۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۸۸۲ ۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۸ دسته: انرژی
۰

جواد نوفرستی کارشناس حوزه انرژی ضمن بیان اینکه با صرفه جویی انرژی در بخش خانگی، نیروگاه ها می توانند از گاز به جای سوخت مایع استفاده کنند، گفت: تفاوت مصرف گاز بخش خانگی در فصل سرد و گرم حدود ۴۰۰ میلیون متر مکعب است که با صرفه جویی بخشی از آن، زمینه برای صادرات پایدار فراهم می شود.

جواد نوفرستی کارشناس حوزه انرژی و عضو شورای سیاست گذاری جامعه ایمن کشور، در گفتگو با مسیر اقتصاد به ظرفیت عظیم صرفه جویی در بخش خانگی اشاره کرد و توانایی کشور در مدیریت قطع گاز ترکمنستان را قابل تقدیر دانست.

این کارشناس حوزه انرژی با انتقاد از برنامه ریزی های صادراتیِ حوزه انرژی، گفت: مشکل ما عدم برنامه ریزی برای مدیریت مصرف است. چرا الان که مشکلی در زمینه برق نداریم، فرهنگ سازی در مورد اصلاح الگوی مصرف انجام نمی شود. حتی برای گاز که در پیک مصرف هستیم نیز این کار انجام نمی شود تا مردم مصرف کمتری انجام دهند.

وی با بیان این که در صورتی که مردم در مصرف گاز صرفه جویی انجام دهند، امکان صادرات این گاز و استفاده کمتر از سوخت مایع و مازوت در نیروگاه ها که مشکلات زیست محیطی دارند، وجود دارد، گفت: هیچ انگیزه و اراده جدی برای کاهش مصرف وجود ندارد.

نوفرستی درباره عدم برنامه ریزی دولت برای صرفه جویی در بخش خانگی گفت: مشکلی که در حال حاضر وجود دارد این است که ما مدیریتی برای استفاده بهینه ازگاز مازاد حاصل از صرفه جویی مردم نداریم.

وی افزود: با صرفه جویی و صادرات گاز  درآمد دولت نیز افزایش پیدا می کند.

نوفرستی تاکید کرد: اگر برای گاز و برقی که صرفه جویی شده است، منابع درآمدی جدید صادراتی پیش بینی نکنیم، بی فایده خواهد بود. برای مثال خط لوله صلح که علاوه بر مزیت های اقتصادی، تاثیرات سیاسی مثبتی نیز داشت و هم اکنون متوقف شده است، بایستی فعال شود.

این کارشناس حوزه انرژی درباره بحث صادرات پایدار انرژی گفت: در مورد سایر همسایگان مثل عراق و ترکیه هم باید به فکر صادرات بیشتر باشیم. همین اتفاقی که امسال از طرف ترکمنستان افتاد و گاز ما را قطع کرد، در سال های گذشته از طرف ما نسبت به ترکیه اتفاق افتاده است که البته جریمه آن را هم داده ایم. برای جلب نظر مشتریان، بایستی به تعهدات خود پایبند باشیم.

وی با بیان اینکه اولویت ما همیشه در بخش خانگی بوده است، گفت: برای افزایش صادرات به کشور های همسایه بایستی خط لوله جدید احداث کنیم. حتی با پوشش کامپوزیتی خطوط لوله های موجود می توانیم تا ۲۰ درصد بیشتر گاز منتقل کنیم.

عضو شورای سیاست گذاری جامعه ایمن کشور گفت: به طور متوسط  از سال ۸۶ تاکنون در هر سال، ۱ میلیون مشترک جدید گاز داشته ایم به نحوی که از حدود ۱۰ میلیون مشترک به ۲۰ میلیون مشترک رسیده ایم. با قطع گاز در سال ۸۶ از طرف ترکمنستان با مشکل مواجه شدیم ولی امروز به مدد افزایش تولید گاز در کشور، این مسئله تهدیدی برای ما محسوب نمی شود.

وی سواپ یا جایگزینی گاز را مسئله مهمی دانست و گفت: اتفاقا برای این مسئله نیاز به ترکمنستان داریم که حتی واردات بیشتری انجام دهیم. ولی در عین حال نباید برای تامین گاز استان های شمالی خود، محتاج ترکمنستان باشیم که هر وقت تصمیم به قطع گاز گرفت، دچار مشکل شویم.

نوفرستی درباره وضعیت فازهای جدید تولید گاز گفت: مسئله مهم دیگر در این زمینه جهت‌دهی تولید به سمت صادرات است. پیش بینی می شود که تا سال آینده با افتتاح فازهای جدید پارس جنوبی، ۱۰۰ میلیون متر مکعب به ظرفیت تولید گاز کشور افزوده شود. بایستی با فرهنگ سازی و مدیریت مصرف، این میزان تولید، صرف صادرات شود و صرف مصرف در بخش خانگی نشود.

وی افزود: مصرف ما در بخش خانگی در ماه های سرد سال تا ۵۵۰ میلیون متر مکعب نیز می رسد؛ این میزان در ماه های گرم سال حدود ۱۲۰ میلیون متر مکعب است. علاوه بر اینکه ظرفیت های جدید تولیدی گاز کشور می تواند صرف صادرات شود با صرفه جویی مردم و همچنین رعایت نکات مربوط به بهره وری انرژی می توان گاز حاصل از صرفه جویی را نیز صادر کرد.

این کارشناس در پایان خاطر نشان کرد: در حال حاضر، صادرات ما به کشور ترکیه، تنها ۲۷ میلیون متر مکعب است در حالی که تفاوت مصرف خانگی ما در فصل سرد و گرم حدود ۴۰۰ میلیون متر مکعب است. مصرف گاز در بخش خانگی، ظرفیت صرفه جویی بسیار بالایی را دارد و ما با توجه به این بخش، بایستی به صادرات پایدار فکر کنیم.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.