۳۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۸۶۳۰ ۳۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰ دسته: انرژی، یارانه انرژی کارشناس: احسان امیدی
۰

علی رغم تصور اولیه، دامنه فعالیت‌های مالی دولت فدرال آمریکا در زمینه اعطای یارانه در بخش انرژی بسیار پیچیده و گسترده است و شامل طیف وسیعی از انواع منابع مالی، گیرندگان یارانه‌ها و بازه‌های زمانی اعطای یارانه می‌شود.

مسیر اقتصاد/ شاید بسیاری تصور کنند که در ایالات متحده آمریکا، دولت فدرال هیچگونه یارانه ای در بخش انرژی پرداخت نمی کند، اما این تصور صحیح نیست و فقط در سال ۲۰۱۶ ، دولت فدرال ۱۵ میلیارد دلار یارانه در بخش انرژی پرداخت کرده است. البته این میزان یارانه به شیوه های مختلفی پرداخت شده است.

به گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا (eia)، دولت فدرال به چهار روش به تولید کنندگان و مصرف کنندگان انرژی در آمریکا یارانه پرداخت می کند:

  • یارانه در مخارج مستقیم (Direct Expenditures): انواع وام ها و کمک های مالی که به طور مستقیم به تولید کنندگان و مصرف کنندگان اعطا می شوند.
  • یارانه در مخارج مالیاتی(Tax expenditure): انواع مالیات های فعالین حوزه انرژی(اعم از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان) که توسط دولت بخشیده می شود.
  • پشتیبانی از تحقیق و توسعه (Research and development):  کمک های مالی ، وام ها  و یا جوایز طراحی شده که برای فعالیت های تحقیق و توسعه بخشِ انرژی در نظر گرفته شده است.
  • اعطاء تضمین نامه توسط وزارت انرژی ایالات متحده آمریکا (DOE loan guarantees): این تضامین به صاحبان فناوری های نوآورانه ی انرژیِ پاک اعطاء می شود که معمولاً به دلیل ریسک بالا، قادر به بدست آوردن منابع مالی معمولی نیستند.

نحوه تخصیص یارانه های انرژی در آمریکا

جدول زیر نحوه تخصیص یارانه های دولت فدرال در بازارهای انرژی ایالات متحده بر اساس نوع یارانه را به خوبی نشان می دهد.

نکته جالب در این جدول وجود چند برنامه برای پرداخت یارانه در بخش مصرف می باشد. البته یارانه های ذخیره انرژی و مصرف نهایی انرژی از ۷،۷ میلیارد دلار در سال مالی ۲۰۱۳ به ۷.۲ میلیارد دلار در سال مالی ۲۰۱۶ کاهش یافته است.

بزرگترین برنامه در زمینه اعطاء یارانه به مصرف کنندگان، برنامه کمکی برای کمک به انرژی در خانه کم درآمد (LIHEAP) که از طریق وزارت بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحده (HHS) اداره می شود، می باشد که سطح بودجه خود را در سال های مالی ۲۰۱۳ و ۲۰۱۶ به ترتیب در سطح ۳.۲ میلیارد و ۳.۴ میلیارد دلار حفظ کرد.

۲۵ درصد از یارانه تحقیق و توسعه مربوط به صنعت برق است

با توجه جدول فوق به جز سوخت های زیستی ، تقریباً تمام یارانه های انرژی غیر فسیلی (انرژی تجدید پذیر و هسته ای) مربوط به پروژه های صنعت برق هستند. به معنی دقیق تر  صنعت برق، حدود ۲۵ درصد از کل هزینه های تحقیق و توسعه سال مالی ۲۰۱۶ را به خود اختصاص داده اند.

علاوه بر این ، با وجود اینکه صراحتا بیان نشده است، اما بیشتر یارانه های بخش زغال سنگ نیز به نوعی مربوط به بخش برق است، زیرا حدود ۸۵٪ از مصارف زغال سنگ در زمینه تولید برق می باشد.

همین مسئله در خصوص یارانه های گاز طبیعی نیز صدق می کند، با این تفاوت که تعیین سهم یارانه های آن در تولید برق دشوارتر است.

انعطاف برنامه های دولت فدرال در زمینه اعطاء یارانه

دامنه فعالیت های مالی و اعطایی دولت فدرال بسیار پیچیده و گسترده است و شامل طیف وسیعی از انواع منابع مالی، گیرندگان یارانه ها و بازه های زمانی اعطای یارانه  می شود.

یک نکته بسیار جالب در خصوص این برنامه ها این است که همانند مقررات مالیاتی که به مالیات دهندگان این اجازه را  می دهد تا تصمیم بگیرند در کدام سال اعتبار بگیرند یا هزینه معوق خود را پرداخت کنند، برنامه ی زمانی اعطای این یارانه ها نیز بسیار منعطف و متنوع است.

البته جداسازی تأثیرات این یارانه ها و همچنین توصیف تأثیر خالص هر کدام از آنها مستقل از تمامی آنها، بر روی سیستم انرژی ایالات متحده،  بسیار دشوار است.

منبع: eia.gov

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.