۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۷۱۷۱ ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

جایگاه دلار در سطح جهانی کشورها را بر آن داشته که به دنبال راهکارهایی جهت کاهش وابستگی به این ارز باشند. در همین راستا آمریکا که منافع خود را در خطر می‌بیند، یک پروژه تحقیقاتی در زمینه عوامل تضعیف کننده جایگاه دلار تعریف کرده است که از طریق آن به راهکارهای حفظ سلطه مالی جهانی خود کمک کند. آمریکا در این پروژه تحقیقاتی درصدد است که با به کارگیری اطلاعات لازم، علل و عوامل تضعیف جایگاه دلار و عواقب اقتصادی و ملی آن را به طور دقیق بررسی کند.

به گزارش مسیر اقتصاد در حال حاضر، جایگاه مبتنی بر نفت گروه اوپک برای دلار آمریکا این امکان را فراهم می کند که به عنوان ارز مبنای قیمت گذاری نفت از وضعیت کنونی خود به عنوان ارز با ثبات و وسیله مبادله بهره فراوانی ببرد. این جایگاه دلار منافع فراوانی برای آمریکا دارد.

با این حال اخیراً شماری از کشورها و بازیگران غیردولتی به دنبال تغییر این وضعیت هستند و در تلاش برای استفاده از طلا، ارزهای دیگر یا حتی ارزهای دیجیتالی به عنوان جایگزین دلار هستند.

پروژه تحقیقاتی آمریکا برای دستیابی به راهکارهای حفظ جایگاه دلار

در همین راستا، دفتر مدیریت اطلاعات ملی آمریکا به عنوان سازمان قدرتمند دولتی که هماهنگ کننده مباحث مرتبط با جامعه اطلاعات خارجی و داخلی آمریکا است، اقدام به انتشار یک آگهی استخدام جهت جذب مدرک دکتری به منظور انجام مطالعات و بررسی های لازم در زمینه ارزیابی تهدیدات موجود علیه نظام جهانی دلاری کرده است.

دفتر مدیریت اطلاعات ملی آمریکا به دنبال داوطلبانی است که بتوانند اطلاعات و نگاه دقیقتری در رابطه با جوانب این موضوع که اکنون در دسترس نیست، ارائه بدهند که بدین ترتیب سناریوهایی که جایگاه دلار آمریکا به عنوان ارز ذخیره بین‌المللی را تهدید و تضعیف می کند، استخراج شود.

در این فرصت جذب پژوهشگر توضیح داده شده است که وضعیت دلار به عنوان ارز ذخیره جهانی، مزایا و فرصت های بسیاری از جمله صلاحیت رسیدگی به جرائم مالی در ارتباط با معاملات دلاری و امکان اعمال کارآمد تحریم علیه کشورها و یا اشخاص مورد نظر را فراهم می کند.

سلطه مالی آمریکا با تهدیدات جدی مواجه است

همچنین تأکید شده است که آمریکا به دلیل قدرت مالی و مقامات خود تمایل ندارد که حتی اندکی از تسط بین المللی خود را در هیچ بخشی از دست بدهد و ظاهراً می خواهد همه امکانات به همین شکل کنونی در اختیار باقی بماند.

در این متن به چندین عامل از قبیل قدرت روبه رشد اقتصادی کشورهایی مانند چین، هند و همچنین ارزهای دیجیتالی به عنوان عواملی که برتری و جایگاه دلار را تهدید می کند، اشاره شده است.

در این فرصت شغلی از شهروندان آمریکایی دارای مدرک معتبر دکتری و همراهی با دانشگاه یا آزمایشگاه دولتی و همچنین غیرشهروندان فعال در یکی از موارد فوق برای نقش مشاور و متخصص به عنوان کسانی که می توانند از این فرصت مطالعاتی استفاده کنند یاد شده است.

آمریکا به دنبال یافتن علل تضعیف جایگاه دلار

این پروژه تحقیقاتی از افراد خواسته است که با به کارگیری کلیه اطلاعات موجود و همچنین دستیابی به موفقیت های اخیر در زمینه آمارهای کاربردی، هوش مصنوعی و یادگیری عمیق کمک کنند که محتمل ترین علت تضعیف جایگاه دلار، بازه زمانی و عواقب اقتصادی و ملی آن را بررسی کرده و ارائه دهند.

روسیه پس از متهم کردن آمریکا به سوء استفاده آشکار از جایگاه دلار به عنوان ابزار اعمال تحریم‌های مالی، رهبری کشورها جهت به چالش کشیدن دلار را برعهده گرفته و کمک فراوانی به این روند کرده است. روسیه برای اثبات تلاش های عملی خود در این زمینه، حجم بزرگی از ذخایر ارزی و اوراق قرضه دلاری خود را به فروش رسانده است.

این کشور بخش قابل توجهی از دارایی های دلاری را به فروش رسانده و در عوض طلا، یوآن، یورو و سایر ارزها را جایگزین کرده است. علاوه بر این با شرکای تجاری خود از قبیل چین، ترکیه و هند به سمت استفاده از ارزهای ملی حرکت کرده است که محدودیت های ناشی از تحریم‌های آمریکا را دور بزند.

در اواخر سال گذشته میلادی، روسنفت به عنوان بزرگترین شرکت نفتی روسیه اعلام کرد که از یورو در قراردادهای نفتی خود با اتحادیه اروپا استفاده می کند.

منبع: اسپوتنیک plink.ir/XOYn9

انتهای متناقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.