۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۴۳۷۴ ۱۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۰ دسته: انرژی، پتروپالایشگاه کارشناس: سید حسن محفوظی
۰

کشور ترکیه از سال‌ها پیش، با هدف کاهش وابستگی به واردات در بخش‌های مختلف انرژی، معدن و صنایع پالایشگاه و پتروشیمی، با در نظر گرفتن مناطقی راهبردی برای اولویت سرمایه‌گذاری، در تلاش است که وابستگی کشور به واردات را کاهش دهد. در همین راستا با هدف کاهش وابستگی انرژی و مواد پتروشیمی کشور ترکیه به واردات، قرار است پروژه احداث پتروپالایشگاه جیهان این کشور در سال ۲۰۲۱ شروع شود.

به گزارش مسیر اقتصاد سابقه صنعت پتروشیمی کشور ترکیه به بیش از صد سال گذشته بازمی‌گردد. این صنعت از سال ۱۹۶۰ با در پیش گرفتن سیاست‌های حمایت از صنایع تولیدی و کاهش واردات توسط مقامات کشور ترکیه، یکی از صنایع پیشرو در جذب سرمایه‌گذاری خارجی و بخش خصوصی بود. این موضوع در جذب سرمایه برای احداث پروژه جدید پتروپالایشگاه ترکیه نیز مشهود است.

صنعت پتروشیمی ترکیه از سال ۱۹۷۰ رشد قابل توجهی را نشان داده است. عمده فعالیت‌های بالادستی این صنعت توسط ۴ پالایشگاه شرکت توپراش در شهرهای ازمیت، ازمیر، قیریق‌قلعه و باتمان تامین می‌شود. فعالیت‌های پایین‌دستی صنعت پتروشیمی در ترکیه نیز بیشتر توسط شرکت پتروشیمی پتیکم و در ۲ مجتمع بزرگ پتروشیمی در منطقه علیاگا استان ازمیر و کورفز در استان قوجاایلی صورت می‌گیرد.

نقشه زیر موقعیت مکانی پالایشگاه‌ها، پتروشیمی‌ها و تولید الیاف کشور ترکیه را نشان می‌دهد:

احداث پتروپالایشگاه ترکیه در منطقه ساحلی با سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری

چندی پیش مقامات شرکت مدیریت صندوق ثروت ترکیه، در گفتگویی از برنامه خود برای ساخت یک مجموعه پتروپالایشگاهی به ارزش ۱۰ میلیارد دلار در شهر جیهان در استان ساحلی آدانا ترکیه خبر دادند. جیهان یکی از قطب های تولید محصولات پتروشیمی دراین کشور به شمار می‌رود که در حال حاضر یک پروژه پتروشیمی دیگر در این منطقه در حال توسعه است.

تصمیم یادشده برای ایجاد مجموعه جدید، نخستین سرمایه‌گذاری گرین‌فیلد (احداث پروژه از ابتدا) شرکت مدیریت صندوق ثروت ترکیه در بخش انرژی محسوب می شود. این پروژه همچنین همراستا با برنامه اقتصادی وزارت خزانه‌داری و دارایی ترکیه طی سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ است که با هدف کاهش وابستگی کشور به واردات انرژی تدوین شده است. لازم به ذکر است که ارزش واردات انرژی ترکیه سالانه ۴۳ میلیارد دلار برآورد می‌شود.

همچنین گفته می شود این مجموعه با کاهش واردات پتروشیمی کشور ترکیه که در سال گذشته به ۱۳ میلیارد دلار رسیده بود، سالانه ۱.۵ میلیارد دلار به کسری حساب جاری ترکیه کمک می کند.

حمایت صندوق ثروت ترکیه از طرح‌های پتروپالایشگاهی

کشور ترکیه از سال‌ها پیش، با هدف کاهش وابستگی به واردات در بخش‌های مختلف انرژی، معدن و صنایع پالایشگاه و پتروشیمی، مناطقی راهبردی برای اولویت سرمایه‌گذاری به کمک حمایت صندوق ثروت ترکیه در نظر گرفته است.

بر اساس اعلام شرکت مدیریت صندوق ثروت، این صندوق با هدف توسعه و تقویت ارزش دارایی‌های راهبردی کشور و تامین منابع سرمایه گذاری های اولیه در بخش‌های مختلف است. حضور فعال این صندوق در سرمایه‌گذاری علاوه بر کمک به تسریع در تامین مالی پروژه‌ها، باعث ترغیب بخش خصوصی برای حضور فعال‌تر در پروژه‌های دارای اولویت ترکیه از جمله ساخت پتروپالایشگاه می‌شود.

انتظار می‌رود عملیات طراحی و مهندسی مجتمع پتروپالایشگاهی یادشده تا سال ۲۰۲۱ میلادی تکمیل شود و از سال ۲۰۲۱ مرحله ساخت و احداث این پتروپالایشگاه کلید بخورد. همچنین پیش‌بینی می شود دوره ساخت و ساز این مجموعه، ۱۰ هزار فرصت شغلی ایجاد کند و ۵  هزار نفر نیز با راه اندازی تاسیسات شروع به کار می‌کنند.

منابع:

گزارش وزارت اقتصاد کشور ترکیه

هریت دیلی‌نیوز plink.ir/DD31v

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.