۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۳۶۴۳ ۲۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۵ دسته: انرژی، طرح های پتروشیمی کارشناس: سید حسن محفوظی
۰

پتروشیمی استهبان به عنوان یکی از طرح‌های پتروشیمی خط لوله اتیلن مرکز، با گذشت ۱۰ سال به یکی از طرح‌های غیرفعال صنعت پتروشیمی تبدیل شده است. تعریف این طرح در منطقه‌ای به دور از منابع تامین پایدار آب و خوراک سبب شده است که پیشرفت آن تا مرحله اخذ مجوز نیز پیش نرود. از همین رو اعلام شده است که این طرح و سایر طرح‌های خط لوله اتیلن مرکز باید به مناطق مناسب از جمله عسلویه منتقل شود.

به گزارش مسیر اقتصاد موضوع صدور مجوز احداث پتروشیمی در استان فارس در سال ۱۳۸۶ توسط هیئت وزیران، با هدف توسعه صنعتی استان فارس و با تعهد تأمین خوراک از خط اتیلن مرکز در شهرهای فیروزآباد، فسا، جهرم، داراب و استهبان و مشارکت بخش خصوصی مورد تأیید قرار گرفت که پتروشیمی استهبان یکی از این طرح‌ها است.

شرکت ملی صنایع پتروشیمی در سال ۱۳۸۸ موضوع تغییر محل احدات الفین ۱۴ از بندر عسلویه به فیروزآباد، تغییر نام الفین چهاردهم به پتروشیمی فیروزآباد و اختصاص اتان تولیدی پالایشگاه گاز پارسیان ۱ و ۲ به پتروشیمی فیروزآباد را تصویب کرد. اما در حال حاضر و با گذشت بیش از ۱۰ سال از آغاز عملیات اجرایی طرح‌های خط اتیلن مرکز، این طرح‌ها از پیشرفت فیزیکی قابل توجهی برخوردار نبوده و بیشتر پروژه‌های این خط از جمله پتروشیمی استهبان جزو طرح‌های غیرفعال صنعت پتروشیمی ایران به شمار می‌روند.
جدول زیر اطلاعات طرح‌های پتروشیمی تعریف‌شده در مسیر خط لوله اتیلن مرکز را نشان می‌دهد:

پتروشیمی استهبان

پتروشیمی استهبان از مجتمع‌‌های پتروشیمی تعریف‌شده در مسیر خط لوله اتیلن مرکز است که با ظرفیت تولید سالانه ۱۰۰ هزار تن اتیلن وینیل استات (EVA) در زمینی به مساحت ۲۳۶ هکتار، همزمان با سایر طرح‌های پتروشیمی خط لوله اتیلن مرکز در اردیبهشت ۱۳۸۸ کلنگ‌زنی شد.

پتروشیمی استهبان روزانه به اند‌‌‌‌‌‌‌‌ازه ۴۰ هزار نفر آب نیاز دارد‌‌‌‌‌‌‌‌

حجم آب مورد‌‌‌‌‌‌‌‌ نیاز برای پتروشیمی استهبان د‌‌‌‌‌‌‌‌ر صورت راه اند‌‌‌‌‌‌‌‌ازی، برابر با ۳ میلیون مترمکعب در سال (معادل ۸ میلیون لیتر د‌‌‌‌‌‌‌‌ر شبانه روز) است که این مقد‌‌‌‌‌‌‌‌ار آب می‌تواند‌‌‌‌‌‌‌‌ آب مورد‌‌‌‌‌‌‌‌ نیاز ۴۰ هزار نفر د‌‌‌‌‌‌‌‌ر شبانه روز را تامین کند‌‌‌‌‌‌‌‌.

این حجم زیاد‌‌‌‌‌‌‌‌ آب مصرفی د‌‌‌‌‌‌‌‌ر حالی است که د‌‌‌‌‌‌‌‌ر سال‌های گذشته، مشکلات ناشی از خشکسالی، مشکلاتی برای تامین آب شرب و کشاورزی منطقه به وجود آورده است؛ همه این عوامل باعث شد‌‌‌‌‌‌‌‌ه بعد‌‌‌‌‌‌‌‌ از چند‌‌‌‌‌‌‌‌ین سال مرحله احد‌‌‌‌‌‌‌‌اث پتروشیمی استهبان به تاخیر بیفتد‌‌‌‌‌‌‌‌ و حتی سخن از جابجایی آن به میان آید‌‌‌‌‌‌‌‌.

پتروشیمی استهبان طرحی بدون مجوز احداث

در همین راستا در اسفند سال ۹۳ مرضیه شاهدایی مدیر وقت طرح‌های شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران، در گفتگویی ضمن تاکید بر اینکه طرح‌های خط اتیلن مرکز با کمبود آب مواجه هستند، گفت که بخش پایین‌دستی پتروشیمی این مسیر یعنی پتروشیمی جهرم، پتروشیمی فسا، پتروشیمی داراب و پتروشیمی استهبان هنوز هیچ فعالیتی نکرده‌اند و پتروشیمی استهبان حتی مجوز احداث هم ندارد.

هشدار وزارت نیرو نسبت به كمبود آب پتروشیمی‌ها

همچنین در مرداد سال گذشته حمیدرضا جانباز معاون وزیر نیرو اعلام كرد که كشور به سمت خشكسالی‌های مستمر پیش می‌رود و با توجه به چنین شرایطی در صورت عدم بارندگی کافی تخصیص آب به مجتمع‌های پتروشیمی با مشکل مواجه خواهد شد.

بر این اساس، اعلام شده است پتروشیمی‌ها نباید روی آب سدها حساب كنند و برای جلوگیری از معضل كمبود آب برای پتروشیمی‌ها و توقف فعالیت، این واحدهای صنعتی باید به سراغ استفاده از فاضلاب و پساب‌های شهری بروند.

لزوم انتقال پتروشیمی استهبان به منطقه عسلویه

برای حل مسئله كم آبی، ضروری است طرح‌های جدید پتروشیمی به سواحل دریای عمان و خلیج فارس منتقل شوند تا بحران آب مانع فعالیت آن‌ها نباشد؛ که در حال حاضر نیز جانمایی پتروشیمی‌های جدید در دست ساخت از جمله پتروشیمی استهبان و انتقال آن‌ها به سواحل جنوبی كشور در دستور كار شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران است.

البته ساخت پتروشیمی‌ها در ساحل دریا، علاوه بر برخورداری از منابع آبی، مزایای دیگری مانند دسترسی به خوراك ارزان، نزدیكی به مبادی صادراتی و بازارهای هدف را نیز به دنبال دارد که انتظار می‌رود با توجه به جذابیت مناطق ساحلی، طرح های متعدد پتروشیمی كه برای مناطق داخل خشكی در استان‌های مختلف از جمله استان فارس تعریف شده است، به سواحل خلیج فارس و دریای عمان منتقل شود.

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.