۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۹۷۹۰ ۲۶ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۲ دسته: پول و بانک
۰

دکتر روحانی کارشناس اقتصادی، شفافیت تراکنش‌های بانکی را برای دستیابی به اهداف مختلف از جمله مبارزه با پولشویی، مبارزه با فساد، مالیات‌ستانی و افزایش درآمد دولت ضروری دانست و گفت: بر اساس بند «ح» تبصره ۱۶ قانون بودجه ۹۸ بانک مرکزی موظف است شفافیت تراکنش‌های بانکی را پیگیری نماید؛ اما تا کنون اقدام خاصی در این راستا انجام نداده است.

دکتر سیدعلی روحانی کارشناس اقتصادی در گفتگو با مسیر اقتصاد درباره شفافیت تراکنش‌های بانکی اظهار داشت: ضرورت شفافیت تراکنش های بانکی یک مسئله بسیار واضح و بدیهی است و هیچ عقل سلیمی با آن مخالفت نمی کند.

شفافیت تراکنش‌های بانکی پیش نیاز مالیات ستانی و مبارزه با فساد

روحانی شفافیت تراکنش های بانکی را برای دستیابی به اهداف مختلف از جمله مبارزه با پولشویی، مبارزه با فساد، مالیات‌ستانی و افزایش درآمد دولت ضروری دانست و گفت: بحث شفافیت تراکنش ها در بند «ح» تبصره ۱۶ قانون بودجه ۹۸ مطرح شده است.

وی افزود: بر اساس این بند، بانک مرکزی موظف است با تصویب شورای پول و اعتبار برای تراکنش های حساب های شخصی سقف تعیین کند و تراکنش های بالاتر از سقف را مشروط به درج «بابت» و در صورت نیاز ارائه اسناد اثبات کننده نماید. همچنین اشخاص حقیقی که از حساب بانکی خود استفاده تجاری می کنند، می توانند شناسه اقتصادی دریافت کرده و حساب بانکی خود را به شناسه اقتصادی متصل نمایند. بنابراین حساب‌های شخصی از حساب‌های تجاری تفکیک می گردد.

شفافیت تراکنش های بانکی از بعد داخلی و بین المللی ضروری است

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه بانک مرکزی تا کنون اقدام خاصی برای شفافیت تراکنش های بانکی انجام نداده است، گفت: امسال با توجه به کسری بودجه دولت و علاقه مسئولین دولتی برای اجرای بندهای چهل و چندگانه FATF، شفافیت تراکنش های بانکی اقدام بسیار مهمی است.

روحانی با تاکید بر ضرورت پیگیری شفافیت تراکنش های بانکی از بعد داخلی و بین المللی اظهار داشت: متاسفانه این موضوع تا کنون جدی گرفته نشده و بعضا بهانه های فنی برای آن آورده می شود؛ ولی به نظر نمی رسد که معضل فنی خاصی داشته باشیم. در صورتی که مشکل فنی نیز داشته باشیم، امسال باید ضعف های فنی را برطرف کنیم تا سال بعد بتوانیم این کار را اجرا کنیم.

انتهای پیام/ نظام مالی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.