۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۸۸۸۵ ۱۳ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۱ دسته: دولت و حکمرانی
۰

علوی نماینده استان کردستان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نحوه واگذاری پروژه‌های نیمه‌تمام دولتی به بخش خصوصی و رتبه‌بندی پروژه‌ها بر اساس میزان اثربخشی و اهمیت از موضوعات مورد بحث در کمیسیون عمران است، گفت: برای تکمیل پروژه‌های عمرانی نیمه تمام استان کردستان به بیش از ۷۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است و از این رو با محدودیت منابع روبرو هستیم.

به گزارش رحیمی خبرنگار استان کردستان مسیر اقتصاد هم اکنون ۸۶ هزار پروژه عمرانی نیمه تمام در کشور وجود دارد که تکمیل این پروژه ‌ها به ۱۰۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و این رقمی معادل دو برابر بودجه عمومی کشور است؛ این در حالی است که در سال گذشته این تعداد ۷۶ هزار پروژه معادل ۵۰۰ هزار میلیارد تومان و در سال ۹۶، ۷۱ هزار پروژه نیمه تمام معادل ۴۱۱ هزار میلیارد تومان بوده است و هرسال بر تعداد این پروژه های نیمه‌ تمام عمرانی و اعتبار مورد نیاز برای تکمیل آنها افزوده شده است.

از طرفی برخی کارشناسان از طرح های نیمه تمام عمرانی در استان کردستان از جمله ورزشگاه‌ها، برخی سد ها و برخی محورهای  ارتباطی به عنوان طرح های کاملا غیرکارشناسی شده صحبت می کنند. مطابق برآوردها، برای اتمام این طرح های نیمه تمام استان به میلیاردها تومان اعتبار نیاز است. اگرچه اتمام برخی از این پروژه‌های نیمه تمام سرانجام کمکی به رشد و توسعه استان نخواهد کرد.

بررسی نحوه واگذاری پروژه‌های عمرانی نیمه تمام به بخش خصوصی در کمیسیون عمران

سید احسن علوی نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مسیر اقتصاد با بیان اینکه در نشست اعضای کمیسیون عمران مجلس موضوع واگذاری پروژه‌های نیمه تمام دولتی به بخش خصوصی مورد بررسی قرار گرفته است، اظهار کرد: نحوه واگذاری پروژه های نیمه تمام دولتی به بخش خصوصی و رتبه بندی پروژه ها بر اساس میزان اثربخشی و اهمیت از موضوعات مورد بحث در کمیسیون است.

علوی با بیان اینکه اگر دولت نتواند در حوزه جذب سرمایه گذار به خوبی عمل کند، سرمایه از کشور خارج خواهد شد، تصریح کرد: بخش خصوصی به دنبال محلی برای سرمایه گذاری می گردد، که بیشترین منافع را از حضور در آن پیدا کند.

تکمیل پروژه‌های عمرانی استان کردستان به ۷۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

وی با بیان اینکه پروژه های عمرانی همچون آزادراه ها و بزرگراه ها، قابلیت واگذاری به بخش خصوصی را دارند، تصریح کرد: دولت باید با ارایه مشوق هایی حضور بخش خصوصی در این پروژه ها را تقویت کند.

نماینده استان کردستان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در مسیر واگذاری پروژه های عمرانی به بخش خصوصی بایستی بانک ها همکاری های لازم را داشته باشند، گفت: بخش خصوصی بایستی با احساس امنیت و اطمینان حاضر در قبول مسئولیت در پروژه های عمرانی حاضر شود.

علوی با بیان اینکه در صورتیکه پروژه جدید عمرانی کلنگ زنی نشود، برای تکمیل پروژه های نیمه تمام ۱۵ سال زمان نیاز است، تصریح کرد: بنابراین ناگزیر هستیم، که اکثر پروژه های غیرحاکمیتی را به بخش خصوصی واگذار کنیم.

نائب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اعتبارات محدود و بودجه ناکافی دولت کفاف تکمیل پروژه های عمرانی را نمی دهد، گفت: برای تکمیل پروژه های عمرانی نیمه تمام استان کردستان به بیش از ۷۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است و از این رو با محدودیت منابع روبرو هستیم.

انتهای پیام/ راه و ساختمان



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.