۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۵۴۷۴ ۱۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۴ دسته: اقتصادِ محور مقاومت، دولت و حکمرانی کارشناس: محمد امینی رعیا
۵

بامداد روز جمعه ۱۳ دی ماه سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس جمهوری اسلامی ایران به درجه رفیع شهادت رسید و ملت ایران را داغدار کرد. پس از این واقعه، انتقام سخت از متولیان این اقدام یعنی آمریکا و رژیم های غاصب همراه آن از جمله اسرائیل، به مطالبه ای عمومی تبدیل شد. برای انتقام سخت می توان راهبردهای مختلف کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت متصور بود؛ یکی از راهبردهای بلندمدت در این زمینه، تقویت هوشمندانه «اقتصادِ محور مقاومت» به فرماندهی سپاه قدس جمهوری اسلامی ایران است.

به گزارش مسیر اقتصاد در ساعات ابتدایی روز جمعه ۱۳ دی ماه خبری تکان دهنده ملت ایران را داغدار کرد؛ شهادت سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس جمهوری اسلامی ایران. اقدامی که با دستور مستقیم رئیس جمهور آمریکا و توسط نظامیان مستقر این کشور در عراق انجام شد.

از یک طرف چیزی جز شهادت شایسته مقام این سردار بزرگ نبود و از یک طرف فقدان او، که در نظرسنجی های مختلف جزو محبوب ترین شخصیت های ایرانی و جهانی به شمار می رود، مصیبت بزرگی است.

در بخشی از پیام رهبر انقلاب به مناسبت شهادت حاج قاسم سلیمانی آمده است:

«سردار بزرگ و پرافتخار اسلام آسمانی شد. دیشب ارواح طیّبه‌ی شهیدان، روح مطهّر قاسم سلیمانی را در آغوش گرفتند. سالها مجاهدت مخلصانه و شجاعانه در میدانهای مبارزه با شیاطین و اشرار عالم و سالها آرزوی شهادت در راه خدا، سرانجام سلیمانی عزیز را به این مقام والا رسانید و خون پاک او به دست شقی‌ترین آحاد بشر بر زمین ریخت. این شهادت بزرگ را به پیشگاه حضرت بقیّة‌الله‌ ارواحنا فداه و به روح مطهّر خود او تبریک و به ملّت ایران تسلیت عرض میکنم. او نمونه‌ی برجسته‌ای از تربیت‌شدگان اسلام و مکتب امام خمینی بود، او همه‌ی عمر خود را به جهاد در راه خدا گذرانید. شهادت پاداش تلاش بی‌وقفه‌ی او در همه‌ی این سالیان بود، با رفتن او به حول و قوّه‌ی الهی کار او و راه او متوقّف و بسته نخواهد شد، ولی انتقام سختی در انتظار جنایتکارانی است که دست پلید خود را به خون او و دیگر شهدای حادثه‌ی دیشب آلودند. شهید سلیمانی چهره‌ی بین‌المللی مقاومت است و همه‌ی دلبستگان مقاومت خونخواه اویند. همه‌ی دوستان -‌و نیز همه‌ی دشمنان- بدانند خطّ جهاد مقاومت با انگیزه‌ی مضاعف ادامه خواهد یافت و پیروزی قطعی در انتظار مجاهدان این راه مبارک است. فقدان سردار فداکار و عزیز ما تلخ است ولی ادامه‌ی مبارزه و دست یافتن به پیروزی نهایی کام قاتلان و جنایتکاران را تلخ‌تر خواهد کرد.»

پس از این حادثه، رهبر انقلاب در حکمی سردار قاآنی را به عنوان فرمانده جدید سپاه قدس جمهوری اسلامی ایران منصوب نمودند.

انتقام سخت مطالبه مردم ایران

همانطور که در پیام رهبر انقلاب آیت الله خامنه ای آمده و البته به مطالبه ای عمومی تبدیل شده، جمهوری اسلامی ایران با همکاری متحدین منطقه ای خود، در پی تدارک یک انتقام سخت است تا بدینوسیله، آمریکا و استکبار جهانی و رژیم های غاصب از جمله اسرائیل که در این حادثه نقش داشته اند را به سزای اعمالشان برساند.

انتقام سخت ابعاد مختلفی دارد و البته راهبردهایی برای آن می توان متصور شد که بخشی کوتاه مدت، بعضی میان مدت و بعضی نیز بلندمدت است.

اخراج نظامیان آمریکایی از عراق و به طور کلی منطقه با کمک کشورهای هم پیمان، تقویت حضور ایران در کشورهای منطقه از طریق مسیرهای همکاری جویانه و حمله به پایگاه های نظامی آمریکا و اسرائیل، از جمله پیشنهادهای قابل تاملی است که تاکنون در این زمینه مطرح شده است.

تقویت «اقتصادِ محور مقاومت» ماموریت بلندمدت سپاه قدس در انتقام سخت

اما یکی از اقدامات مهمی که ضروریست در بُعد بلندمدتِ انتقام سخت در دستور کار قرار گیرد، تقویت «اقتصادِ محور مقاومت» است. در حال حاضر کشورهای محور مقاومت از جمله عراق و سوریه، اقتصاد ضعیفی دارند و در عمده حوزه ها نیازمند بازسازی و تقویت هستند.

جمهوری اسلامی ایران نیز علیرغم حضور فعالانه در این کشورها و انجام اقدامات مختلف، طرح هوشمندانه و تثبیت شده ای در این زمینه نداشته است. لذا اقدامات انجام شده هرچند گامی رو به جلو بوده، اما نتوانسته در تقویت اقتصادی این کشورها متناسب با ظرفیت های متعددی که وجود دارد، موثر واقع شود.

یکی از دلایل این مسئله، نبود متولی مشخص و واحد در این زمینه است که باعث شده اقدامات انجام شده فاقد یک نظم و نسخ مشخص و فرماندهی یکپارچه باشد. در شرایط فعلی، این راهبرد می تواند به عنوان یکی از ماموریت های اصلی سپاه قدس جمهوری اسلامی ایران قرار گیرد و این نهاد با کمک گرفتن از سایر دستگاه های داخلی و خارجی، نقش آفرینی ویژه تری نسبت به گذشته در این امر داشته باشد.

پیشنهادهای متعددی برای اقدام هوشمندانه و منسجم در تقویت اقتصادِ محور مقاومت وجود دارد که قابل ارائه است؛ به گونه ای که همزمان با بهبود وضعیت اقتصادی این کشورها، اقتصاد ایران نیز تقویت شود و توسعه یابد. فرماندهی اقتصادِ محور مقاومت باید به گونه ای باشد که این کشورها همزمان با هم به یک قدرت منطقه ای و جهانی تبدیل شوند و این میسر خواهد بود.

انتهای پیام/ دولت و حاکمیت

  1. سردار ابوالفضل شکارچی سخنگوی نیروهای مسلح گفت: انتقام خواست ملت‌های آزادی‌خواه است.

    آقای شکارچی،
    انتقام خصلت نفسانی‌ست بخشش صفت آزادگان می‌باشد، از کریمان عفو بودست از لئیمان انتقام.

    سرور گرامی،
    تنها راه نجات کشور اتحاد ماست که هم‌صدا جمهوری اسلامی را تشویق به انجام دو فوریت نماییم:
    ۱- مذاکره با آقای ترامپ برای دفع تهدیدات خارجی،
    ۲- به رسمیت شناختن حق آزادی بیان مصوب قانون اساسی جهت حل مشکلات داخلی،
    با تشکر از توجه شما،

    ۷۲
    • خجالت نمیکشی؟ از چه چیزی میخوای بگذری؟ واقعا در داشتن یک ذره انسانیت در وجودت شک نکردم بلکه یقین کردم . بخشش در اینجا جا داره؟ کسی بیاد بزنه پدر یا برادرت را عمدا و آگاهانه بکشه و زل بزنه تو چشمات و بگه خیلی کار خوبی کردم دم خودم گرم باید زودتر این کار را میکردم. وجدانا به اون نفس بی وجدانت رجوع کن ببین همچین آدمی را میبخشی؟ بی غیرتی بی وجودی هم حدی داره شما نه شرف دارید نه غیرت . زندگی دو روزه دنیا بالاخره تمام میشه. برای چی میخوای با ترامپ خبیث مذاکره کنی ؟این دیو زشت صورت و سیرت انسان هست ؟ صدای میلیونی جمعیت تشییع کننده را نشنیدی که انتقام انتقام . فقط تو انسانی ۷ میلیون تشییع کننده تهرانی و میلیون ها نفر در کرمان خوزستان مشهد قم و بقیه شهرها از هر گروه و قشری و هر صلیقه ای که فریاد انتقام دادن لعیم هستن تو انسانی ؟ خدا لعنت کنه بی شرف بی وجود بی ناموس بی وطن

      ۱۵

    • اون خصلت بخششی که صفت کریمان هست را در سردار شهید سلیمانی باید جستجو کنی وقتی که به داعش ها گفتن از فلان منطقه خارج بشید کاری با شما نداریم داعش ها گفتن یه حرف شما اعتمادی نداریم شاید از پشت سر ما را بزنید ولی اگه سلیمانی قول بده روی حرفش حساب باز میکنیم.
      بی وجدان بی غیرت پست فطرت ترامپ اعلام میکنه عمدا زدم و خوبم کردم که ترور کردم بعد دعوت به مذاکره میکنه از ترس اینکه ایران جواب نده . حالا توی خبیث ملعون کثیف میگی بریم مذاکره دقیقا داری نقشه اون خبیث را توصیه میکنی .حتی خدا با اون همه رحمت ی که داره میگه اگه از گناهت اظهار پشیمانی نکنی یعنی توبه نکنی نمی بخشم و به جهنم میفرستم تو را . آخه لعنتی آشغال تو از خدا کریم تری ؟

      ۱۶

    • مطمئنم که اونیه دونه مثبت رو هم خودت به خودت دادی انسان بی هویت و بزدل
      تو از جان خودت ترسیده ای که اینطور دعوت به مذاکره می کنی و ناتوانی ذهنی و تحلیلی در فهم بخشش داری.

      ننگ بر امثال شما

      ۰۳

    • یعنی استراتژی سیاست خارجی را بااین افاضات در نوردیدی.
      دیپلماسی خفت

      ۱۱



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.