۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۶۶۰۳ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۰ دسته: پول و بانک، ششمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی
۰

مجید قاسمی رئیس اسبق بانک مرکزی و مدیرعامل بانک پاسارگاد، با اشاره به لزوم بررسی چالش‌های نظام بانکی در همایش سالانه اقتصاد مقاومتی گفت: تلاش در جهت توسعه کشور از مهم‌ترین وظایف بانک‌ها و به طور کلی نظام بانکی است.

دکتر مجید قاسمی رئیس اسبق بانک مرکزی و مدیر عامل بانک پاسارگاد در گفتگو با مسیر اقتصاد به ارزیابی ششمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی و پیش‌نشست‌ آن با موضوع بنگاه‌داری بانک‌ها و همچنین دستاوردهای این نشست در حوزه نظام بانکی پرداخت.

وی گفت: در شرایطی که به دلایلی راجع به بنگاه‌داری بانک‌ها سوالات و چالش‌های زیادی در جامعه وجود دارد، برگزاری چنین نشستی اقدامی جسورانه است. در این نشست فضای آزادفکری فراهم شد که افراد بتوانند نظراتشان را بیان کنند. هم انتخاب موضوع و هم نحوه اداره جلسه بسیار مناسب بود. خداوند را شاکرم که چنین جلسه‌ای را شاهد بودم که در آن هرکس نظر خود را محترمانه بیان نمود.

نظام بانکی اولین هدف تحریم‌ها

قاسمی ادامه داد: اعضای جلسه را افراد صاحب‌نظر و کارشناسان حوزه بانکداری تشکیل داده‌اند؛ اساتید دانشگاه‌ها و فعالان بانک مرکزی که اهل تجربه و علم بودند در جلسه حضور پیدا کردند و به بیان نظرات خود پرداختند. در این جلسه مرور منصفانه‌ و عالمانه‌ای در مورد بنگاه‌داری بانک‌ها صورت گرفت و لازم است مسئولین برگزاری این نشست این مباحث را به نقاط مهم تصمیم‌گیری مرتبط نمایند.

این کارشناس بانکداری در ادامه به اهمیت و چالش‌های اساسی نظام بانکی پرداخت و گفت: نظام بانکی به اندازه‌ای مهم است که اولین هدف تحریم‌ها توسط استکبار جهانی بوده‌است. دشمن برای تخریب و توقف اقتصاد ملی به تخریب این نظام روی آورده‌است.

تلاش در جهت توسعه روی شانه‌های نظام بانکی

قاسمی افزود: ما باید نظر افکار عمومی را نسبت به بانک تلطیف کنیم. باید کاری کنیم که عدم اعتماد آن‌ها به بانک‌ها از بین برود. سایر مسائل ناظر به این است که ما باید از بانک انتظار ایفای نقش اساسی در توسعه کشور داشته باشیم و بسیاری از کاستی‌های کنونی به دلیل نبود این نگاه است. این در حالی است که همه دنیا توسعه را روی شانه‌های نظام بانکی خود انجام داده‌اند.

تهاجم به قانون عملیات بانکی بدون ربا با تدوین قانون بانکداری جدید

وی تصریح کرد: برخی مفاهیم در اثر تکرار زیاد در جامعه جا افتاده است؛ به عنوان مثال این گزاره که طرح‌های کوتاه‌مدت و تجاری باید توسط نظام بانکی و طرح‌های بلندمدت توسط بازار سرمایه انجام شود. اولا، در جهان چنین کاری نمی‌کنند و امروزه در بسیاری کشورهای اروپایی بازار سرمایه سهم اندکی از نظام تامین مالی دارد. ثانیا، باید دید بازار سرمایه تا چه حد توانایی پر کردن خلا تامین مالی را دارد. بازار سرمایه به تنهایی توانایی تامین سرمایه لازم برای توسعه را ندارد و از طرفی برخی قوانین توانمندی‌های نظام بانکی را برای تامین مالی توسعه محدود می‎کند.

یکی از چالش‌های فعلی در حوزه بانکداری، مورد تهاجم قرار دادن قانون عملیات بانکی بدون ربا است که می‌توان آن را مهم‌ترین دستاورد انقلاب اسلامی دانست. قانون عملیات بانکی بدون ربا گام مهمی در جهت اسلامی شدن بانک‌ها بود و قانون بانکداری که در حال حاضر نوشته شده‌است، قانونی ارتجاعی و واپس گرایانه است که ما را از بانکداری اسلامی دور می‌نماید.

حمایت نظام بانکی لازمه تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی

وی در پایان با توجه به ششمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی و تاثیر آن در نظام بانکی گفت: بنگاه‌داری بانک‌ها محوری ترین بحثی است که پرداختن به آن می‌تواند نجات‌بخش اقتصاد ملی باشد. سایر مسائل انتخاب شده در همایش نیز مباحث مهمی است. در بند‌های مختلف سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی به مواردی چون اقتصاد مردمی، مشارکت آحاد مردم و اقتصاد دانش‌بنیان اشاره شده‌است که بدون حمایت نظام بانکی تحقق این اهداف امکان‌پذیر نیست.

انتهای پیام/ نظام مالی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.