۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۶۲۰۹ ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۰ دسته: پول و بانک
۰

تهدیدات و ماجراجویی‌های نظامی آمریکا علیه کشورها، آن‌ها را بر این داشته است که به دنبال جایگزین‌هایی برای دلار باشند. در همین زمینه ماهاتیر محمد نخست وزیر مالزی که ایده‌های مطرح و تجربه شده‌ای در حوزه مالیه بین‌المللی دارد، پیشنهاد کرده است که کشورهای جنوب شرق آسیا و کشورهای مسلمان، ارز با پشتوانه طلا جهت معاملات مالی دوجانبه و محافظت از خود در برابر تهدیدات مالی آمریکا ایجاد نمایند. هدف از ایجاد چنین ارزی علاوه بر ایجاد یک ارز جایگزین فراگیر برای دلار در سطح بین‌المللی، افزایش امنیت مالی کشورها عنوان شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد ارز بین المللی با پشتوانه طلا یکی از موضوعاتی است که مجدداً جهت استفاده در تجارت بین المللی میان کشورها در کانون توجهات قرار گرفته است. این پیشنهاد در راستای افزایش امنیت مالی بین‌المللی کشورها در برابر آسیب های سیستم دلاری مطرح شده است.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در هفته های اخیر ایران را تهدید به اعمال تحریم های مالی بیشتری کرده است. در همین حین ترکیه با کمک خود به روسیه جهت دور زدن اوکراین برای انتقال خط لوله خود، تحریم های آمریکا را نقض می کند. به طور کلی هر زمانی که آمریکا ماجراجویی نظامی جدید آغاز یا یک مخالف خود را تحریم می کند، گزینه های جایگزین برای دلار آمریکا مورد توجه قرار می گیرند.

پیشنهاد رئیس جمهور مالزی برای ایجاد ارز بین المللی با پشتوانه طلا

در همین زمینه ماهاتیر محمد نخست وزیر مالزی در اجلاس کوالالامپور ۲۰۱۹ از مسلمانان درخواست کرد با توجه به سابقه تاریخی خود در به کارگیری ارز با پشتوانه طلا، مجدداً به استفاده از «دینار طلایی» روی بیاورند. در ادامه رؤسای ترکیه و ایران نیز از این ایده حمایت کرده اند. در کنفرانس مذکور تجارت تهاتری  و استفاده از ارزهای دیجیتالی نیز مورد بحث قرار گرفته است.

سخنان ماهاتیر محمد در سطح بین المللی از اعتبار بالایی برخوردار است و به عبارتی صدای معتبری تلقی می شود. زیرا وی توانست با اعمال کنترل بر مسیر خروج سرمایه و ثابت کردن نرخ ارز برخلاف توصیه های صندوق بین المللی پول عمل نماید و بدین طریق کشور خود را از بحران مالی سال ۱۹۹۷ محافظت کند. به نحوی که حتی بعدها صندوق بین المللی پول این اقدام ماهاتیر را تصدیق کرد. همچنین در آن زمان ماهاتیر محمد پیشنهاد داد کشورهای آسه آن که اغلب کشورهای جنوب شرقی آسیا هستند، معاملات خود را در قالب پیمان‌های پولی و اتحادیه پایاپای انجام دهند. البته این پیشنهاد برای کشورهای مسلمان نبوده است.

ماهاتیر محمد نخست وزیر مالزی همچنین در ماه های اخیر از کشورهای شرق آسیا خواسته است که یک ارز بین المللی جدید ایجاد کنند که در تجارت منطقه ای مورد استفاده قرار گیرد و مسأله دستکاری نرخ ارز را نیز حل کند.

ماهاتیر محمد گفته است که اگر می خواهیم در شرق آسیا متحد شویم باید یک ارز واحد تجاری جدید ایجاد کنیم که جدای از یک ارز داخلی است و برای اهداف تجاری مورد استفاده قرار می گیرد. ارز جدید باید بر مبنای طلا باشد، زیرا طلا دارایی بسیار پایداری نسبت به هر چیز دیگر است و در عین حال سلطه دلار در تجارت بین المللی را نیز از بین می برد.

مقابله با تهدیدات آمریکا هدف ایجاد جایگزین برای دلار

این نکته لازم به ذکر است که هدف این اقدامات و پیشنهادات، صرفاً جایگزین کردن یک ارز به جای دلار آمریکا نیست کما اینکه در حال حاضر نیز اقتصادهای کوچک قادر به عملیاتی کردن آن نخواهند بود. بلکه هدف اصلی محافظت از تجارت دوجانبه در مقابل آثار تحریم‌های آمریکا و بحران های مالی است.

دلار آمریکا از پایان جنگ جهانی تاکنون بدون چالش باقی مانده است. از طرفی هیچ قانون و توافق بین المللی نیز وجود ندارد که کشورها را ملزم به استفاده از دلار به عنوان وسیله پرداخت های بین المللی یا ذخیره ارزی نماید. بلکه در زمان فراگیر شدن دلار در سطح بین المللی، اعتقاد بر این بود که این سلطه دلار نتیجه واقعیت هایی از قبیل اقتصاد و تجارت بین المللی بزرگ و چشمیگر آمریکا است.

ایجاد ارز با پشتوانه طلا جهت افزایش امنیت مالی بین‌المللی کشورها

در ابتدا هدف این بود که دلار با پشتوانه طلا در سطح بین المللی پیشروی کند اما آمریکا رابطه دلار و طلا را در سال ۱۹۷۱ قطع نمود. در حال حاضر با اینکه چین بزرگترین تجارت کننده کالا در سطح بین المللی و به دومین اقتصاد بزرگ جهانی تبدیل شده است. اما نقش یوآن در تجارت بین المللی پایین است که البته در حال رشد است.

به صورت محلی و همچنین در سطح جهانی، پول چیزی است که به طور کلی و با حداقل ریسک و هزینه‌های معاملاتی قابل قبول است. دلار آمریکا اکنون یک تکه کاغذ با قول پرداخت است اما بدون پشتوانه طلا است. اقدام کشورها در ایجاد جایگزین برای دلار الزاماً هدف ایجاد یک ارز بین المللی فراگیر را دنبال نمی کند، بلکه هدف مقابله با تهدیدات مالی بین المللی آمریکا و توسعه روابط تجاری میان کشورها است.

منابع:

تریبیون plink.ir/OsOLG

اسپوتنیک plink.ir/19tjO

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.