۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۴۸۲۰ ۲۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۰ دسته: دولت و حکمرانی
۰

بیگلری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به ۴۵۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی لازم برای اجرای پروژه‌های نیمه تمام عمرانی گفت: دولت چنین بودجه‌ای ندارد و بهترین مسیر برای اجرای این پروژه‌ها واگذاری آن‌ها به بخش خصوصی است.

به گزارش رحیمی خبرنگار استان کردستان مسیر اقتصاد در کردستان کم نیستند پروژه‌های عمرانی که سال‌ها و دهه‌ها در گوشه و کنار شهرها خاک خورده‌اند و سهمشان فقط وعده‌های تکراری از دولتی به دولتی و از مسئولی به مسئول دیگر بوده است. بطوریکه در حال حاضر بیش از ۱۵ هزار پروژه نیمه‌تمام در استان وجود دارد که تکمیل آنها به ۷۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. از سویی دیگر بسیاری از پروژه‌های عمرانی که در کردستان و دیگر استان‌ها به‌شکل نیمه‌کاره رها شده است، مکان‌یابی آنها از ابتدا به‌درستی انجام نشده و یا از نظر اجرایی دارای اولویت نیست.

واگذاری پروژه‌های عمرانی نیمه تمام به بخش خصوصی بسیار با صرفه تر است

محسن بیگلری نماینده مردم شهرستان سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مسیر اقتصاد عنوان کرد: اجرای پروژه‌های عمرانی به اشتغالزایی کمک می‌کند و نسبت به دیگر صنایع سرعت ایجاد شغل بیشتری دارد. البته شغل پایدار در این حوزه یکی از چالش هایی است که پیش روی فعالان حوزه عمران است. با توجه به شرایط اقتصادی حاکم در کشور ایجاد اشتغال پایدار از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و چون صنایع بزرگ وابسته به دولتند پس باید با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی نسبت به واگذاری صنایع بزرگ به این بخش اقدام و تحرک اقتصادی در بدنه صنعت ایجاد کرد.

محسن بیگلری با اشاره به پروژه‌های نیمه تمام عمرانی و حتی رها شده در اقصی نقاط کشور، گفت: بزرگترین مشکلی که برای واگذاری این مراکز به بخش خصوصی وجود دارد، این است که ما باز هم در اینجا دچار بروکراسی سخت اداری هستیم وگرنه اگر این پروژه‌های ناتمام به بخش خصوصی واگذار شود بسیار با صرفه تر است.

دولت باید اجرای پروژه‌های ناتمام را به بخش خصوصی بسپارد

وی با بیان اینکه دولت باید پروژه های نا تمام را به بخش خصوصی بدهد، پیشنهاد داد: دولت باید تشویق های مالیاتی و وام های تسهیلاتی و ارزان قیمت برای سرمایه گذاران بخش خصوصی در نظر بگیرد تا این پروژه ها در دو یا سه سال به اتمام برسند.

بیگلری خاطر نشان کرد: نمی‌توان به‌صورت کلی عنوان کرد که دولت برای اتمام پروژه‌های عمرانی نیمه تمام استان به وعده خود عمل کرده است؛ اما نباید در ادامه توسعه و تکمیل این پروژه‌ها توقفی ایجاد شود و باید همه با هم برای پیشرفت و جبران عقب‌ماندگی‌های کردستان تلاش و همت کنیم.

واگذاری به بخش خصوصی بهترین راه اجرای پروژه‌های نیمه تمام عمرانی

بیگلری با اشاره به اینکه برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام در کشور بیش از ۴۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبار لازم است، گفت: بودجه دولت امکان تامین این حجم از نقدینگی را ندارد، و باید راهی برای تأمین مالی اجرای این طرح ها پیدا کنیم که یکی از بهترین مسیرها واگذاری پروژه‌های عمرانی به بخش خصوصی است.

وی با تاکید بر اینکه باید شرایطی فراهم شود که بخش خصوصی انگیزه کافی برای مشارکت در اجرای طرح‌های نیمه تمام را داشته باشد، افزود: معافیت ها و امتیازات خوبی برای بخش خصوصی باید در نظر گرفته شود.

انتهای پیام/ راه و ساختمان



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.