۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۷۷۸۰ ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۰ دسته: انرژی، پتروپالایشگاه کارشناس: سید حسن محفوظی
۰

پتروپالایشگاه العلمین مصر به حدود ۸.۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد و محصولاتی تولید خواهد کرد که به عنوان مواد خام در بسیاری از صنایع کوچک و متوسط مانند نساجی، قطعات خودرو و لوازم جانبی، مواد چاپ و رنگ مورد استفاده قرار می‌گیرند. هدف از این پروژه به حداکثر رساندن ارزش افزوده نفت خام تولید شده در حوزه‌های صحرای غربی به منظور تولید محصولات ویژه پتروشیمی با ظرفیت حدود ۱.۵ میلیون تن در سال است.

به گزارش مسیر اقتصاد پس از اکتشاف‌های گسترده گاز طی ۵ سال گذشته در کشور مصر شرکت‌های بین المللی فرصت سرمایه‌گذاری بسیاری در صنعت پتروشیمی این کشور کسب کرده اند.

میزان تولید گاز کشور مصر در حدود ۷.۲ میلیارد فوت مکعب در روز ثبت شده است که به دستیابی این کشور به خودکفایی در تولید گاز طبیعی دست یابد. گاز طبیعی در مصر هم به عنوان محصولی صادراتی و استراتژیک شناخته می‌شود و هم ماده‌ای کلیدی برای صنایع پتروشیمی و کود شیمیایی است که تقاضای جهانی آن دائما در حال رشد است.

اخیرا توافقی بین وزیر نفت و منابع معدنی مصر و شرکت آمریکایی بکتل برای ساخت یک مجتمع پالایش و پتروشیمی در منطقه اقتصادی کانال سوئز با سرمایه‌گذاری تخمینی ۶.۷ میلیارد دلار حاصل شده است. شورون، دیگر شرکت آمریکایی است که یک توافقنامه همکاری با شرکت نفت عمومی مصر (EGPC) امضا کرده است که شامل همکاری در بخش‌های پتروشیمی، پالایش، حمل و نقل و توزیع فرآورده های نفتی و نفت خام است. شرکت شورون همچنین قرار است با شرکت نفت اسکندریه در زمینه توسعه بنادر و مدیریت ترمینال‌ها، افزایش بازده عملیات پالایشگاه‌ها و تامین سوخت استاندارد برای حمل و نقل دریایی همکاری کند.

از طرف دیگر با همکاری گسترده کشورهای عربستان، امارات و کویت قرار است ۴ پروژه با سرمایه‌گذاری ۶.۸ میلیارد دلاری در کشور مصر عملیاتی شود. شرکت‌های شرکت بین‌المللی پتروشیمی عربستان، هلدینگ مصر-کویت، هلدینگ بوابه کویت و شرکت پتروشیمی بوبیان کویت از جمله شرکت‌های طرف قرارداد در این سرمایه‌گذاری هستند.

استراتژی حداکثرکردن ارزش افزوده منابع نفت و گاز طبیعی در مصر

به گفته وزیر نفت و منابع معدنی مصر، هدف این کشور در طول دوره آینده به حداکثر رساندن ارزش افزوده منابع نفت و گاز طبیعی با توجه به هدف استقرار صنعت پتروشیمی در مصر به عنوان یک استراتژی بلندمدت است.

در همین راستا، ۳ پروژه صنعتی با سرمایه‌ای بالغ بر ۴ میلیارد دلار در مجتمع Mopco برای تولید کودهای شیمیایی و مجتمع Ethydco در اسکندریه برای تولید اتیلن و مشتقات آن، به عنوان ماده اصلی تولیدات پلاستیکی، در حال اجراست. سرمایه گذاری شرکت Ethydco در مصر شامل یک پروژه تولید لاستیک مصنوعی با سرمایه‌گذاری ۱۰۵ میلیون‌دلاری است که مواد خام را برای ۱۳ صنعت، از جمله تولیدکنندگان تایر  و تسمه‌نقاله تامین خواهد کرد.

احداث پتروپالایشگاه در مصر با هدف تولید محصولات ویژه پتروشیمی

علاوه بر این، طی کنفرانس اخیر نفت مصر، قراردادی با گروه BSW بریتانیا برای احداث یک پتروپالایشگاه در شهر العلمین در سواحل مدیترانه امضا شد. هدف از این پروژه به حداکثر رساندن ارزش افزوده نفت خام تولید شده در حوزه‌های صحرای غربی به منظور تولید محصولات ویژه پتروشیمی با ظرفیت حدود ۱.۵ میلیون تن در سال است.

پتروپالایشگاه العلمین مصر به حدود ۸.۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد و محصولاتی تولید خواهد کرد که به عنوان مواد خام در بسیاری از صنایع کوچک و متوسط مانند نساجی، قطعات خودرو و لوازم جانبی، مواد چاپ و رنگ مورد استفاده قرار می‌گیرند.

به گفته وزیر نفت و منابع معدنی مصر، ۴ پروژه جدید پتروشیمی با سرمایه‌ای بالغ بر ۱.۵ میلیارد دلار در حال احداث هستند. مجتمع تولید مشتقات متانول در بندر دمياط با همکاری شرکت خدمات نفتی سوئز، با سرمایه‌گذاری حدود ۶۰ میلیون دلار برای تامین مواد اولیه برای صنایع کود شیمیایی، آماده‌سازی و چسب است. همچنین پروژه توسعه مجتمع پتروشیمی سیدی‌کریر در اسکندریه شامل دو کارخانه جدید تولید پروپیلن و پلی‌پروپیلن با سرمایه‌گذاری‌هایی به ارزش ۱.۲ میلیارد دلار می‌باشد.

کشور مصر بیش از ۳۰ پروژه در ۵ سال گذشته جهت توسعه صنعت گاز طبیعی با سرمایه‌ای بالغ بر ۲۱.۴ میلیارد دلار اجرا کرده‌است. تلاش مصر به کشف میادین گازی در آب‌های قلمروی خود در دریای سرخ پس از تکمیل توافقنامه های تعیین حدود مرزی با عربستان در حال افزایش است.

معافیت گمرکی شرکت‌های بین‌المللی فعال در صنعت نفت و گاز مصر

مصر بخش بزرگی از منطقه اقتصادی امتداد کانال سوئز را به صنعت پتروشیمی برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی اختصاص داده‌است. در این منطقه شرکت‌ها می‌توانند با استفاده از توافقنامه‌های تجاری مصر با بلوک‌های بین‌المللی مختلف به راحتی محصولات را صادر کنند. همچنین صادرات شرکت‌های بین المللی این منطقه با معافیت‌های گمرکی کامل برای بازارهای قاره آفریقا همراه است.

دسترسی به بازار قاره آفریقا و تلاش برای تصاحب سهم بیشتر در بازار انرژی این قاره سبب افزایش همکاری شرکت‌های بین‌المللی در طرح‌های صنعتی کشور مصر شده است.

منبع: عرب ویکلی، plink.ir/8ApG9

انتهای پیامنفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.