۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۸۶۱۸ ۳۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰ دسته: فرار مالیاتی، مالیات کارشناس: علی زارعی
۰

بریتانیا در نظر دارد با سرمایه‌گذاری در حوزه خوداظهاری دیجیتال و رصد فعالیت‌های اقتصادی برون‌مرزی، فرار مالیاتی را در این کشور کاهش دهد؛ به‌طوری‌که پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۵ با وضع مالیات‌های جدید، درآمد مالیاتی دولت بریتانیا به میزان ۴.۴ میلیارد پوند افزایش یابد.

مسیر اقتصاد/ بریتانیا همراه با برنامه خروج خود از اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۷، ۸۰۰ میلیون پوند و در بودجه سال ۲۰۱۸،  ۱۵۵ میلیون پوند در اداره درآمد و گمرکات (HMRC) برای مبارزه با فرار مالیاتی سرمایه‌گذاری کرده است و قرار است تا با وضع مالیات‌های جدید مانند مالیات ثبت فعالیت تاکسی، یا صدور چک و غیره، درآمد مالیاتی خود را در سال ۲۰۲۵ به میزان ۴.۴ میلیارد پوند افزایش دهد[۱]. در آخرین گزارش‌ها فرار مالیاتی این کشور به تنهایی ۱۵ درصد از شکاف مالیاتی بریتانیا را در سال ۲۰۱۸ به خود اختصاص داده است.

فرار مالیاتی در بریتانیا با چه روش‌هایی انجام می‌شود؟

در بریتانیا همچون دیگر کشورها، فرار مالیاتی به علت هویت مجرمانه مورد پیگرد کیفری قرار می‌گیرد. با توجه به دلایل عدم پرداخت، جریمه‌های مختلفی در نظر گرفته می‌شود. در صورت تائید فرار مالیاتی، جریمه‌هایی همچون ۷ تا ۲۰ هزار پوند و ۷ سال زندان تا جریمه‌های نامحدود وجود دارد.

در بریتانیا، فرار مالیاتی با روش‌های زیر رخ می‌دهد که عبارت است از[۲]:‌

  • عدم گزارش درآمد مشمول مالیات یا مخفی کردن درآمد یا عدم شفافیت در اظهارنامه مالیاتی
  • واردات کالا بدون ارزش‌افزوده مثل صنایع‌دستی و عتیقه یا کالا‌های برخی کشورهای اتحادیه اروپا که تحت قوانینی در داخل بریتانیا مالیات بر ارزش افزوده ندارند و فروش آن به مشتری با احتساب ارزش‌افزوده و عدم گزارش به اداره HMRC
  • ادعای صرف هزینه‌ها در برنامه‌های معاف از مالیات مثل حمایت از محیط‌زیست نظیر ساخت فیلم و هدایت این وجوه در اهداف دیگر
  • ایجاد فاکتور‌های دروغین برای هزینه‌های غیرواقعی مثل مخارج شخصی همچون تعمیر منزل در برابر مالیات خرید و فروش مسکن
  • عدم اعلام کالا‌های وارداتی یا کم‌ارزش گزارش کردن این کالا‌ها به منظور عدم پرداخت عوارض واردات
  • استفاده از پول نقد یا رمز ارزها برای انجام معاملات مشمول مالیات برای جلوگیری از ردیابی معاملات
  • استفاده از هویت دیگران برای انجام معاملات مشمول مالیات

هم‌چنین طرح‌های اجتناب از مالیات، مردم را ترغیب به انجام معاملات پیچیده می‌کند تا از رصد اداره درآمد و گمرکات مخفی بماند؛ هزینه استفاده از این طرح‌ها برای مؤدیان در بلندمدت از پرداخت مالیات بیشتر می‌شود.

فرار مالیاتی در بریتانیا چقدر است؟

آخرین گزارش منتشرشده از دولت بریتانیا در سال ۲۰۱۸ نشان ‌می‌دهد که در این کشور ۵۹۳ میلیارد پوند مالیات دریافت شده است. اما این میزان درآمد مالیاتی، حدود ۳۵ میلیارد پوند کمتر از ظرفیت مالیاتی در آن سال بوده است. این کمبود به علت فرار و اجتناب مالیاتی رخ داده است.

این در حالی است که عملکرد اداره درآمد و گمرک HMRC در سال ۲۰۱۸،  ۵.۶ درصد بوده است. این آمار به این معناست که ۹۴.۴ درصد مالیات قابل وصول دریافت شده است. در زیر نمودار شکاف مالیاتی سال‌های مختلف در بریتانیا آورده شده است[۳]:

طی سال های اخیر رقم شکاف مالیاتی بریتانیا در حال افزایش است. این مسئله به علت فرار و اجتناب مالیاتی، اقتصاد زیرزمینی، اقدامات مجرمانه، عدم پرداخت و … بوده است. برخی برآوردها حاکی از آن است که رقم گزارش شده از جانب دولت واقعی نیست و  ۷۰ میلیارد پوند به علت فرار مالیاتی از دست رفته است، به‌طوری که بریتانیا جایگاه یازدهم را در میان در کشورهای اتحادیه اروپا در این زمینه دارد[۴].

بریتانیا از بزرگ‌ترین کانون‌های شناخته‌شده فعالیت‌های اقتصادی برون‌مرزی در بهشت‌ مالیاتی است. زیرا عمده سرمایه برخی شرکت‌های بزرگ مانند گوگل، آمازون و غیره در بهشت‌های مالیاتی مانند جزیره برمودا (Bermuda)، جزایر ویرجین بریتانیا (British Virgin Islands)، جزایر کیمن (Cayman islands) تحت کنترل است. فلذا جزایر این کشور بهشت غول‌های اقتصادی برای فرار از مالیات است[۵].

روش‌های مقابله با فرار مالیاتی در بریتانیا

دولت بریتانیا با تصور از رعایت قوانین توسط مؤدیان حقیقی و شرکت‌ها و نهادهای ناظر، به نمایندگی اداره درآمد و گمرکات بریتانیا (HMRC) برای جلوگیری از فرار مالیاتی اقدامات زیر را انجام می‌دهد[۶]:

  • ارزیابی مبتنی بر ریسک بر اساس کشور، اندازه بخش فعال، میزان تراکنش، شرکای تجاری، محصول و مشتری
  • تناسب روش‌های پیشگیری مبتنی بر ریسک با شناسایی فرصت، انگیزه و روش در پدیده فرار مالیاتی
  • افزایش دقت با استفاده از بروز کردن ابزارهای مبتنی بر فن‌آوری اطلاعات
  • آموزش و ارتباط‏های مداوم با مؤدیان برای گزارشگری اقدامات مرتبط با مالیات و فرار مالیاتی
  • نظارت، بررسی و بروز رسانی سالانه قوانین همچون قانون منع تسهیل فرار مالیاتی در شرکت‌ها
  • تعیین جریمه برای فرد مجرم و تسهیل‌گران
  • سوت زنی توسط فعالان شرکت‌ها یا اشخاص ثالث

پینوشت

[۱]  سایت دولت بریتانیا plink.ir/1meuq

[۲] plink.ir/sekR1

[۳] سایت دولت بریتانیا plink.ir/rXw2a

[۴] سایت ایندیپندنت plink.ir/Y98Sl

[۵] سایت ایندیپندنت plink.ir/pRfs1

[۶] سایت دولت بریتانیا plink.ir/FFzzG

انتهای پیام/ دولت و حاکمیت



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.