۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۴۴۳۹ ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۰ دسته: فرار مالیاتی، مالیات کارشناس: علی ملک زاده
۰

کاهش درآمدهای مالیاتی در آمریکا موجب ارائه راهکارهایی از سوی کارشناسان شده است. در این میان مقابله با فرار مالیاتی به عنوان اولویت‌دارترین راهکاری شناخته شده است که علاوه بر جذب منابع مالی گسترده برای دولت، کمترین فشار را به مردم وارد می‌آورد. افزایش سرمایه‌گذاری در فناوری اطلاعات مالیاتی، سوت‌زنی و افزایش حسابرسی‌ها از راهکارهای مقابله با فرار مالیاتی است.

به گزارش مسیر اقتصاد اختلاف بر سر چگونگی افزایش درآمدهای مالیاتی در آمریکا بین کارشناسان و سیاستمداران وجود دارد. در این بین جلوگیری از فرار مالیاتی راهکاری عملیاتی است که کمترین فشار را بر عموم وارد می کند و راهکار اولویت‌دار اصلاح نظام مالیاتی آمریکا عنوان شده است.

۴ راهکار برای کاهش فرار مالیاتی در آمریکا

تجزیه و تحلیل جدید واشنگتن پست چهار راهکار اساسی برای کاهش فرار مالیاتی ارائه می دهد. این راهکارها عبارتند از: انجام ممیزی ها و حسابرسی ها با تمرکز بهتر، بالا بردن بهره وری فرآیندهای اجرایی سازمان مالیاتی به بالاترین سطح، توسعه سرمایه گذاری در فناوری اطلاعات مالیاتی و گسترش گزارشگری درآمدها (سوت زنی)

انجام این راهکارها می تواند بیش از یک تریلیون دلار درآمد در دهه آینده ، عمدتاً از طریق مالیات دهندگان با درآمد بسیار بالا جمع آوری کند. این چهار راهکار می تواند بسیار بیش تر از افزایش نرخ مالیات به ۷۰ درصد برای افراد پردرآمد برای دولت درآمد کسب کند.

قدرت سیستم اطلاعاتی نظام مالیاتی آمریکا عامل کاهش فرار مالیاتی

میزان سرمایه گذاری سازمان مالیاتی آمریکا در فناوری اطلاعات و گسترش IT کمتر از یک چهارم میزان سرمایه گذاری بانک های بزرگ است. سیستم های اطلاعاتی سازمان مالیاتی آمریکا هنوز بر پایه سیستم های راه اندازی شده در دهه ۱۹۶۰ است. پروژه های آزمایشی نشان می دهد اگر در قسمت های استراتژیک IT سرمایه‌گذاری شود، نرخ بازپرداخت آن در حدود ۵۰ در مقابل ۱ خواهد بود.

تجربه موفق سوت‌زنی در افزایش کشف و کاهش فرار مالیاتی آمریکا

هنگامی که گزارش شخص ثالث از درآمد افراد (سوت زنی) برای مقایسه با اظهارنامه مالیاتی افراد بررسی می شود، ملاحظه می شود که در بیش از ۹۵ درصد موارد، گزارش های اشخاص ثالث صحیح بوده است. تقریباً کلیه درآمدهای افرادی که سالانه ۲۰۰ هزار دلار یا کمتر از آن درآمد دارند، به این روش گزارش می شود.

جالب توجه است که اگر این روش اثبات درآمدها استفاده نشود، بین ۱۷ تا ۵۵ درصد از درآمد افراد گزارش نمی شود و با عدم اطلاع حاکمیت، فرار مالیاتی رخ خواهد داد. به همین ترتیب بیش از دو سوم درآمد افرادی که ۱۰ میلیون دلار یا بیشتر درآمد دارند، در این دسته قرار گرفته و بستر فرار مالیاتی برای آن فراهم خواهد بود.

صرف یک دلار در تقویت نظام مالیاتی عامل کسب ۱۱ دلار درآمد مالیاتی بیشتر

در این زمینه نشانه های بیشتری وجود دارد که ضعف های اجرایی مالیات ستانی در آمریکا را مشخص می کند. اما همین مقدار کافی است تا نشان دهد برخی فرارهای مالیاتی در حوزه اجرای مالیات وجود داشته و اصلاح نظام مالیاتی آمریکا ضروری است.

تخمین زده شده که می توان با صرف تقریبا ۱۰۰ میلیارد دلار برای افزایش حسابرسی و تقویت اجرای مالیات، ۱۵ درصد از شکاف و فرار مالیاتی را بست. هر ۱ دلار صرف شده برای توسعه و تقویت نظام مالیاتی، بیش از ۱۱ دلار  مالیات بیشتر برای دولت فراهم می کند.

ذینفعان قدرتمند مانع اصلاح نظام مالیاتی هستند

اما اینکه چرا دولت فدرال آمریکا برای انجام اصلاحات و تقویت نظام مالیاتی تعلل می کند، بخشی از پاسخ این است که منافع قدرتمندی وجود دارند که می خواهند سیستمی را حفظ کنند که فرار مالیاتی را تسهیل کند.

بازگرداندن بودجه سازمان مالیاتی آمریکا و افزایش سرمایه گذاری برای بهبود و تقویت نظام مالیاتی، به هدر نرفته و بارها و بارها بودجه دریافتی را بر می گرداند. این کار همچنین یک نظام مالیاتی مترقی را ایجاد خواهد کرد به نحوی که اطمینان از دریافت مالیات از ثروتمندان و افراد با درآمد بالا مانند اطمینان دریافت مالیات حقوق بگیران باشد و به همان اندازه دقیق اجرا شود.

راهکار اولویت‌دار اصلاح نظام مالیاتی آمریکا‌‌ جلوگیری از فرار مالیاتی است

با توجه به مشکلات فراوان نظام مالیاتی آمریکا و نیاز دولت به کسب درآمد قابل توجه و بیشتر نسبت به گذشته، اطمینان از حداکثر شدن چتر مالیاتی و بستن راه های فرار مالیاتی اولویت دارترین کار ممکن است. هر چند همه اصلاحات معطوف به این بخش نیست اما باید برای شروع سراغ جلوگیری از فرار مالیاتی رفت.

منبع: واشنگتن پست

انتهای پیام/ دولت و حاکمیت



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.