۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۳۹۲۷ ۰۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۰ دسته: کشاورزی
۰

علی علایی فرماندار شهرستان پارس‌آباد گفت: ورود دلالان و واسطه‌گران به بخش کشاورزی به ویژه در فصل برداشت محصول، فعالان این بخش را با مشکلات جدی و ضرردهی روبرو کرده است.

به گزارش عادله جوادزاده خبرنگار استان اردبیل مسیر اقتصاد در حالیکه استان اردبیل قطب تولید محصولات کشاورزی است و شمال این استان از دیرباز به عنوان انبار غله کشور شهرت یافته، لیکن نبود سیاست‌گذاری مناسب برای ساماندهی کشاورزان و اعمال نشدن بسته‌های حمایت از کشاورزی نگرانی این بخش را افزایش داده است. در این میان یکی از مهم‌ترین مشکلات پیش روی کشاورزان جولان سوداگران و دلالان در توزیع محصولات کشاورزی است که موجب شده است عمده سود حاصل از فعالیت‌های کشاورزی، از کشاورزان سلب شود.

ضرر کشاورزان از جولان دلالان در توزیع محصولات کشاورزی

علی علایی فرماندار پارس‌آباد در گفتگو با مسیر اقتصاد اظهار کرد: پرداخت یارانه تخصیص بهینه منابع، تثبیت قیمت‌ها، ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا و توزیع مجدد درآمدها می‌تواند زمینه رضایت کشاورزان منطقه را به دنبال داشته باشد، اما تاکنون چنین برنامه‌هایی را از سوی دولت شاهد نبوده‌ایم.

وی به آغاز فصل برداشت محصول بادام زمینی در این شهرستان اشاره و خاطرنشان کرد در حال حاضر پیش‌بینی می‌کنیم بیش از ۳۰ هزار تن محصول بادام زمینی در پارس آباد برداشت شود که در این بین نگرانی کشاورزان منطقه از عدم تخصیص منابع حمایتی و ورود دلالان و واسطه‌گران به بازار خرید و فروش این محصول است.

فرماندار پارس‌آباد با بیان اینکه تخصیص یارانه جزء سیاست‌های حمایتی دولت و از اشکال دخالت دولت در راستای تصحیح و هدایت امور اقتصادی است، گفت: در شهرستان پارس‌آباد امسال بیش از ۷ هزار هکتار از اراضی به کشت بادام زمینی اختصاص یافته بود که این محصول مرغوب و درجه یک روانه بازارهای کشور و خارج از کشور می‌شود.

علایی ارزآوری محصولات کشاورزی را شهرستان پارس‌آباد را قابل توجه اعلام کرد و افزود: مقصد اصلی محصولات کشاورزی این شهرستان کشورهای عراق، ارمنستان، ترکیه و آذربایجان است؛ و سالانه شاهد صادرات محصولات کشاورزی به ویژه صیفی‌جات، میوه و بادام زمینی هستیم.

ایجاد صنایع تبدیلی لازمه رونق کشاورزی

فرماندار پارس‌آباد در بخش دیگری از سخنان خود ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی در این شهرستان را از نیازهای اساسی کشاورزی منطقه دانست و تصریح کرد: خام‌فروشی محصولات کشاورزی بلای جان فعالان این بخش شده است و دولت تاکنون هیچ قدم موثری در راستای ایجاد این صنایع در پارس‌آباد برنداشته است. محصولات تولیدی در این شهرستان به صورت خام و از طریق دلالان و واسطه‌گران و با قیمت نازل از دست کشاورزان خارج می‌شود به طوری که باید اذعان کرد کشاورزان پارس‌آباد تاکنون طعم سود ارزش افزوده محصولات خود را نچشیده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی برای محصولات مرغوب منطقه زمینه اشتغالزایی بیشتر را نیز فراهم می‌کند، اظهار کرد: ما با خیل عظیمی از بیکاران در منطقه مواجهیم در حالی که با استعداد موجود در اهالی شهرستان می‌توانیم علاوه بر ایجاد اشتغال درآمدزایی را نیز در این منطقه شاهد باشیم. ما بارها شاهد تضییع حقوق کشاورزان منطقه به دلیل ورود واسطه‌گران و دلالان به بازار توزیع محصولات کشاورزی بودیم که امیدواریم با تشکیل اتحادیه‌ها و تشکل‌های کشاورزی از این روند جلوگیری شود.

انتهای پیام/ غذا و کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.