۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۶۰۲۲ ۰۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۰ دسته: مالیات کارشناس: علی ملک زاده
۰

نابرابری‌های شدید ثروت و قدرت، ظرفیت نابودی همه آن‌چه در اقتصاد مهم شمرده می‌شود را داشته و موجب واگرایی اجتماعی زیادی در کشورها شده است. مالیات نکته کلیدی حل بحران نابرابری و به تبع آن جلوگیری از تراکم و انجماد منابع در اقتصاد است. پرداخت مالیات بالاتر توسط ثروتمندان و پردرآمدها موجب جریان ثروت در اقتصاد و رشد و توسعه اقتصادی است که نسبت به امور خیریه که محلی برای فرار مالیاتی ثروتمندان شده است، اولویت دارد.

به گزارش مسیر اقتصاد در بسیاری از کشورها ، ثروتمندان مالیات مؤثر کمتری نسبت به افراد فقیر می پردازند. این مسیر باید تغییر کند و هر کس متناسب با درآمد خود مالیات بپردازد. لذا باید نرخ مالیات بالاتر ثروتمندان و پردرآمدها در دستور کار قرار گیرد.

اجلاس داووس و نابرابری‌های فزاینده ویرانگر

رهبران جهان، هیئت مدیره شرکت‌ها و فعالان تأثیرگذار اقتصادی این هفته در مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس گرد هم می‌آیند. «سرمایه‌داری ذینفعان» موضوعی است که در صدر دستور کار این مجمع است. به این معنی که شرکت‌ها باید منافع همه ذینفعان اعم از کارمندان، مشتریان و جوامع و نه فقط سهامداران خودشان را در نظر بگیرند.

نابرابری‌های شدید ثروت و قدرت، ظرفیت نابودی همه آن‌چه در اقتصاد مهم شمرده می‌شود را دارد. بر اساس کوهی از شواهد بین رشته‌ای، واضح است كه نابرابری‌های شدید درآمد، ثروت و فرصت، مؤسسات مردم‌سالارانه را تضعیف می‌كند، فعالیت اقتصادی سالم را بی‌ثبات می‌كند، نا آرامی‌های اجتماعی را به وجود می‌آورد و مانع از پاسخ‌دهی مناسب به تهدیدهای زیست‌محیطی می‌شود.

نفوذ و قدرت ثروتمندان در سیاست‌گذاری اقتصاد

با این حال اقتصاد جهانی به صورت خودکار نابرابری تولید می‌کند و ثروت را با سرعتی بالا و سرسام‌آور به سمت خاصی از جامعه می‌برد. اکنون چند هزار میلیاردر بیش از نیمی از ثروت جهان را در اختیار دارند و بیشترین قدرت تغییر اوضاع یا جلوگیری از تغییر مثبت به نفع جامعه را در اختیار دارند. همانطور که در ده‌ها سال گذشته چنین اتفاقی افتاده است.

لذا این یک نشانه مثبت است که بسیاری از این میلیاردرها در این هفته در داووس به سیاست‌گذاران و فعالان ملحق می‌شوند تا در مورد چگونگی دستیابی به بهبود در امور اقتصادی صحبت کنند.

مالیات بالاتر بر ثروتمندان مهم‌ترین راهکار نابرابری و نجات اقتصاد

همان‌طور که مجمع سال گذشته نشان داد، برجسته‌ترین کاری که این مجمع می‌تواند انجام دهد یعنی پرداخت مالیات بالاتر توسط ثروتمندان، عموماً آخرین کاری است که می‌خواهند در مورد آن صحبت کنند. به این معنی که نسبت به مهم‌ترین راهکار که پرداخت مالیات بالاتر توسط پردرآمدها و ثروتمندان است، اکراه زیادی وجود دارد.

در بسیاری از کشورها، ثروتمندان نرخ مالیات موثر کمتری نسبت به افراد با درآمد متوسط پرداخت می‌کنند. عدم توجه به این ظرفیت درآمدی موجب می‌شود دولت‌ها ریاضت اقتصادی اعلام کنند و یا با افزایش میزان بدهی بار کسری بودجه را به عموم مردم تحمیل کنند.

۴۰ درصد سرمایه‌گذاری خارجی با استفاده از شرکت‌های صوری

در همین حال صنعتی در جهان به راه افتاده است که وکلایی برای دفاع از ثروت و درآمد ثروتمندان، وقت خود را صرف شناسایی موقعیت‌های اجتناب و فرار مالیاتی می‌کنند. این افراد با برنامه‌ریزی و بازی با اعداد و ارقام، در پنهان کردن هزاران میلیارد دلار ثروت از مالیات، تلاش می‌کنند.

بر اساس برآوردها، حدود ۱۰ تا ۱۲ درصد از کل ثروت در جهان در یک فضای پیچیده‌ای از حوزه‌های قضایی، امنیتی و شرکت‌های وابسته پنهان شده است. مطالعه اخیر صندوق بین المللی پول تخمین می‌زند که ۴۰ درصد از سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی- حدود ۱۵ میلیارد دلار – از طریق شرکت‌های صوری و بدون فعالیت تجاری واقعی انجام می‌شود.

واگرایی اجتماعی و لوکس‌گرایی نتیجه عدم پرداخت مالیات بالاتر بر ثروتمندان

این ثروت پنهان عموما در اختیار عده‌ای خاص قرار دارد. میلیاردها دلار پول به سمت سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات لوکس در جریان هستند. جرثقیل‌هایی که در شهرهای بزرگ برای ساخت برج‌های لوکس بالا می‌روند به منزله بی‌حرمتی به افرادی است که از تامین مسکن ارزان‌قیمت خود عاجز مانده‌اند.

در بسیاری از کشورها، فروپاشی همبستگی اجتماعی و افزایش تمایلات مهاجرت و افراط‌گرایی سیاسی مشاهده می‌شود. مردم این کشورها عمیقا اعتقاد دارند كه سیستم علیه آنها اقدام کرده و باعث ایجاد احساس بی‌عدالتی و كاهش اعتماد اجتماعی شده است.

این فرایند واگرایی اجتماعی که در داخل کشورها و بین کشورها به وجود آمده است، برای همه مردم از جمله میلیاردرها و میلیونرها زیان‌آور و فاجعه‌بار خواهد بود.

افزایش رشد اقتصادی با اعمال نرخ مالیات پلکانی بالاتر بر ثروتمندان و پردرآمدها

تنها راه رهایی از چنین وضعیتی استفاده از نظام مالیاتی کارآمد است. لذا توصیه‌های اخلاقی و  بشردوستانه باید کنار گذاشته شده و در مورد نظام مالیاتی صحبت کرد. زیرا که اخیرا میلیاردرها از راه اقدامات خیریه و به ظاهر بشردوستانه قانون مالیاتی را دور زده و فرار مالیاتی می‌کنند.

میلیونرهای میهنی با فراخوانی جهانی به تشکیل گروه اولیه ۱۲۳ نفره از ۸ کشور جهان اقدام کرده و در بیانیه خود آورده‌اند: مالیات بهترین و تنها راه مناسب برای اطمینان از سرمایه‌گذاری کافی در مواردی است که عموم جوامع به آن احتیاج دارند. هم‌چنین این سخن مدیر عامل صندوق بین المللی پول مورد تایید است که نرخ مالیات پلکانی بر درآمدهای بالاتر و ثروتمندان می‌تواند بدون آسیب رساندن به رشد اقتصادی افزایش یابد.

ذینفعان مانع جریان مولد ثروت در جامعه

حقیقت تلخ این است که بهترین راه حل برای سخت‌ترین و پر فشارترین مشکلات جامعه ممکن است ناراحتی ذینفعان و بسیاری از کسانی که به داووس دعوت شده‌اند را در پی داشته باشد و پیگیر اجرایی نمودن آن نباشند.

ثروتمندان باید ثروت خود را در اقتصاد به جریان بیندازند. آن ها باید ثروت ها و درآمدهای پنهان خود را از پناهگاه‌های مالیاتی و مسیرهای فرار و اجتناب مالیاتی بیرون بکشند. ثروت و سرمایه در جامعه باید از بخش غیرمولد و سوداگری خارج شده و در خدمت بشریت و عموم جامعه قرار گیرد.

اشتراک ثروت و منابع مالی تحت عنوان مالیات تامین کننده بودجه ایالت‌ها و مردم است و فعالیت‌های به ظاهر خیرخواهانه و بشردوستانه جایگزین درآمدی مناسبی برای فرار مالیاتی انجام شده نیست.

منبع: گاردین

انتهای پیام/دولت و حاکمیت



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.