۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۳۸۲۷ ۰۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۹ دسته: دولت و حکمرانی
۰

در روزهای اخیر، رسانه‌های غربی توانمندی ایران در «کنترل همه جانبه اتصال به اینترنت» را با حیرت و حتی تحسین پوشش داده‌اند و از آن به عنوان نمونه‌ای بدون نظیر در جهان یاد کرده‌اند. مقامات غربی نیز با وجود تلاش‌های فراوان، در بازگرداندن ارتباط ایران به اینترنت ناکام ماندند. با این حال، لازم است به منظور کاهش هزینه‌های فنی و اقتصادی قطع اتصال به اینترنت به دلایل امنیتی، این توانمندی با پیشرفت در حوزه‌های ضروری برای کاربران داخلی، همچون «موتورهای جستجو» و «پیام رسان» همراه شود و با تدبیر قبلی، امکان دسترسی محدود و کنترل شده برای گروه‌هایی همچون بازرگانان، رسانه‌ها، جوامع علمی و گردشگران فراهم گردد.

مسیر اقتصاد/ پس از بروز اعتراضات در برخی شهرهای کشور در پی افزایش قیمت بنزین، از اوایل هفته گذشته به دلیل ملاحظات امنیتی اتصال به اینترنت قطع شد؛ به طوریکه بر اساس گزارش سایت‌های خارجی سطح دسترسی مردم ایران به اینترنت در طول هفته گذشته به کمتر از ۵ درصد میانگین روزهای قبل از آن رسید.

آمریکا و اروپا در اتصال ایران به اینترنت ناکام ماندند

این اقدام امنیتی به شدت مورد انتقاد رسانه‌ها و مقامات کشورهای غربی قرار گرفت و برخی از مقامات آن‌ها نیز از تلاش گسترده برای اتصال ایران به اینترنت خبر دادند؛ تلاش‌هایی که در نهایت به هیچ نتیجه‌ای نرسید.

به طور خاص ریچارد گرنل، سفیر آمریکا در آلمان در ابتدای قطع اتصال به اینترنت در ایران، در پیامی از توانایی فنی برای بازگرداندن اینترنت برای مردم ایران خبر داد و اظهار کرد: آمریکا و اروپا این کار را باهم انجام خواهند داد و این اینترنت آزاد از مسدودکننده‌های دولت ایران خواهد بود.

اما در نهایت تلاش‌های آمریکا و اروپا ناکام ماند و کنترل همه جانبه ایران بر اتصال به اینترنت همچنان ادامه دارد.

حیرت کشورهای غربی از توانمندی ایران در «کنترل اتصال به اینترنت»

در عین حال برخی رسانه‌های غربی نتوانستند حیرت خود را از توانمندی ایران در کنترل اتصال به اینترنت پنهان کنند و به تحسین توانمندی ایران در این زمینه پرداختند.

به عنوان مثال روزنامه فرانسوی لوموند، قطع اینترنت در ایران را حاصل یک عملیات بسیار پیچیده فنی دانست که تا به حال در جهان نظیر نداشته است. به گفته کارشناس این روزنامه، ایران توانسته است ساختار اتصال خود به اینترنت را به شکلی طراحی و پیاده سازی نماید که امکان قطع آن در کوتاه‌ترین زمان ممکن فراهم باشد؛ درحالیکه در دیگر کشورها نقاط اتصال به اینترنت پرشمار است و این امکان فراهم نیست.[۱]

تا به حال تنها دو کشور چین و روسیه در راستای افزایش توان دولت در کنترل اتصال به اینترنت تلاش کرده‌اند. چین در این زمینه توانسته است جایگزین‌های بومی قدرتمندی برای سرویس‌های خارجی ارائه کند و روسیه نیز در تلاش است امکان قطع اینترنت، بدون بروز مشکلات فنی و اقتصادی را فراهم نماید. اما اقدام ایران در هفته گذشته نشان داد این کشور از هم اکنون آمادگی‌های فنی لازم برای کنترل همه جانبه بر اتصال به اینترنت را دارد.

قطع اینترنت چه الزاماتی دارد؟

اما کنترل اتصال به اینترنت تنها به پیشرفت در حوزه‌های فنی و فراهم شدن امکان قطع ارتباطات محدود نمی‌شود؛ بلکه لازم است تدابیری در این زمینه اتخاذ شود که علاوه بر رفع نیازهای ارتباطی کاربران داخلی در زمان قطع اینترنت، از آسیب‌های احتمالی که به برخی بخش‌های اقتصادی وارد می‌شود، تا جای ممکن کاسته شود.

بدون شک مهم‌ترین نقطه ضعف در عملکرد شبکه داخلی در زمان قطعی اینترنت، نبود یک موتور جستجوی بومی پرسرعت و با پوشش کافی از سایت‌های معتبر داخلی و جهانی بود. برای رفع این مشکل لازم است نهادهای متولی با سرمایه‌گذاری و اختصاص بودجه و پهنای باند کافی، شرایط را برای شکل گیری یک موتور جستجوی بومی قدرتمند و کارآمد فراهم نمایند. درخصوص دیگر نیازمندی‌های اینترنتی کاربران همچون پیام رسان، تاکسی‌های اینترنتی، تارنامه(ایمیل) و سرویس‌های اشتراک عکس و فیلم نیز لازم است تدابیری اتخاذ گردد که نمونه‌های داخلی در زمان قطعی اینترنت با سرعت کافی به فعالیت بپردازند.

علاوه بر این، ضروری است در قطع اتصال به اینترنت هوشمندانه‌تر عمل شود و ارتباط با بخش‌هایی که صرفا برای کشور مزیت به همراه دارد، به صورت کنترل شده تداوم یابد. به طور خاص فراهم کردن امکان دسترسی به رسانه‌های خبری سایر کشورهای جهان برای رسانه‌های ثبت شده و قابل اعتماد داخلی و همچنین امکان دسترسی به سامانه‌های نقل و انتقال پول و ارسال و دریافت پیام برای دانشگاه‌ها و جوامع علمی، بازرگانان، گردشگران و آژانس‌های مسافری قابل اعتماد و ثبت شده، با اتخاذ تدابیر قبلی، کاملا امکان پذیر است و تعارضی با حفظ امنیت کشور ندارد.

پینوشت:

[۱]  روزنامه لوموند فرانسه؛ plink.ir/dd1f1

انتهای پیام/ دولت و حاکمیت



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.