۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۳۷۰۶ ۲۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۰ دسته: مسکن
۰

آور معاون مسکن روستایی بنیاد مسکن استان کردستان گفت: نوسانات بازار، قیمت مصالح و مشکلات ضمانت بانکی از جمله دلایل اصلی کاهش روند مقاوم سازی مسکن روستایی نسبت به سال های ابتدایی طرح است.

به گزارش رحیمی خبرنگار استان کردستان مسیر اقتصاد با وجود خطرات و بلایای که هر ساله در کشور اتفاق میفتد مسئله مقاوم سازی مسکن روستایی در این استان بسیار مورد اهمیت است. طبق آمارهای بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، تنها ۲.۲ میلیون واحد، معادل ۴۰ درصد از کل مسکن روستایی موجود کشور مقاوم هستند و مابقی یعنی حدود ۳.۱ میلیون واحد نیاز به بهسازی و نوسازی دارد.

تسهیلات ۴۰ میلیون تومانی کفاف هزینه ساخت تنها ۴۵ متر زمین رامی‌دهد

افشین آور معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن استان کردستان در گفتگو با مسیر اقتصاد با بیان اینکه بنياد مسكن نقش مهمی در توسعه و آبادانی مناطق روستايی دارد، تصریح کرد: تمام سعی ما بر این است که مسکن‌های روستایی در استان کردستان مقاوم سازی شوند.

وی با اشاره به اینکه بنیاد مسکن متولی ساخت، توسعه و نوسازی مسکن روستایی است خاطرنشان کرد: طرح به‌سازی مسکن روستایی از سال ۱۳۷۴ توسط بنیاد مسکن با هدف بهبود کیفی مسکن و بافت روستایی و ارتقای سطح ایمنی، بهداشتی، رفاه و آسایش منازل مسکونی روستاییان آغاز شد؛ ولی با فراز و نشیب‌ها و مشکلات فراوان اداری و اجرایی روبه‌رو بود.

آور با اشاره به اینکه جمعیت روستایی استان کردستان ۱۳۴ هزار خانوار است، گفت: این جمعیت روستایی، در ۱۰ هزار و ۶۹۵ روستای استان کردستان و در ۱۲۰ هزار واحد مسکونی سکونت دارند. در این شرایط، تسهیلات ۴۰ میلیون تومانی کفاف هزینه ساخت تنها ۴۵ متر زمین را می‌دهد؛ لذا بایستی اشخاص متقاضی دریافت تسهیلات مسکن روستایی خود نیز آورده ای داشته باشند تا بتوانند مسکن روستایی خود را مقاوم سازی کنند.

مقاوم سازی مسکن روستایی معطّل مشکلات ضمانت بانکی

آور با اشاره به اینکه حدود چند ماه است که پرداخت تسهیلات بانکی در سال ۹۸ به متقاضیان آغاز شده است، افزود: در ۵ ماهه ابتدایی سال جاری، ۴۰ مورد تسهیلات برای مقاوم سازی مسکن به روستاییان داده شده است. نوسانات بازار، قیمت مصالح و مشکلات ضمانت بانکی از جمله دلایل اصلی کاهش روند مقاوم سازی مسکن روستایی نسبت به سال های ابتدایی طرح است؛ چرا که در سال های اول سخت گیری های زیادی انجام نمی شد و این منجر به مقاوم سازی حدود ۱۸ هزار و ۷۰۰ واحد مسکن روستایی در سال ۸۵ شد.

آور خاطرنشان کرد: یکی از دلایل اصلی کندی روند مقاوم سازی منازل مسکونی روستایی نسبت به سال های قبل افزایش قیمت مصالح و سخت گیری بانک‌های عامل در پرداخت وام است. بانک ها باید در این زمینه مجاب شوند که ضمانت زنجیره‌ای را قبول کنند.

وی با اشاره به تعداد افراد دریافت کننده وام ۴۰ میلیونی منازل مسکونی روستاییان در سال ۹۸، گفت: با توجه به ابلاغ تسهیلات طرح ویژه سال ۹۸ و اعلام شعب از طرف بانک های عامل جهت پرداخت تسهیلات، تا این تاریخ تعداد ۷۹۵ متقاضی جهت تشکیل پرونده و انعقاد قرارداد به بانک های عامل معرفی شده اند. طرح ویژه بهسازی و نوسازی مسکن روستایی به‌دلیل زود بازده بودن می‌تواند به‌عنوان یک محرک توسعه سهم بسزایی در افزایش رونق بخش مسکن داشته باشد که ایجاد زمینه توسعه پایدار و افزایش سطح رفاه زندگی روستاییان از آن جمله است.

انتهای پیام/ راه و ساختمان



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.