۱۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۵۱۹۲ ۰۸ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

کمیته امور مالی مجلس سنای آمریکا با تصویب اولین مرحله از تحریم‌ها علیه پروژه خط لوله نورد استریم ۲ روسیه به اروپا، در نظر دارد شرکت‌های غیرآمریکایی را از همکاری با این پروژه منع و در صورت تخطی مجازات نماید. یکی از ابزارهای آمریکا در این زمینه، سلطه بر شبکه مالی جهانی شامل دلار و سوئیفت است. سوء استفاده آمریکا از سیستم مالی جهانی یکی از چالش‌های اساسی برای آینده اروپا تلقی شده است. این اقدامات آمریکا کشورهای مختلف از قبیل چین، روسیه و اروپا را بر آن داشته است که به فکر ایجاد سیستم‌های مالی جایگزین دلار و سوئیفت باشند.

به گزارش مسیر اقتصاد در هفته های اخیر کمیته امور مالی مجلس سنای آمریکا اولین مرحله از لایحه اعمال تحریم علیه پروژه خط لوله نورد استریم روسیه به اروپا را تصویب کرده است. طبق این لایحه، تحریم هایی علیه شرکت های غیرآمریکایی که در ساخت خط لوله نورد استریم ۲ روسیه همکاری می کنند، اعمال خواهد شد. این لایحه نیز مانند بسیاری از اقدامات تحریمی آمریکا به نفوذ این کشور در کل شبکه مالی جهانی متکی است. در همین راستا نامه ای از طرف سناتور تد کروز و ران جانسون، شرکت آلسیس که در این پروژه روسی همکاری می کند را تهدید به منع هرگونه همکاری مالی با آمریکا کرده است.

«شبکه مالی جهانی» ابزار آمریکا برای اقدام علیه کشورهای مخالف

سؤال این است که چگونه آمریکا می تواند این کار را انجام دهد؟ پاسخ این است که از سال ۲۰۰۱ آمریکا به طور فزآینده ای شبکه های اقتصادی و مالی جهانی را به سلاح هایی جهت مقابله با مخالفان و دشمنان خود تبدیل کرده است.

شبکه های مالی مانند سیستم پایاپای دلاری و پیام‌ر‌سان مالی سوئیفت که پایه و اساس شبکه مالی جهانی را فراهم می کنند، توسط آمریکا برای جمع آوری اطلاعات و منزوی کردن اقتصادهایی همانند ایران از سیستم مالی جهانی مورد استفاده قرار می گیرند.

کنترل این شبکه های مالی و اقتصادی به آمریکا این امکان را می دهد تحریم‌های ثانویه علیه کشورها، شرکت ها یا افراد مورد نظر را اعمال نماید. این مسأله موجب می شود که بازیگران غیرآمریکایی پایبند به تحریم ها باشند و در صورت تخطی با مجازات های سنگینی مواجه شوند.

سوء استفاده آمریکا از شبکه های مالی جهانی چالش مهم برای آینده اروپا

اکنون این رویه آمریکا منجر به واکنش های شدید شده است و سایر کشورها در حال فکر کردن در مورد چگونگی پاسخ بهتر به این اقدامات آمریکا هستند. راهکار کشورها برای مقابله، شامل تهدید به تلافی با ایجاد شبکه های مخصوص خود یا محافظت از خود در برابر فشارهای آمریکا است.

دولت ها از این تاکتیک های آمریکا ناراضی هستند و به اعمال مجازات های فرامرزی علیه پروژه خط لوله نورد استریم ۲ روسیه واکنش نشان داده اند.

طبق گزارشی که امسال توسط شورای روابط بین الملل اتحادیه اروپا منتشر شده است، سوء استفاده آمریکا از شبکه های مالی به عنوان یک چالش مهم برای اتحادیه اروپا توصیف شده و پیشنهاد شده است که اروپا ابزارهای لازم برای تلافی یا جلوگیری از تحریم های آمریکا را توسعه دهد.

جنگ اقتصادی مرحله بعدی درگیری چین و آمریکا

رقبایی از قبیل چین نیز نگران و عصبانی هستند. در هفته های اخیر توافق تجاری موقت مرحله اول میان چین و آمریکا حاصل شده است. با اینحال روشنفکران سیاسی چینی چشم انداز روابط میان آمریکا و چین را خوشبینانه نمی بینند. آن ها بر عقیده اند که جنگ مالی در حال ظهور است.

لو جیوی اقتصاددان لیبرال و وزیر پیشین دارایی چین پیش بینی کرده است که مرحله بعدی درگیری بین چین و آمریکا یک جنگ اقتصادی است. سایر کارشناسان چینی نیز چنین پیش بینی هایی را دارند. مسأله ای که آن ها می بینند این است که تلاش های آمریکا برای سلاح سازی از شبکه مالی جهانی امنیت چین را به تحلیل می برد.

گزینه های کشورها جهت مقابله با سلاح سازی مالی آمریکا

کشورهایی که از سلطه آمریکا ناراضی هستند سه گزینه اصلی در دست دارند. اول اینکه آن ها می توانند شبکه های مالی مختص خود را توسعه دهند. بحث های زیادی در چین جهت ایجاد سیستم های جایگزین سوئیفت و سیستم پایاپای دلار وجود دارد. روسیه نیز در تلاش برای ایجاد یک سیستم پرداخت بین المللی جایگزین است و از جانب دیگر کشورها از جمله ترکیه نیز مورد توجه قرار گرفته است.

گزینه دیگر اقدامات تلافی جویانه است که البته ممکن است کشورها به دلیل نداشتن شبکه مالی قدرتمند همانند آنچه تحت اختیار آمریکا است امکان موفقیت چندانی نداشته باشند. راهکار سوم سرپا ایستادن و دفاع از خود است که شامل اقدامات روسیه در کاهش وابستگی خود به دلار و سوئیفت و اقدامات چین در داخلی سازی تکنولوژی جهت کاهش وابستگی به صنعت آمریکا می شود.

منبع: روزنامه واشنگتن پست plink.ir/nVuwE

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.