خصوصی کشورهای درگیر با همه‌گیری کووید-۱۹ اعطا می‌گردد.

ازبکستان در آستانه دریافت هفتمین وام خود از بانک زیرساخت آسیا

درخواست وام ازبکستان از بانک زیرساخت آسیا برای بهبود وضعیت جاده ای خود نیز مورد تایید قرار گرفته است. بخش عمده این وام که ۱۶۵.۵ میلیون دلار ارزش دارد و هفتمین وام دریافتی این کشور از بانک زیرساخت آسیاست، قرار است صرف ارتقا و توسعه مسیر A380 در منطقه بخارا گردد و بخش دیگر آن به بهبود وضعیت آزادراه M37 که نقشی کلیدی در ترانزیت کالا دارد اختصاص خواهد یافت.[۴]

در نتیجه این همکاری، بانک زیرساخت آسیا با ۱۶۵.۵ میلیون دلار، ۷۷ درصد و دولت ازبکستان با ۴۹.۲ میلیون دلار، ۲۳ درصد از این پروژه را تامین مالی خواهند نمود.

لازم به ذکر است که بانک سرمایه‌گذاری زیرساخت آسیا، بانکی بین‌المللی است که با هدف بهبود وضعیت اقتصادی-اجتماعی در آسیا، در سال ۲۰۱۶ به مرکزیت چین ایجاد شد. این بانک با بیش از ۱۰۰عضو از سراسر دنیا به رقیبی جدی برای صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی بدل شده است. ایران نیز با بیش از ۱.۵ میلیارد دلار سرمایه، جزء سهامداران مهم این بانک به شمار می‌رود. با این حال، سوال اینجاست که چرا مسئولان جمهوری اسلامی، همچنان برای دریافت وام به بانک‌ها و موسسات مالی غربی مانند صندوق بین‌المللی پول، که تحت سلطه کامل آمریکاست رو می‌آورند؟

پی‌نوشت:

[۱] سایت رسمی بانک زیرساخت آسیا

[۲] پایگاه خبری کمربند و جاده

[۳] Crisis Recovery Facility (CRF)

[۴] پایگاه خبری کمربند و جاده

انتهای پیام/ اقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.