۰۲ خرداد ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۵۹۲۱ ۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۰ دسته: تجارت و دیپلماسی، راه ابریشم چین
۱

یکی از اقداماتی که آمریکا و متحدانش برای جلوگیری از پیشرفت چین در قالب جاده ابریشم جدید در دستورکار قرار داده‌اند، طرح «شبکه نقطه‌های آبی» است. هسته اصلی این طرح یک سازوکار اعتبارسنجی است که از سوی آمریکا مدیریت می‌شود. آمریکا و متحدانش معتقدند پروژه‌های چین در قالب جاده ابریشم، فاقد استانداردهای لازم در زمینه‌هایی همچون «مشارکت بخش خصوصی به جای دولت‌ها»، «شفافیت»، «پایداری» و «رعایت ملاحظات اجتماعی و زیست محیطی» است. به این ترتیب آمریکا قصد دارد بار دیگر از حربه «استانداردگذاری جهانی»، این بار در حوزه توسعه زیرساخت‌ها، استفاده کند و از پیشبرد پروژه‌های زیرساختی چین در دیگر کشورهای جهان جلوگیری نماید.

به گزارش مسیر اقتصاد در طول سال‌های اخیر کشور چین توانسته است با تعریف طرح «جاده ابریشم جدید»، بسیاری از کشورها را با خود همراه نماید. هدف چین از این ابرپروژه، بهبود روابط تجاری و اقتصادی خود با بسیاری از کشورهای آسیایی، اروپایی و آفریقایی، از طریق اجرای پروژه‌های زیرساختی در این کشورهاست.

«شبکه نقطه‌های آبی» پاسخ آمریکا به طرح جاده ابریشم چین

اما به طور طبیعی این اقدام چین به کاهش قدرت آمریکا در عرصه جهانی منجر می‌شود و از این رو در این مدت آمریکا و متحدانش در شرق آسیا و غرب اروپا، اقداماتی را برای مقابله با آن در دستورکار قرار داده‌اند؛ که یکی از آن‌ها طرح «شبکه نقطه‌های آبی» است.

برای این منظور در اواخر سال گذشته میلادی و در حاشیه نشست گروه آسه‌آن، آمریکا با همکاری دو کشور ژاپن و استرالیا از یک طرح زیرساختی و بلندپروازانه رونمایی کرد که هدف آن «توسعه پایدار و چندجانبه زیرساخت‌های کشورهای شرق و جنوب آسیا» عنوان شده است.

«استانداردگذاری توسعه زیرساخت‌ها» هدف آمریکا برای محدود نمودن چین

یکی از مهم‌ترین اهداف طرح شبکه نقطه‌های آبی «استانداردگذاری در زمینه توسعه زیرساخت‌ها» عنوان شده است. در واقع آمریکا و متحدان این کشور معتقدند مدل چینی توسعه زیرساخت‌ها پایدار نیست و کشورها را در آینده با مشکلاتی مواجه می‌نماید و در این زمینه بارها چین را در این زمینه مورد انتقاد قرار داده‌اند.

تأکید کشورهای آمریکا، ژاپن و استرالیا در طرح شبکه نقطه‌های آبی بر مسئله استانداردگذاری توسعه زیرساخت‌های کشورها، به قدری قابل توجه است که معتقدند این طرح می‌تواند به کلی استانداردهای این حوزه در بخش‌های عمرانی، دیجیتال، معدن و حتی بخش‌های مالی را متحول نماید؛ و معتقدند اجرای این طرح در نهایت به استانداردگذاری برای همه کشورهای جهان منجر می‌شود.

از این رو مقامات کشورهای آمریکا، ژاپن و استرالیا، درخصوص طرح شبکه نقطه‌های آبی، بر مسائلی همچون «مشارکت گسترده بخش خصوصی به جای دولت‌ها»، «شفافیت»، «پایداری» و «رعایت ملاحظات اجتماعی و زیست محیطی» تأکید کرده‌اند؛ نبود این موارد در طرح جاده ابریشم جدید، محورهای انتقاد کشورهای غربی علیه این ابرپروژه کشور چین است.

«استانداردگذاری جهانی» راهبرد آمریکا در تحمیل خواسته‌ها به دیگر کشورها

در واقع هسته اصلی طرح شبکه نقطه‌های آبی یک «سازوکار اعتبارسنجی» است که از سوی آمریکا مدیریت می‌شود. این سازوکار اعتبارسنجی در ابتدای کار تنها پروژه‌های زیرساختی دارای استانداردهای لازم را مورد تأیید قرار می‌دهد. در ادامه و در صورت تأیید استانداردهای پروژه‌ها، آن‌ها به مراحل بعدی یعنی تأمین مالی و اجرا ارجاع داده می‌شوند.

در واقع آمریکا و متحدانش کشور چین را به رعایت نکردن استانداردها متهم می‌کنند و قصد دارند در این زمینه سازوکاری برای «استانداردگذاری جهانی» در حوزه توسعه زیرساخت‌ها راه‌اندازی نمایند. اما نکته اساسی در این زمینه اینکه چرا استانداردهایی که از سوی آمریکا، حتی در صورت همکاری ژاپن و استرالیا، تعیین می‌شود، باید به عنوان استاندارد جهانی پذیرفته شود؟

هدف آمریکا جلوگیری از اجرای پروژه‌های جاده ابریشم چین است

از طرف دیگر به طور قطع می‌توان گفت بسیاری از پروژه‌های زیرساختی فعلی کشورها که اکنون در قالب جاده ابریشم چین در حال اجراست، در سازوکار اعتبارسنجی طرح شبکه نقطه‌های آبی، فاقد استاندارد تشخیص داده خواهند شد؛ بنابراین یکی از اهداف مسلم آمریکا از راه‌اندازی طرح شبکه نقطه‌های آبی و سازوکار اعتبارسنجی پروژه‌های آن، جلوگیری از اجرای پروژه‌های جاده ابریشم جدید چین در دیگر کشورهای جهان است.

با وجود این هنوز تمامی ابعاد طرح بلندپروازانه شبکه نقطه‌های آبی از سوی آمریکا، ژاپن و استرالیا تشریح نشده است و انتظار می‌رود در آینده و پس از مشخص شدن جوانب این طرح، تقابل آن با طرح جاده ابریشم چین بیش از پیش نمایان گردد.

منبع: پایگاه تحلیلی خبری جاده ابریشم plink.ir/zzDhs

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل

  1. با سلام و تشکر بابت نکات مفیدی که مطرح کردید.

    با یک جمله در تحلیل مشکل داشتم:
    "هدف چین از این ابرپروژه، بهبود روابط تجاری و اقتصادی خود با بسیاری از کشورهای آسیایی، اروپایی و آفریقایی، از طریق اجرای پروژه‌های زیرساختی در این کشورهاست."
    ===» محدود کردن هدف چین از این ابرپروژه به اجرای پروژه های زیرساختی، تعریف دقیقی از ابعاد و اهداف این طرح نیست و مخاطبان را در آینده دچار سردرگمی خواهد کرد.
    چین در این طرح و در کنار گسترش زیرساخت ها به حوزه هایی چون گردشگری، تجارت آزاد و موارد متعدد دیگری می پردازد.

    سپاس

    ۰۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.