۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۶۷۳۱ ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۰ دسته: انرژی، پتروپالایشگاه کارشناس: سید حسن محفوظی
۰

گروهی از سرمایه گذاران بین المللی از آمریکا و کویت با همکاری اردن در صدد احداث یک مجتمع پتروپالایشگاهی با سرمایه ۶.۸ میلیارد دلار در این کشور هستند. عملیات EPC این طرح در اواسط سال ۲۰۲۱ آغاز می‌شود و ظرفیت واحد پالایشگاهی آن روزانه ۱۵۰ هزار بشکه نفت خام است. محصولات پتروشیمیایی این واحد شامل انواع پلیمرها، اتیلن و حلال‌های شیمیایی هستند.

به گزارش مسیر اقتصاد طرح احداث پتروپالایشگاه کشور اردن با سرمایه گذاری ۶.۸ میلیارد دلاری یکی از پروژه‌های این کشور برای کاهش واردات فرآورده‌های نفتی است. این پتروپالایشگاه همچنین به عنوان اولین پروژه بزرگ کشور اردن در صنایع پایین‌دست نفت به شمار می‌رود.

احداث پتروپالایشگاه اردن با سرمایه گذاری ۶.۸ میلیارد دلاری

پتروپالایشگاه اردن قرار است با سرمایه‌گذاری شرکت‌هایی از کشورهای آمریکا، کویت و اردن احداث شود. انتظار می‌رود قرارداد مهندسی، تدارکات و ساخت‌وساز (EPC) این پروژه در اواسط سال ۲۰۲۱ آغاز شود. این طرح بزرگ پایین‌دست قرار است در جنوب غربی «استان معان» این کشور ساخته شود.​

هزینه سرمایه‌گذاری برای ساخت این پتروپالایشگاه شامل ۳.۸ میلیارد دلار جهت ساخت پالایشگاه این مجتمع و ۳ میلیارد دلار صرف احداث واحدهای پتروشیمی برآورد شده است و انتظار می‌رود که کل پروژه در نیمه دوم سال ۲۰۲۴ عملیاتی شود.

ظرفیت واحد پالایشگاهی این مجتمع ۱۵۰ هزار بشکه در روز خواهد بود. ظرفیت برنامه‌ریزی‌شده واحد پتروشیمی این پتروپالایشگاه، تاکنون رسانه‌ای نشده است اما گزارش‌ها حاکی از آن است که محصولات پتروشیمی این مجتمع شامل انواع پلیمر‌ها، اتیلن و حلال‌های شیمیایی خواهد بود.

احداث پتروپالایشگاه با هدف کاهش واردات فرآورده نفتی

کشور اردن علی رغم واقع شدن در منطقه‌ای نفت خیز و برخورداری همسایگانش از منابع عظیم نفت و گاز، فاقد منابع هیدروکربنی قابل توجه است و در طول سال‌های اخیر همواره با مشکل تامین انرژی روبرو بوده است.

در سال ۱۹۵۲ ایده احداث یک پالایشگاه در اردن توسط وزارت اقتصاد ملی این کشور مطرح شد و در سال ۱۹۵۷ اولین پالایشگاه اردن به نام پالایشگاه JPRC در این کشور افتتاح شد. در حال حاضر این پالایشگاه ۱۲۰ هزار بشکه‌ای تنها پالایشگاه اردن است که به تامین بخشی از انرژی مورد نیاز این کشور می‌پردازد.

با افزایش مصرف فرآورده‌های نفتی در کشور اردن، طرح اولیه احداث پتروپالایشگاه جدید در سال ۲۰۱۸ مطرح شد. انتظار می‌رود با احداث این مجتمع، علاوه بر رفع نیاز داخلی این کشور به فرآوده‌های نفتی، اردن به جمع کشورهای صادرکننده این محصولات بپیوندد.

به عنوان مثال طبق آمار، کشور اردن در سال ۲۰۱۸ بیش از ۳۴ هزار بشکه بنزین مصرف کرده است که حدودا نیمی از این میزان را از طریق واردات تامین کرده است.

با توجه به نبود ظرفیت مناسب در تامین نفت خام، کشور کویت نفت خام این پالایشگاه را تامین خواهد کرد. میزان و نحوه صادرات نفت خام این کشور به پتروپالایشگاه اردن هنوز نهایی نشده است.

ارزش افزوده ۱۱ دلاری به ازاری هر بشکه نفت خام

از سوی دیگر مسئولان دولتی اردن با تضمین امکان دسترسی به بندر عقبه برای واردات نفت خام و همچین صادرات فرآورده‌های نفتی به صاحبان پروژه، در تلاش هستند تا با تسهیل فضای سرمایه‌گذاری، عملیات اجرایی این پروژه هرچه زودتر ​آغاز شود.

به گفته برخی منابع در کشور اردن، سرمایه‌گذاران این طرح انتظار دارند که به ازای هر بشکه نفت خام حدود  ۱۱ دلار ارزش افزوده تولید شود. به گفته رسانه‌های اردنی احداث این پتروپالایشگاه علاوه بر کاهش وابستگی کشور اردن به واردات فرآورده‌های نفتی، ده‌ها هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم برای نیروی کار این کشور ایجاد خواهد کرد.

منابع:

گزارش موسسه plink.ir/MZYEs ،MEDD

گلوبال انرژی plink.ir/f9GwA

انتهای پیامنفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.