۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۳۸۳۰ ۰۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰ دسته: پول و بانک
۰

فرشادان، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: حذف سود مرکب روند جمع‌آوری مطالبات معوق شبکه بانکی را سرعت می‌بخشد. همچنین با حذف این نوع سود می‌توان از تولیدکنندگان داخلی نیز حمایت کرد. سود مرکب و جریمه‌های تاخیر مطالبات معوق و مشکوک الوصول رقم قابل توجهی در بخش دارایی ترازنامه بانک‌ها هستند و منجر به ایجاد دارایی‌های موهومی و منجمد برای بانک می‌شوند. حذف این سودها و جریمه‌ها ترازنامه بانکی را شفاف می‌کند و از حجم دارایی منجد شبکه بانکی می‌کاهد.

به گزارش مسیر اقتصاد فرشادان، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با تاکید بر ضرورت تسریع در تعیین تکلیف مطالبات معوق شبکه بانکی، گفت: حذف سود مرکب موجب تسریع در جمع‌آوری مطالبات معوق بانک‌ها می‌شود.

نماینده مردم سنندج در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه بانک‌ها باید مسیر بازگشت منابع منجمد شده را باز کنند، افزود: محاسبه و اخذ سود مرکب و جرایم توسط بانک‌ها، بزرگترین مانع رونق تولید و تحرک اقتصادی در شرایط امروز اقتصاد کشور است.

حذف سود مرکب لازمه کاهش هزینه‌های تولید

وی با اشاره به تجربه موفق حاصل از بخشودگی جرایم و سود وام‌های زیر ۱۰۰ میلیون تومان، تصریح کرد: بانک‌ها با حذف سود مرکب از تسهیلات‌گیرندگان و تولیدکنندگان می‌توانند مهم ترین گام حمایتی از تولید در کشور را برداشته و بسیاری از واحدهای تولیدی را از خطر ورشکستگی نجات دهند.حذف سود مرکب از تولیدکنندگان واقعی باعث کاهش هزینه‌های تولید شده و به نوعی مشوقی برای حوزه مولد کشور به شمار می رود.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه مماشات بانک‌ها با تولیدکنندگان به نفع خود آن‌ها است، تصریح کرد: در شرایط فعلی سخت گیری در دریافت جرایم و سود مرکب، بانک‌ها را نیز از دریافت حق قانونی خود دور می‌کند که این مصداق افزودن بر دارایی‌های منجمد بانکی است.[۱]

کاهش دارایی‌های منجمد شبکه بانکی با حذف سود مرکب

یکی از اقلام که در بخش دارایی ترازنامه بانک‌ها ثبت می‌شود، سود مرکب و جریمه مربوط به تاخیر در برگرداندن تسهیلات است. این مقدار برای تسهیلات معوق و مشکوک الوصول، رقم قابل توجهی است. البته در حالی این ارقام جزء دارایی بانک به حساب می‌آیند که نقدینگی موثری برای بانک به بار نمی‌آورند و جز دارایی‌های منجمد به حساب می‌آیند.

این ارقام فقط نقش بزرگ کردن بخش دارایی ترازنامه بانک‌ها را دارند و بانک‌ها نیز به پشتوانه این دارایی، تسهیلات‌دهی می‌کنند. در واقع این جریمه‌ها و سودهای مرکب نوعی دارایی موهومی برای بانک ایجاد می‌کنند. حذف این سودهای مرکب منجر به شفاف‌ شدن ترازنامه شبکه بانکی و کاهش دارایی موهومی و منجمد شبکه بانکی می‌شود. همچنین با حذف این ارقام کیفیت دارایی بانک‌ها نیز سالم‌تر می‌شود.

پینوشت:

[۱] خبرگزاری ایبنا

انتهای پیام/ نظام مالی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.