۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۹۰۸۲ ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰ دسته: تولید
۱

رهبر انقلاب در دیدار تصویری با ۷ مجموعه تولیدی به مناسبت هفته کارگر فرمودند: وقتی میتوانیم یک ماهواره‌بر را به فضا پرتاب کنیم در مدار قرار دهیم، و یا در صنایع دفاعی، آن پیشرفتهای بزرگ را داشته‌ایم، پس در تولید هم میتوانیم به جهش دست پیدا کنیم. ایشان حمایت از تولید و تولیدکننده را اصلی‌ترین وظیفه‌ی مسئولان دانستند و تأکید کردند: حمایت از تولید فقط به معنای تزریق نقدینگی نیست بلکه باید موانع نیز برداشته شود. حذف مقررات دست‌وپاگیر، مبارزه‌ی جدی با قاچاق کالا، مقابله با واردات بی‌رویه، مبارزه با فساد مالی و فساد اداری، رعایت حقوق مالکیت معنوی، مقابله با سفته‌بازی‌ها و سوداگری‌های زیان‌بخش و وضع مالیات بر ثروت‌های بادآورده، از جمله مواردی بود که از سوی رهبر انقلاب به عنوان اقدامات لازم برای جهش تولید مطرح شد.

به گزارش مسیر اقتصاد حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی چهارشنبه هفته گذشته به مناسبت هفته کار و کارگر، ضمن بیان الزامات تحقق شعار جهش تولید و حمایت از تولید ، به بخش‌هایی که باید بر آنها تمرکز ویژه شود، پرداختند و وظایف مسئولان در این عرصه را بیان کردند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای هدف اقتصاد کشور را تولید ثروت و تقسیم عادلانه‌ی آن بین آحاد مردم خواندند و افزودند: برای رسیدن به اقتصاد سالم، کارگر یکی از ستونهای اصلی و از عوامل درجه یک تولید ثروت در کشور است.

رهبر انقلاب اسلامی در ادامه به موضوع «جهش تولید» به عنوان شعار سال اشاره کردند و با اشاره به فرصت کافی که تا پایان سال برای تحقق این شعار وجود دارد، نکاتی را در خصوص آن بیان کردند.

تولید؛ به مثابه‌ی سیستم دفاعی و امنیّت‌بخشِ اقتصاد

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، مقوله‌ی تولید در اقتصاد کشور را همچون سیستم ایمنی و دفاعی بدن انسان دانستند و گفتند: همان‌گونه که نقش سیستم ایمنی بدن در مقابله با ویروس‌ها بسیار مهم است، اگر تولید مناسب و روبه‌رشد باشد، میتواند پیکره‌ی اقتصادی کشور را در مقابل ویروس‌های طبیعی و ویروس‌های دست‌ساز همچون تحریم و یا نوسانات قیمت نفت و تکانه‌های مختلف محافظت کند.

ایشان فرمودند: مسئله‌ی تولید یک نقش تأثیرگذار عجیبی به این شکل دارد، که طبعاً بایستی آن را مهم شمرد و به آن توجّه کرد. اگر ما بتوانیم این سیستم دفاعی و ایمنیِ پیکره‌ی اقتصاد کشور را تأمین کنیم و از همه جهت، آن را آماده نگه بداریم، بلاشک این مشکلات، این تکانه‌های گوناگون بین‌المللی و تکانه‌های مختلف اقتصادی نخواهد توانست به کشور صدمه‌ی اساسی و مهمّی وارد کند.

نقش حیاتی تولید در اقتصاد و اعتماد به نفْس عمومی

ایشان با تأکید بر اینکه تولید، عامل اصلی شکل‌گیری یک اقتصاد ملی و قوی است، افزودند: تولید علاوه بر اینکه برای اقتصاد کشور حیاتی است، از لحاظ سیاسی، اجتماعی و فرهنگی نیز تأثیرهای زیادی دارد به‌گونه‌ای که توانایی یک ملت در تولید نیازهای اساسی خود، به آن ملت اعتماد به نفس و احساس عزت خواهد بخشید و زمینه‌ساز رفاه عمومی جامعه، افزایش تولید ناخالص ملی و افزایش صادرات و تأثیرگذاری فرهنگی صادرات کالاهای داخلی در کشورهای دیگر خواهد شد.

رهبر انقلاب اسلامی، روند فعلی تولید در کشور را برای جبران عقب‌ماندگی‌ها ناکافی دانستند و با تأکید بر لزوم توسعه و تقویت بیشتر تولید، نکاتی را در خصوص جهش تولید و راه‌های تحقق آن در شرایط کنونی بیان کردند.

حرکت موتور اقتصاد کشور، در گرو مشارکت مردم

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای یکی از مسائل مهم برای تحقق جهش تولید را مشارکت دادن مردم در اقتصاد از طریق استفاده از استعدادها و ظرفیتهای گوناگون مردم برشمردند و افزودند:  نکته‌ی اوّل این است که این را بدانیم که قوی‌ترین دولتها هم قادر نیست بدون مشارکت مردم موتور اقتصاد جامعه را به راه بیندازد؛ هیچ دولتی بدون مشارکت مردم نمیتواند اقتصاد کشور را سامان بدهد. بنابراین یکی از مسائل مهمّ ما باید این باشد که استعدادهای مردم، ابتکارهای مردم، ظرفیّتهای گوناگون مردم را وارد میدان اقتصاد کشور بکنیم.

ایشان اضافه کردند: در عین حال که این کار، کار مردم است، دولت هم وظایف مهمّی دارد. دولت که میگوییم، منظور سه قوّه است. در این زمینه سه قوه وظایف مهمی دارند که اگر به این وظایف عمل نشود، جهش تولید اتفاق نمی‌افتد.

تنها راه حمایت از تولید تزریق نقدینگی نیست، موانع هم باید برداشته شود

ایشان حمایت از تولید و تولیدکننده را اصلی‌ترین وظیفه‌ی مسئولان دانستند و تأکید کردند: حمایت از تولید فقط به معنای تزریق نقدینگی نیست بلکه باید با برداشتن موانع، میدان را برای سرمایه‌گذار، صاحب فکر و تولیدکننده باز کرد.

رهبر انقلاب اسلامی به برخی از مصادیق برداشتن موانع اشاره کردند و گفتند: حذف مقررات دست‌وپاگیر، مبارزه‌ی جدی با قاچاق کالا، مقابله با واردات بی‌رویه، مبارزه با فساد مالی و فساد اداری، رعایت حقوق مالکیت معنوی، مقابله با سفته‌بازی‌ها و سوداگری‌های زیان‌بخش، و معافیتهای مالیاتی در موارد ضروری و وضع مالیات در موارد لازم همچون ثروتهای بادآورده از جمله کارهای ضروری است که باید سه قوه نسبت به آن اهتمام بورزند.

مبارزه با قاچاق و منع جدّی واردات بی‌رویه

رهبر انقلاب در مورد یکی از موارد حمایت برای تحقق «جهش تولید» گفتند: یکی از حمایتها که بسیار مهم است، مبارزه با قاچاق است؛ یعنی واقعاً قاچاق یک آفتی است برای کشور که باید به معنای حقیقی کلمه با این آفت مبارزه کرد.

رهبر انقلاب اسلامی به موضوع «ممنوعیت واردات» به عنوان یکی از زمینه‌های جهش تولید اشاره و خاطرنشان کردند: ما با واردات مخالف نیستیم اما تأکید داریم محصولی که در کشور تولید میشود و یا امکان تولید دارد، وارد نشود.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: در برخی مواقع، برخی دستگاه‌های اجرائی، به بهانه‌هایی به دنبال باز کردن راه واردات بی‌مورد هستند. به عنوان مثال میگویند برای اینکه کیفیت خودروی داخلی ارتقا یابد، باید خودروی خارجی وارد شود در حالی که باید کیفیت خودروی داخلی از راه‌های دیگر افزایش یابد و نه از طریق واردات خودروهای خارجی و به خاک سیاه نشاندن تولید داخلی.

تولید اقلام بهداشتی در چند ماه اخیر نمونه بارز حمایت از تولید

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای قضایای اخیر مربوط به ویروس کرونا و پای کار آمدن همه‌ی ظرفیتهای کشور برای تولید اقلام بهداشتی از جمله ماسک را نمونه‌ی بارزِ باز کردن میدان و حمایت از تولید خواندند و افزودند: علت اینکه در تولید ماسک توانستیم در مدت کوتاهی به ظرفیتی دست پیدا کنیم که بیشتر از نیاز کشور است، برطرف شدن موانع از جانب دولت و باز شدن میدان برای حضور دستگاه‌های مختلف و حتی مردم در عرصه‌ی تولید ماسک بود.

تاکید بر بهبود فضای کسب و کار در جهت حمایت از تولید

ایشان با تأکید بر اینکه بهبود محیط کسب‌وکار یکی از موارد ضروری برای تحقق جهش تولید است، گفتند: بر اساس بررسی‌های کارشناسی وزارت امور اقتصاد و دارایی، اگر دو اقدامِ «ایجاد پنجره‌ی واحد صدور مجوزها» و «تشکیل دادگاه‌های تجاری برای رفع اختلافات اقتصادی» انجام شود، جایگاه کشور از لحاظ شاخص کسب‌وکار چهل تا پنجاه رتبه ارتقا خواهد یافت.

وقتی ماهواره به فضا پرتاب می‌کنیم یعنی جهش تولید هم شدنی است

ایشان با تأکید بر اهمیت جهش کیفی در کنار جهش کمّی، موضوع افزایش امید به کار و تلاش را در کشور بسیار مهم خواندند و گفتند: متأسفانه عده‌ای در کشور به‌طور دائم میگویند «نمیشود و نمیتوانیم» در حالی که «میتوانیم» و دلیل آن هم این است که ما وقتی میتوانیم یک ماهواره‌بر را با سرعت ۷۵۰۰ متر بر ثانیه به فضا پرتاب کنیم و ماهواره را در مدار قرار دهیم، و یا در صنایع دفاعی، آن پیشرفتهای بزرگ را داشته‌ایم، پس در تولید هم میتوانیم به جهش دست پیدا کنیم.

رهبر انقلاب اسلامی افزودند: آن ذهن و فکری که میتواند ماهواره را تولید کند و چند صباح دیگر برای ارسال ماهواره در مدار ۳۶ هزار کیلومتری هدف‌گذاری کند، قطعاً چنین روحیه‌ی ابتکار و خلاقیتی برای تولید خودرو با مصرف ۵ لیتر بنزین در یکصد کیلومتر و در دیگر بخشهای تولید نیز وجود دارد.

اهمیت اولویّت دادن به بخشهای پیشرو در اقتصاد

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای سپس به برخی بخشها که باید در جهش تولید به آنها اهمیت و اولویت داده شود، اشاره کردند و گفتند: توسعه‌ی ظرفیت پالایشگاهی همچون ساخت پالایشگاه میعانات در بندرعباس و مجتمع پالایشگاهی سیراف، اجرای طرحهای پتروشیمی که منجر به افزایش چند برابری تولید محصول خواهد شد، طرحهای کشاورزی بخصوص تمرکز بر تولید محصولات اساسی همچون گندم، دانه‌های روغنی، گیاهان دارویی و آبزیان و خودکفایی در این عرصه‌ها با استفاده از شیوه‌های آبیاری مدرن، تمرکز بر زیرساخت‌ها بخصوص حمل‌ونقل ریلی، توجه ویژه به قطعه‌سازی و تمرکز به بخش معدن که بسیار هم عقب‌ماندگی داریم، بخشهایی هستند که باید در موضوع جهش تولید مورد اهتمام ویژه قرار گیرند.

ایشان یکی دیگر از بخشهایی را که باید در موضوع جهش تولید به آن نگاه ویژه‌ای شود، بخش دارو و واکسن دانستند و افزودند: اکنون در کشور در خصوص تولید دارو و واکسن برای مقابله با ویروس کرونا، کارهای تحقیقاتی خوبی انجام شده است و چه بسا دانشمندان خوب و جوان و محققان کارآمد ما بتوانند زودتر از کشورهای دیگر موفق به تولید دارو و واکسن برای مقابله با کرونا شوند.

رهبر انقلاب اسلامی، زنجیره‌ی پوشاک، کفش و لوازم خانگی را یکی از ظرفیتهای مهم و ریشه‌دار کشور خواندند و گفتند: برای تحقق جهش تولید باید بر این زنجیره تمرکز جدی شود و از واردات این محصولات جلوگیری شود. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به یک اقدام ناپسند در تولید پوشاک نیز اشاره کردند و افزودند: با اینکه کشور همواره در تولید پوشاکِ باکیفیت سرآمد و صاحب قدمت است اما برخی تولیدکنندگان بر روی تولیدات خود برچسب تولید خارج میزنند که این کار غلط است.

استفاده از جوانان مبتکر و آماده‌به‌کار برای جهش و حرکت مضاعف

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تأکید کردند: به لطف خداوند حرکت تولید در کشور آغاز شده است اما ادامه‌ی این حرکت معمولی، مشکلات کشور را حل نخواهد کرد و نیازمند یک حرکت مضاعف و یک جهش هستیم که در این عرصه نیز جوانهای آماده‌به‌کار و عناصر مبتکر بسیارند و باید میدان برای ورود آنان مهیا شود.

ایشان در پایان اظهار امیدواری کردند شرایط جدید پیش‌آمده بعد از شیوع کرونا در کشور و گسترش روحیه‌ی همکاری میان مردم برای تأمین نیازها، زمینه‌ساز کارهای نو و تحولات در عرصه‌های اقتصادی کشور باشد.

انتهای پیام/ دولت و حاکمیت

  1. تجربه بسیار گران قدر جهادسازندگی طی دهه اول انقلاب بهترین راه و رسم موفقیت اقتصادی - گسترش عدالت - محرومیت زدایی - افزایش تولید - مشارکت مردمی همه با هم - کارآفرینی - بهره وری - مشتری مداری - تعاونی دانش بنیان - شکوفایی استعدادها - ............پیش چشم ما نشان می دهد.
    با استفاده از این تجربه شیرین و با استفاده از این راه رفته می توان همه موانع را با کمک مردم پشت سر گذاشت .
    رونق تولید - جهش تولید - استقلال اقتصادی - اشتغال زایی - همه خوبی ها با جهاد سازندگی همه با هم ان شاءالله.

    ۰۲


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.