۱۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۶۶۴۵ ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۰ دسته: ششمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی
۰

دکتر مجید شاکری کارشناس اقتصادی، تلاش برای عملگرایی در کنار ارائه پاسخ واقعی به پرسش‌های واقعی را یکی از ویژگی‌های ششمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی برشمرد و گفت: مدت‌ها با بنگاه‌داری بانک‌ها برخورد شده‌است؛ اما شاید بتوان با تغییر نگاه، از ظرفیت بانک‌ها استفاده شود و در عین حال سفته‌بازی و مواردی از این دست نیز کنترل شود.

دکتر مجید شاکری کارشناس اقتصادی در گفتگو با مسیر اقتصاد به تشریح اهم مسائل نظام بانکی که می‌تواند موضوع بحث ششمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی باشد، پرداخت. وی پیش از ارائه توضیحات خود در مورد ابعاد بنگاه‌داری بانک‌ها گفت: ما در موضوع بانکداری چند مساله جدا اما مرتبط با یکدیگر داریم. یکی از موضوعاتی که باید بیشتر در مورد آن تفکر صورت گیرد، قانون بانکداری شامل مجموعه قوانین بانک مرکزی، بانکداری و بانک توسعه‌ای که تلاشی جدی برای تغییر وضعیت نسبت به قانون پیشین عملیات بانکداری بدون ربا است.

وی ادامه داد: موضوع بعدی نقش بانک‌ها در توسعه است؛ با توجه به این که برای سال‌های متمادی، امسال نیز کشورمان دچار نرخ تشکیل سرمایه ثابت منفی است و از طرفی بخش عمده تامین مالی کشور اعم از تامین مالی سرمایه‌گذاری یا سرمایه در گردش به عهده بانک‌ها است، این موضوع نیز بسیار مهم است و باید امسال به آن پرداخته شود.

«واقع گرایی» مهمترین ویژگی همایش‌های سالانه اقتصاد مقاومتی

این کارشناس اقتصادی ششمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی را از جهاتی ویژه دانست و گفت: تلاش برای عملگرایی در کنار تلاش برای ارائه پاسخ واقعی به پرسش‌های واقعی یکی از ویژگی‌های ششمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی است. نمی گویم در سال‌های گذشته این ویژگی‌ها وجود داشته است یا خیر. اما اکنون با توجه به نیت افراد این تلاش واضح است.

تفاوت آشکار طرح بانکداری مجلس با مدل واقعی و عملی بانکداری

شاکری در تشریح ابعاد مثبت و منفی طرح بانکداری مجلس شورای اسلامی گفت: پیش از قضاوت در مورد قانون جدید، این سوال مطرح می‌شود که آیا اکنون زمان تغییر قانون است یا خیر. اما اگر فرض شود که الآن زمان مناسبی برای تغییر قانون است، در مورد قانون مطرح شده باید گفت که این قانون در حوزه نظارت و در حوزه تعیین تکلیف بانک‌های مشکل دار مناسب است اما در سمت سپرده‌گیری و تسهیلات نیازمند تغییرات اساسی است. مدل بانکداری که در این طرح ارائه شده است، با مدل واقعی و عملی تفاوت زیادی دارد.

چگونگی نگاه فرصت‌محور به بنگاه‌داری بانک‌ها

وی در پایان در مورد ابعاد مثبت و منفی بنگاه‌داری بانک‌ها و امکان نگاه فرصت‌محور به این مساله گفت: مدت‌های طولانی با بنگاه‌داری بانک‌ها به عنوان یک گناه اخلاقی مبارزه شده‌است. برای این مساله قانون وجود دارد و بر اساس قوانین مدیران عامل و هیئت مدیره بانک‌هایی که اقدام به بنگاه‌داری کرده‌اند، مورد بازخواست و مجازات قرار گرفته‌اند. اما سوال اینجاست که با توجه به شرایط موجود، آیا باید بنگاه‌داری بانک‌ها را کاملا تعطیل نمود و یا می‌توان با تغییر در منطق نگاه به این مساله طوری عمل نمود که با ایجاد تغییراتی در نحوه بنگاه‌داری بانک‌ها، این مساله مانند گذشته منجر به حضور آن‌ها در سفته‌بازی و مسائلی از این دست نشود و از طرفی از ظرفیت بانک‌ها نیز استفاده شود؟

انتهای پیام/ نظام مالی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.