۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۲۷۷۹ ۱۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۷ دسته: مسکن
۰

سلیمانی مدیر کل بنیاد مسکن شهرستان دهگلان با تأکید بر اینکه تسهیلات ۴۰ میلیون تومانی به مراتب کمتر از هزینه‌های لازم برای مقاوم سازی خانه‌های روستایی است، گفت: ۳۵ درصد مسکن روستایی شهرستان دهگلان مقاوم سازی شده و ۶۵ درصد هنوز مقاوم سازی نشده‌اند.

به گزارش رحیمی خبرنگار استان کردستان مسیر اقتصاد با وجود خطرات و بلایایی که هر ساله در کشور اتفاق میفتد مسئله مقاوم سازی مسکن روستایی در بسیار حائز اهمیت است. طبق آمارهای بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، تنها ۲.۲ میلیون واحد، معادل ۴۰ درصد از کل خانه‌های روستایی موجود کشور مقاوم هستند و مابقی یعنی حدود ۳.۱ میلیون واحد نیاز به بهسازی و نوسازی دارد.

۶۵ درصد مسکن روستایی شهرستان دهگلان مقاوم سازی نشده است

رحمان سلیمانی رئیس بنیاد مسکن شهرستان دهگلان در گفتگو با مسیر اقتصاد بیان داشت: با درایت و آینده نگری حضرت امام (ره) و با هدف احداث مسکن برای محرومین جامعه و عمران و آبادانی روستاهای کشور بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تاسیس گردید. بنیاد مسکن تاکنون منشا خدمات زیادی بویژه برای روستائیان بوده که امیدوارم با تلاش و کوشش نیروهای مومن و متعهد بنیاد روز به روز شاهد خدمت رسانی این نهاد مقدس به مردم جامعه باشیم.

وی افزود: ۳۵ درصد خانه‌های روستایی شهرستان دهگلان مقاوم سازی شده و ۶۵ درصد هنوز مقاوم سازی نشده اند. وام ۴۰ میلیون تومانی با توجه به افزایش چشمگیر هزینه ساخت در چندسال اخیر، کفایت لازم را به هیچ عنوان ندارد؛ چرا که در حال حاضر هر متر مربع ساخت مسکن روستایی بالغ بر یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان هزینه دارد که وام ۴۰ میلیون تومانی کفایت نمیکند.

عدم همکاری بانک‌ها در پرداخت تسهیلات مقاوم سازی

وی یاداور شد: در سال ۹۸  حدود ۱۵۰ نفر به بانکهای عامل معرفی شده اند وبا توجه به نبود ضمانت زنجیره ای تعداد ۴۴ نفر متقاضی تسهیلات موفق به انعقاد قرار داد با بانکهای عامل شده اند. در سال گذشته ۷۴ واحد موفق به انعقاد قرار داد با بانکهای عامل شده و مابقی تسهیلات به دلیل عدم همکاری بانکهای عامل جهت ضمانت بانکی برگشت داده شده است.

مدیر کل بنیاد مسکن شهرستان دهگلان گفت: بالا رفتن قیمت مصالح، کم بودن مبلغ وام و عدم کفاف وام با هزینه تمام شده ساخت، دلایل اصلی کاهش روند مقاوم سازی نسبت به سال‌های ابتدایی طرح است. بنیاد مسکن شهر ستان دهگلان در سال جاری چندین بار با بانکهای عامل در فرمانداری جلسات متعدد برای حل مشکلات بانکی بر گزار کرده است؛ اما متاسفانه بانکهای عامل طبق دستور العمل تسهیلات عمل نمی‌کنند و به سختی ضمانت زنجیره ای از متقاضی وام مورد قبول واقع می‌شود.

وی افزود: در سال جاری برای ۱۳۵ واحد احداثی زلزله و ۴۲۰ واحد حوادثی سیل به ازای هر واحد ۱۶۰کیسه سیمان رایگان اختصاص داده شد و هزینه نقشه برداری ۸۰ مترمربع ساختمان مسکونی حادثه دیده برای نقشه و جواز رایگان بوده است. از سال ۹۶ الی ۹۸ پس از شناسایی واحدهای فرسوده و آسیب دیده با برگزاری جلسات با بخشداران و دهیاری ها جهت استقبال از تسهیلات حوادث زلزله و حوادث سیل فروردین ماه ۹۸ بنیاد مسکن دهگلان بیشترین اعتبارات استان را به خود اختصاص داده است.

انتهای پیام/ راه و ساختمان



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.