۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۲۳۸۴ ۰۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۰ دسته: مسکن
۰

پس از وعده‌های چندین‌باره دولت برای ارائه لایحه مالیات بر عایدی سرمایه در حوزه املاک، بالاخره سازمان امور مالیاتی کشور پیش‌نویس لایحه مالیات بر عایدی دارایی‌ها را ذیل اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم منتشر کرد. مهم‌ترین نکته این پیش‌نویس شمولیت دارایی‌هایی غیر از املاک و حق واگذاری محل نظیر سهام، خودرو، ارز و طلاست.

به گزارش مسیر اقتصاد پس از آن که طرح «مقابله با سوداگری و کاهش التهابات در بازار مسکن» با محوریت مالیات بر عایدی دارایی (سرمایه) در مجلس توسط دولت متوقف شد، وزیر امور اقتصادی و دارایی وعده داد که این پایه مالیاتی در لایحه ای تا قبل از پایان سال جاری تقدیم مجلس خواهد شد.

پیشینه طرح مالیات بر عایدی سرمایه

طرح مالیات بر عایدی سرمایه در تیرماه سال ۱۳۹۷ توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی با بیش از ۱۰۰ امضاء مطرح شد تا در صورت تصویب به‌عنوان ماده ۶۰ به قانون مالیات‌های مستقیم الحاق ‌شود.

با پیگیری مردم، تشکل ها و رسانه ­ها و برخلاف مخالفت­ های اولیه برخی نمایندگان و نهادها، این طرح در کمیسیون اقتصادی مجلس بررسی و در آبان­ ماه با کلیات آن موافقت شد؛ اما در جریان بررسی جزئیات، طرح مذکور به دلیل وعده دولت جهت ارائه لایحه‌ای جامع در آینده‌ نزدیک، متوقف گردید.

دولت با وعده ­های چندین باره نظیر ارائه لایحه در اردیبهشت ۹۸، خرداد و شهریور ۹۸ ارائه لایحه را به تأخیر انداخت. دولت نیز در آخرین واکنش به این مسئله، عنوان کرد که بخش مالیات بر عایدی املاک در لایحه ­ای دیگر تحت عنوان «مالیات بر مجموع درآمد» تا قبل از ارائه لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ تقدیم مجلس خواهد شد.

لایحه CGT تحت عنوان «مالیات بر عایدی دارایی» توسط دولت ارائه شد

اکنون پیش نویس اصلاحیه قانون مالیات های مستقیم که شامل مالیات بر عایدی دارایی ها یا همان مالیات بر عایدی سرمایه است توسط سازمان امور مالیاتی کشور تهیه شده است.

پیش نویس اين لايحه به گونه ای تدوين شده كه چهار حوزه ۱) اجرای نظام ماليات بر جمع درآمد اشخاص حقيقی؛ ۲) ساماندهی معافيت ها و مشوق های مالياتی؛ ۳) معرفی ماليات بر عايدی دارايی ؛ و ۴) رفع ابهامات، ايرادات، نقائص و پيچيدگی های برخی مواد قانونی و همچنين ايجاد يكپارچگی در مقررات ناظر بر اجرای برخی از فرآيندهای مرتبط با سه حوزه اصلاحی فوق الذكر را در برگيرد. همچنين به لحاظ قانونی، علاوه بر قانون ماليات های مستقيم، برخی قوانين ديگر كه دارای احكام مالياتی نيز بوده اند (به ويژه در حوزه مشوق ها و معافيت های مالياتی) در پیش نویس اين لايحه مدنظر قرار گرفته شده است.

اهم نکات مربوط به مالیات بر عایدی دارایی‌ها در پیش‌نویس لایحه

طبق بند ۲۵ این پیش نویس، درآمد عايدی دارايی به عنوان فصل دوم باب سوم، از مواد ۷۵ الي۸۰ به قانون الحاق می گردد.

اهم نکات مرتبط با این پایه مالیاتی که در پیش نویس ذکر شده به شرح زیر است:

  • دارایی های مشمول: املاک، حق واگذاری محل، سهام، خودرو (سواری و موتورسیکلت)، طلا (شمش، مسکوکات، آب شده)، ارز (دیجیتال و غیردیجیتال)
  • ماخذ: مابه التفاوت ارزش واگذاری (قیمت فروش منهای هزینه فروش) و بهای تمام شده (قیمت خرید بعلاوه هزینه نگهداری و تعمیرات). در دارایی های شغلی، ذخیره استهلاک دارایی کسر می شود.

در مورد املاک در صورتی که کمتر از ۲ سال نگهداری شوند، ۱۰۰% عایدی مشمول مالیات می شود؛ در صورتی که بین ۲ تا ۶ سال نگهداری شود، سالیانه ۲۰ % از عایدی مشمول کاهش یافته و بعد از ۶ سال، ۲۰ % از عایدی مشمول مالیات می شود.

در مورد سهام اگر کمتر از ۱ سال نگهداری شود، ۱۰۰% عایدی، بین ۱ تا ۴ سال، سالیانه با ۲۰% کاهش عایدی و بعد از ۴ سال، ۴۰% عایدی مشمول مالیات می شود.

در مورد خودرو اگر کمتر از ۱ سال نگهداری شود، ۱۰۰%عایدی، بین ۱ تا ۳ سال ۶۰ % عایدی مشمول مالیات می شود.

در مورد طلا نیز ۱۰۰% عایدی مشمول مالیات می شود.

  • معافیت ها: دارایی هایی که قبل از اجرای قانون خریداری شده اند، انتقال بلاعوض یا مشمول مالیات بر درآمد اتفاقی، ارث، اولین انتقال ملک خانوار در هر ۳ سال، اولین انتقال خودرو در هر ۲ سال
  • برای انتقالات مشمول مالیات بر عایدی املاک و خودرو، مالیات نقل و انتقال به منزله مالیات بر عایدی سرمایه علی الحساب هستند. برای سهام هم مالیات علی الحساب جداگانه در نظر گرفته شده است.
  • محاسبه عایدی بر اساس اسناد و مدارک صورت می گیرد و در صورت واقعیت نداشتن، تعیین ارزش منصفانه ملاک قرار می گیرد.
  • زیان نیز برای هر دارایی و به تناسب ماخذ در نظر گرفته می شود.
  • انتقال تمامی حقوق نسبت به ملک و نقل و انتقالات به صورت غیر از عقد بیع هم مشمول هستند. (بند ۱۵ و ۲۴)

انتهای پیام/ راه و ساختمان



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.