۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۵۹۳۵ ۰۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۰ دسته: تجارت و دیپلماسی، سازمان تجارت جهانی کارشناس: میرهادی رهگشای
۰

در طول هفته‌های اخیر آمریکا و چین پس از بیش از ۲ سال مذاکره دوجانبه و وضع تعرفه متقابل بر واردات کالا از یکدیگر، نهایی شدن انعقاد مرحله اول یک توافق تجاری دوجانبه را اعلام کردند. اما مقامات اروپایی معتقدند برخی از بندهای این توافق می‌تواند به کاهش تبادلات تجاری این دو کشور با اروپا منجر شود و از این نظر خلاف قوانین WTO است. در طول ۲ سال اخیر آمریکا با اقداماتی همچون افزایش تعرفه واردات کالاها، انعقاد توافقات تجاری دوجانبه و چندجانبه مستقل از سازوکار WTO و جلوگیری از اضافه شدن داور جدید به نهاد داوری این سازمان، سازمان تجارت جهانی را تضعیف کرده است.

به گزارش مسیر اقتصاد اقدامات دولت آمریکا در طول سه سال اخیر تحولات گسترده‌ای در عرصه تجارت بین‌الملل درپی داشته است؛ تضعیف سازمان تجارت جهانی و تعطیلی نهاد داوری این سازمان، حرکت بیشتر کشورها به سمت حمایت از تولیدات داخلی در برابر واردات و همچنین تقویت توافقات تجاری دوجانبه در مقابل چندجانبه‌گرایی، ازجمله این تحولات بوده است. به طور خاص تلاش برای مهار چین در عرصه تجارت جهانی و تلاش برای رسیدن به یک توافق تجاری دوجانبه با این کشور یکی از مهم‌ترین برنامه‌های دولت آمریکا در طول سال‌های اخیر بوده است.

انعقاد توافق تجاری دوجانبه بین آمریکا و چین

در طول هفته‌های اخیر آمریکا و چین پس از بیش از ۲ سال مذاکره دوجانبه و وضع متقابل تعرفه بر واردات کالا از یکدیگر، نهایی شدن انعقاد مرحله اول یک توافق تجاری دوجانبه را اعلام کردند.

بر اساس این توافق آمریکا به چین تضمین داده است که فعالیت شرکت‌های چینی در بازار داخلی خود را محدود نمی‌کند و از وضع تعرفه واردات بیشتر بر کالاهای چینی نیز صرف نظر می‌کند. در مقابل چین نیز علاوه بر تضمین خرید محصولات بیشتر از آمریکا، خصوصا در حوزه کشاورزی، به طور متقابل از وضع تعرفه واردات بر کالاهای آمریکا خودداری می‌کند.

توافق تجاری آمریکا و چین به سود اروپاست؟

انعقاد این توافق تجاری دوجانبه بین آمریکا و چین از آن جهت که از التهابات پیش روی عرصه تجارت جهانی می‌کاهد، برای دیگر کشورها نیز یک خبر خوب محسوب می‌شود؛ اما در عین حال افزایش تبادلات تجاری آمریکا و چین به معنای کاهش تبادلات با دیگر کشورها و اتحادیه‌های اقتصادی و به طور خاص اتحادیه اروپاست.

تفاهم آمریکا و چین بر سر مسائل مربوط به تجارت جهانی، از طرفی به دلیل کاهش محدودیت‌های تجاری این کشور علیه کالاهای وارداتی، به بهبود وضعیت تجارت خارجی اتحادیه اروپا نیز منجر می‌شود؛ اما در عین حال این توافق می‌تواند با تقویت تجارت دوجانبه چین و آمریکا، به کاهش مبادلات تجاری اروپا با این کشورها نیز منجر گردد.

توافق تجاری دوجانبه آمریکا و چین برخلاف قوانین WTO است

مقامات اروپایی نیز ضمن ابراز خرسندی از تفاهم اولیه آمریکا و چین بر سر یک توافق تجاری، که می‌تواند به تلاطمات کنونی عرصه تجارت جهانی پایان دهد، اعلام کرده‌اند اگر این توافق برخلاف قواعد سازمان تجارت جهانی باشد، علیه آن شکایت خواهند کرد.

فیل هوگان نماینده تجاری اتحادیه اروپا پس از اعلام جزئیات توافق تجاری دوجانبه آمریکا و چین گفته است با دقت درحال بررسی بندهای این توافق هستند تا عدم مطابقت احتمالی آن با قوانین سازمان تجارت جهانی را مشخص نمایند.

بر اساس یکی از بندهای این توافق چین ملزم شده است بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار کالای بیشتر از آمریکا وارد نماید؛ و این بدان معنی است که واردات چین از دیگر کشورها و به طور خاص اتحادیه اروپا کاهش خواهد یافت. از این رو مقامات اروپایی معتقدند توافق تجاری آمریکا و چین درنهایت به ضرر اروپا تمام می‌شود و برخلاف قوانین WTO است.

بر اساس قوانین سازمان تجارت جهانی، توافقات تجاری دوجانبه بین اعضا امکان پذیر است اما این توافقات نباید مانعی برای مبادلات تجاری یکی از کشورهای طرف توافق با کشورهای ثالث ایجاد نماید.

نماینده تجاری اتحادیه اروپا با تأکید بر اینکه هنوز به طور دقیق جزئیات این توافق تجاری را مورد بررسی قرار نداده، گفته است اگر این توافق خلاف قواعد WTO باشد، اتحادیه اروپا بدون شک در راستای تلاش برای تأمین منافع تجاری خود، علیه آن به طور رسمی شکایت خواهد کرد.

یکجانبه گرایی آمریکا دلیل تضعیف سازمان تجارت جهانی

آقای هوگان به عنوان نماینده تجاری اتحادیه اروپا در هفته گذشته به آمریکا سفر کرد تا درخصوص توقف سیاست‌های یکجانبه‌گرایی آمریکا در عرصه تجارت با مقامات این کشور مذاکره نماید. مقامات اروپایی معتقدند آمریکا باید سیاست‌های حمایت‌گرایی خود از کالاهای داخلی را کنار بگذارد و به روند فزاینده تضعیف سازمان تجارت جهانی در عرصه تجارت بین‌الملل پایان دهد.

در طول ۲ سال اخیر آمریکا با اقداماتی همچون افزایش تعرفه واردات کالاها، انعقاد توافقات تجاری دوجانبه و چندجانبه مستقل از سازوکار WTO و جلوگیری از اضافه شدن داور جدید به نهاد داوری این سازمان، سازمان تجارت جهانی را تضعیف کرده است.

منبع: بلومبرگ plink.ir/oQ4mz

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.